DAN; Energien i litteraturen – litteraturens energi

Kursusindhold

På dette kursus går vi i dybden. Bogstavelig talt. Med afsæt i det sidste tiårs forøgede humanistiske forskningsinteresse i energi-paradigmer, graver vi os ned i kulgruberne og oliebrøndene. Kurset vil således være en indføring i fagfeltet Energi Humaniora og bibringe kursusdeltageren en større forståelse af, hvordan energi former det moderne liv – herunder også åndsliv – og tilsvarende, hvordan den nordiske litteratur både historiske og i samtiden har forholdt og stadig forholder sig til forskellige dominerende energiformer og deres respektive frembringelser – fx kul (dampkraft), olie (benzin), vedvarende energi (elektricitet). I lyset af den verserende klimakrise fokuserer kurset desuden på, hvorvidt den nordiske energilitteratur afstedkommer nye erkendelser – og i så fald, hvordan dette kommer til udtryk.

 

Kurset vil blandt andet behandle novellen Brunkul (1946) af Mogens Klitgaard, digtsamlingen Skogen  Malmen  Vattenkraften (2013) af David Vikgren, romanen På ryggen af en tyr (2014) af Kristina Stoltz og hybridværket Inferno af Ida Marie Hede (2014).

Engelsk titel

Energy in Literature – The Energy of Literature

Uddannelse

Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Målbeskrivelse

Kursusspecifikke mål for KA-studerede

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • Energihumanioras væsentligste problemstillinger, herunder hvordan/hvorvidt dette fagfelt kan overføres til en nordisk kontekst
  • centrale dele af energihumanioras begreber, teorier og metoder
  • Relationen mellem moderne nordisk litteratur og relevante energiformer.

 

Færdigheder i at:

  • præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for energihumaniora på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
  • redegøre for energihumanioras teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
  • anvende energihumanioras (og tilstødende fagfelters) analytiske værktøjer på relevant materiale.

 

Kompetencer i at:

  • fokusere på og perspektivere moderne nordisk litteratur i en samtidig og historisk dimension med opmærksomhed på relationen til energi som modernitetsfænomen
  • formulere og belyse nye problemstillinger i relationen mellem litteratur og energi selvstændigt og på videnskabelig vis
  • tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
  • sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.

 

Kursusspecifikke mål for BA-studerende

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • Energihumanioras væsentligste problemstillinger, herunder hvordan/hvorvidt dette fagfelt kan overføres til en nordisk kontekst
  • relevante teorier og metoder.

 

Færdigheder i at:

  • anvende energihumanioras videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
  • give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for energihumaniora.
  • formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.

 

Kompetencer i at:

  • applicere energihumaniora som læsestrategi i kontekst af moderne nordisk litteratur
  • arbejde selvstændigt med et emne.


Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

KA-tilvalg
2019-ordningen

BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan anvendes på kurset: forelæsninger, holdundervisning, gruppearbejde, dialog, diskussioner, øvelser, summemøder, arbejdsspørgsmål, gruppeoplæg.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Fri hjemmeopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HDAK0081FU
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Bachelor tilvalg
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.

Skemagruppe
Uden for skemastruktur
Kapacitet
20
Studienævn
Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Karl Emil Rosenbæk Reetz   (4-6f697676446c7971326f7932686f)
Gemt den 03-10-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende