FM Medieproduktion og formidling

Kursusindhold

I faget Medieproduktion og Formidling kombineres praktisk handling med teoretisk refleksion. De studerende opnår en grundlæggende forståelse for planlægning, optagelse og efterbehandling af audiovisuelle produktioner. Arbejdet spænder over både fiktion og fakta, med brug af professionelle værktøjer, der sikrer både teknisk og æstetisk kvalitet.

Gennem udvikling af kompetencer inden for konceptudvikling, storytelling og dramaturgi tilpasses produktionerne til forskellige medieplatforme og modtagere.

Samtidig lærer de studerende at designe og kritisk reflektere over formidlingsstrategier, idet de anvender kommunikationsteori og analyser af målgrupper til at optimere den kommunikative effektivitet.

Der skal i praksis arbejdes med formater som f.eks.: Podcast, reklame, dokumentar, kortfilm og/eller SoMe-indhold.

Faget har et samlet undervisningsforløb, men er i relation til eksamen delt op i to:

  • En medieproduktionseksamen, der bestås via løbende udprøvning, hvor de studerende aktivt i grupper udarbejder tre medieproduktioner
  • En medieformidlingseksamen i form af en fri mundtlig prøve med en hjemmeopgave, skrevet i relation til én af de beståede medieproduktioner

 

Denne helhedsorienterede tilgang giver de studerende både praktisk erfaring med, og teoretisk indsigt i, en lang række tværmedielle henvendelsesformer, redskaber og ressourcer.

 

Engelsk titel

Media Production and Communication

Uddannelse

Bacheloruddannelsen på Film- og Medievidenskab 2019

Det Gymnasierettede Kandidattilvalg på Film- og Medievidenskab 2019

Målbeskrivelse

Ved prøven kan den studerende demonstrere:  

 

Viden om og forståelse af

  • betingelserne for produktion og distribution af indhold (korte og lange formater, fiktion og fakta) til forskellige platforme og målgrupper i de aktuelle film- og medieindustrier.
  • processer og arbejdsgange forbundet med produktion, distribution, markedsføring og evaluering af film- og medieindhold i et digitalt medielandskab.
  • teorier om ideudvikling, formidlingsstrategier, projektstyring og kreative samarbejder.  

 

Færdigheder i at

  • udvikle, producere, distribuere og evaluere mindre film- og medieproduktioner stilet mod en specifik platform og målgruppe.
  • analysere styrker og svagheder ved valg af forskellige fortælle/kommunikationsformer og strategier i en særlig kommunikationssituation
  • arbejde praktisk og projektorienteret med video/lyd/tekst i fiktions- og fakta-formater.  

 

Kompetencer til at

  • anvende film- og medievidenskabelige teorier samt viden om det aktuelle medielandskab til praktiske produktions- og distributionsforløb.  
  • selvstændigt tilrettelægge, gennemføre og evaluere produktioner til specifikke kommunikationskontekster, herunder strategisk kommunikation på tværs af platforme.
  • arbejde projektorienteret og reflektere over arbejdsformens muligheder i forhold til at løse specifikke opgaver. 

Undervisningen er en kombination af forelæsninger, øvelser og feedback i forbindelse med produktion samt oplæg fra gæstelærere.
Der anvendes professionelt optageudstyr til produktion af mindst én produktionsøvelse.

Der anvendes film- og medievidenskabelig teori rettet imod forskellige formidlingssituationer og kommunikationstyper bl.a. kommunikation i kreative mediesystemer, strategisk kommunikation, tværmedial kommunikation, ideudvikling, webdesign, æstetik og fortælleteori.

Skriftlig
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Fri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Prøven kan kun aflægges individuelt.
Eksamensforudsætninger

Den aktive undervisningsdeltagelse består af:

  • 3 godkendte øvelser stillet af underviseren. Øvelserne laves i grupper på maks. 5 studerende. 
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Brug af AI som hjælpemiddel ved eksamener er tilladt, dog med følgende bestemmelser:

  • 1) Der må ikke indgå AI-genereret tekst i noget afleveret skriftligt arbejde (det være sig opgaver, skriveøvelser, afsluttende eksamensopgaver).
  • 2) Enhver anden brug af generativ AI (eksplorativ, idegenererende, diskuterende, opsummerende, forskningsobjektmæssig osv.) skal afslutningsvis i det skriftlige arbejde specificeres og beskrives i en kort forklarende rubrik. Rubrikken  tæller ikke med i det skriftlige materiales omfang.

Alle studerende, der afleverer skriftligt arbejde, skal uploade "   Deklaration for anvendelse af generative AI-værktøjer" i Digital Eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
For det Gymnasierettede Kandidattilvalg er censorformen med "Intern censur"
Eksamensperiode

Januar 2026

Eksamensdatoer: Se  Find tid og sted på KUnet.

Eksamensdatoerne vil blive offentliggjort ved semesterstart.

Reeksamen

Februar 2026

Eksamensdatoer: Se   Find tid og sted på KUnet.

 

Se eksamensform for syge- og omprøve i:

Studieordningen for BA i Film- og medievidenskab, 2019

Studieordning for kandidatdelen af sidefaget i Film- og medievidenskab, 2019

Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Vejledning
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HFMB00891U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
--
Kapacitet
--
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Kasper Bering Liisberg   (3-6e656f436b7870316e7831676e)
  • Anne Brostrøm Storgaard   (4-65667778446c7971326f7932686f)
Underviser

Anne Brostrøm Storgaard/Kasper Bering Liisberg

Gemt den 06-06-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende