FM Indholdsproduktion til digitale platforme
Kursusindhold
Kurset retter sig mod produktion af video og podcast til digitale platforme. Der undervises med afsæt i film- og medievidenskabelige teorier, og der lægges vægt på refleksion over problemløsnings- og formidlingsmetoder til forskellige digitale platforme, kommunikationssituationer og målgrupper. Arbejde med idéudvikling, storytelling, journalistisk og strategisk kommunikation er centrale elementer i kurset, hvor der desuden vil være inviteret flere gæsteforelæsere fra mediebranchen. Kurset lægges til rette omkring tre produktioner, som de studerende i grupper skal gennemføre i løbet af semesteret. Disse produktioner kan fx rette sig mod konkrete virksomheder med henblik på tværmedial kommunikation på sociale medier, de kan rette sig mod fx en organisations eller forenings digitale formidling af journalistisk indhold, eller de kan basere sig på et samarbejde inden for manuskriptskrivning og storytelling med henblik på digital produktion.
Der er et begrænset antal pladser til dette kursus. Hvis vi modtager for mange tilmeldinger til kurset i den ordinære tilmeldingsperiode, vil der blive trukket lod om pladserne. Såfremt du ikke kan tilbydes en plads på kurset, vil du blive kontaktet.
Film and Media Production for Digital Platforms
Bachelortilvalg på Film- og Medievidenskab 2019-ordningen
Kurset giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- produktion af audiovisuelt fiktions- eller fakta-indhold til digitale platforme. Formaterne kan være video, web, VR, kortfilm eller andre kortere formater til digitale platforme såvel som til organisationer.
- styrker og svagheder ved forskellige kommunikationsformer og formater formater i forhold til valg af platform og produktionens formål og målgruppe
- teorier om og modeller for ideudvikling og produktion, strategisk kommunikation, storytelling og entreprenørskab i relation til en praktisk produktion
Færdigheder i at
- udvikle, pitche, producere og distribuere mindre film- og medieproduktioner til forskellig brug
- analysere specifikke formidlingsstrategiers egnethed i forhold til konkrete kommunikationskontekster
- arbejde praktisk og projektorienteret med video/lyd/tekst i fiktions- og fakta-formater sammen med andre studerende
Kompetencer i at
- anvende film- og medievidenskabelige teorier konkret i et praktisk produkt og reflektere over deres styrker og svagheder
- tilrettelægge og gennemføre produktioner og reflektere over egen rolle i processen og egne muligheder i forhold til ideudvikling og formidling samt i forhold til fremtidige samarbejder og arbejdsopgaver
- reflektere over produktets udformning i forhold til indhold, målgruppe, positionering og anvendelse
Holdundervisning med diskussion, oplæg og gruppearbejde. Undervisningen består af teoretisk klasseundervisning, workshops, gæsteoplæg og 3 produktionsøvelser, der løses i grupper, hvoraf én kan være i samarbejde med en ekstern opdraggiver. Undervisningsindholdet er baseret på tværfaglig inddragelse af Film- og Medievidenskabelige grunddiscipliner.
Fagets teoretiske udgangspunkt er formidlingsteori med fokus på mediesociologi, fortælleteori indenfor fiktion og fakta, ideudviklingsstrategi, æstetik samt digitale evalueringsstrategier konkretiseret i tilgængelige metoder til indsamling og analyse af forbrugsdata.
Der er ingen forudsætninger for at deltage i faget ud over, at man skal være godkendt som tilvalgsstuderende. BA-studerende fra Film- og Medievidenskab bør anvende faget som overbygning til Medieproduktion og Formidling og arbejde videre med relevant fagindhold fra dette fag.
Der er ingen forudsætninger for at deltage i faget ud over, at man skal være godkendt som tilvalgsstuderende. BA-studerende fra Film- og Medievidenskab bør anvende faget som overbygning til Medieproduktion og Formidling og arbejde videre med relevant fagindhold fra dette fag.
Produktionsøvelserne foregår i grupper og er tidskrævende
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Eksamensforudsætninger
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 3 godkendte produktioner inden for de i BA-tilvalgsstudieordningen nævnte områder.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af Generativ AI
1) Der må ikke indgå AI-genereret tekst i noget afleveret skriftligt arbejde (det være sig opgaver, skriveøvelser, afsluttende eksamensopgaver).
2) Enhver anden brug af generativ AI (eksplorativ, idegenererende, diskuterende, opsummerende, forskningsobjektmæssig osv.) skal deklareres ved hjælp af HUM-skabelonen til deklarering af anvendelse af generativ AI
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Se studieordning:
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HFMB10091U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
--
- Kapacitet
- --
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Anne Brostrøm Storgaard (4-717283845078857d3e7b853e747b)
Underviser
Anne Brostrøm Storgaard
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende