FM, Undersøgelsesdesign og empiriske metoder - Seminar A: Film, TV, og digitale billedfortællinger: Den digitaliserede stumfilm
Kursusindhold
Dette seminar hører sammen med forelæsningsrækken Research Design and Empirical Methods (v. Miklós Áron Sükösd) og udgør specialiseringen Film, tv og digitale billedfortællinger. Kurset første del varetages af Kasper Bering Liisberg (før efterårsferien) og anden del af Petar Mitric (efter efterårsferien).
Første del: (Kasper)
Her arbejder vi med to metodiske tilgange: Den kvantitative indholdsanalyse og framing. I den kvantitative indholdsanalyse fokuseres der på kvantificering af kvalitative data i film eller tv-formater, som via kodemanual og kodning over interkoderreliabilitetstest og statistiskanalyse søger at finde sammenhænge mellem afsendervalg og modtagerpræferencer. I forbindelse med framing - også kendt som agenda setting af anden grad – ser vi nærmere på den måde, hvorpå medierne udvælger, fremhæver og præsenterer bestemte aspekter af en begivenhed eller et fænomen for at påvirke, hvordan publikum opfatter og fortolker informationen. Det handler ikke blot om at informere, men om at forme den fortolkning og mening, vi som modtagere tilskriver denne informationen. På seminaret undersøger vi i praksis, hvordan vi metodisk kan afdække denne framing i f.eks. dokumentarfilm eller reality-tv.
Anden del: (Petar)
Anden del af kurset vil være en praksisorienteret forlængelse af den første del og fokusere på publikumsorienteret manuskriptskrivning (audience-designed scriptwriting). Her arbejder vi med metoder til at identificere og undersøge målgrupper allerede i den kreative fase af filmproduktionen, særligt under manuskriptudviklingen. Med udgangspunkt i de to metodiske tilgange fra kursets første del introduceres flere etnografiske metoder, der kan producere data om publikums manifeste og latente adfærd: deres vaner, smag, stiler, følelser, livsstil, politiske holdninger, frygt, overbevisninger m.m. Metoderne omfatter observation, digital etnografi, interview og dokumentanalyse. Formålet er ikke kun at generere disse unikke publikumsdata, men også at undersøge, i hvilket omfang de kan inspire manuskriptskrivningsprocessen uden at kompromittere filmskaberens kunstneriske vision og kreativitet. Gæsteforelæsere med ekspertise i etnografiske metoder vil deltage i undervisningen for at understøtte en organisk integration af metoderne i de studerendes opgaver.
Undervisningen vil i henhold til studieordningen omfatte udarbejdelse af øvelser, der, grundet deres omfang, bedst gennemføres i grupper. Rettidig og tilfredsstillende gennemførelse af disse øvelser er en forudsætning for at blive indstillet til den ordinære eksamen. Til orientering er det forbundet med en større arbejdsbyrde at udføre øvelserne, hvilket i praksis vanskeligt lader sig gennemføre individuelt. Det er derfor en god idé at overveje, hvem du kunne forestille dig at være i gruppe med. Der er desuden, som det fremgår af semesterplanen, afsat en undervisningsgang til emnepitch og gruppedannelse, så alle har mulighed for at komme i en gruppe. Gruppestørrelsen er sat til tre studerende i hver gruppe.
Research Design and Empirical Methods - Seminar A
Kandidatuddannelse i Filmvidenskab og Medievidenskab,2019
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- kvalitative og kvantitative empiriske forskningsmetoders anvendelighed i besvarelsen af et givet forskningsspørgsmål.
- kvalitative og kvantitative metoders videnskabsteoretiske grundlag og forklaringskraft samt deres forankring i forskellige forskningstraditioner.
- mixed methods-strategier, inklusive brug af digitale it-værktøjer, disses komplekse samvirken, og hvordan de kan appliceres på forskellige film- og medievidenskabelige spørgsmål.
Færdigheder i at
- udforme et forskningsspørgsmål og opbygge et komplekst, teoretisk forankret, undersøgelsesdesign, der nødvendiggør brug af flere empiriske metoder.
- bruge forskellige værktøjer til at indsamle og analysere såvel forskellige typer som mængder af data samt reflektere kritisk over de anvendte redskaber samt analysens resultater.
- fremlægge et undersøgelsesdesign og argumentere for de valgte metoder i både skriftlig og mundtlig form.
Kompetencer til at
- vælge og kombinere de rette metodiske og teoretiske redskaber til at løse et forskningsspørgsmål.
- evaluere den valgte strategi og undersøgelsens anvendelighed og validitet i forhold til bestemte brugsfunktioner og –sammenhænge.
- tilrettelægge, gennemføre og fremlægge resultaterne af en empirisk undersøgelse forankret i film- og medievidenskabelig teori og metode.
Fælles forelæsninger og seminarer med holdundervisning, individuelle oplæg og gruppearbejde. I første halvdel fokuserer kurset på de grundlæggende stadier i forskningsdesigns, hvor forelæsninger og seminarer supplerer hinanden på ugebasis. Anden halvdel af semestret består primært af seminarer, hvor de studerende arbejder med deres egne selvstændige projekter i grupper. Desuden vil der blive afholdt et kort kursus i brug af relevant software til dataindsamling.
De fælles forelæsninger benytter en grundbog i undersøgelsesdesigns og empiriske metoder. Seminarundervisningen fokuserer på akademiske tekster med relevans for de enkelte seminarspors fokus. Der undervises og læses tekster udelukkende eller hovedsageligt på engelsk.
Udover en tilmelding til dette seminar, skal der også være en
tilmelding til forelæsningsrækken HFMK03501U. De to tilmeldinger
tæller 15 ECTS.
Hvis der er for mange tilmeldte bliver der foretaget en
lodtrækning. Studerende, der ikke får plads på kurset, bliver
flyttet til Seminar B.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Fri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
- Eksamensforudsætninger
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 2 godkendte mundtlige eller skriftlige øvelser stillet af seminar-underviseren (10-15 minutters oplæg eller 3-5 normalsider per aflevering).
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)
Den studerende må medbringe 1 sides synopsis til den mundtlige præsentation samt det indleverede materiale til prøven.
Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:
- 1) Ingen AI-genereret tekst må anvendes direkte i noget skriftligt arbejde, der afleveres (herunder i skriftligt hjemmearbejde, skriveøvelser, afsluttende opgaver m.m.).
- 2) Enhver anden brug af generativ AI (fx undersøgende, problematiserende, opsummerende, beskrivelse af forskningsobjektet m.m.) skal specificeres og forklares i detaljer i en note i det skriftlige arbejde.
Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade " Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Februar 2026
Eksamensdatoer: Se Find tid og sted på KUnet.
Se eksamensform for syge- og omprøve i Studieordning for KA i Film- og medievidenskab, 2019
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 367,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFMK03502U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Petar Mitric (5-7469786576446c7971326f7932686f)
- Kasper Bering Liisberg (3-6d646e426a776f306d7730666d)
Underviser
Petar Mitric/Kasper Bering Liisberg/Miklos Sukösd
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende