Seminar: Anvendt Økonomi med Konsulentmetode

Kursusindhold

Formålet med seminaret er at introducere de studerende til at anvende ”konsulentmetoden” ved løsning af økonomiske problemstillinger. Det er en global metode anvendt i alle de store anerkendte konsulenthuse som en analysetilgang til komplekse problemstillinger. De studerende vil blive trænet i anvendelsen af denne igennem problemformulering, nedbrydning af problemstillingen, hypoteseudformning, dataindsamling og analyse samt udarbejdelse af præsentationsmateriale omkring komplekse økonomiske problemstillinger.

 

Konsulentmetoden er brugbar i mange henseender og ikke kun relevant for konsulenter. I alle funktioner hvor systematisk analyse og formidling er en del af jobbeskrivelsen er metoden brugbar. Der er utallige eksempler på hvor god økonomisk analyse er vel gennemført og formidlet ved hjælp af denne metode. Se fx:

  • QVARTZ analyse af Mobility-as-a-Service for Transportministeriet

https://www.trm.dk/publikationer/2018/mobility-as-a-service-strukturel-analyse-af-digital-infrastruktur/  

 

 

 

Obligatoriske aktiviteter i seminaret:

  • Kick-off møde og opfølgende møde.
  • Research og litteratur søgning.
  • Skrivning af seminaropgave.
  • Præsentation af egen opgave.
  • Opponering på en anden studerendes opgave.
  • Aktiv deltagelse i diskussioner i klassen og til præsentationerne.

 

Formålet med præsentationen i et seminar er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give konstruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.

Før præsentationerne skal din PPT præsentation uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.

Seminaropgaven og den opdaterede PPT præsentation uploades derefter i den Digitale Eksamensportalen til bedømmelse senest ved den dato angivet som eksamensdato.

Engelsk titel

Seminar: Applied Economic Consulting

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut.

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen, samt at kunne:

  • Adressere en aktuel økonomisk/samfundsmæssig/forretningsmæssig problemstilling ved brug af struktureret problemløsning for en (fiktiv) kunde
  • Fremstille en konkret og realistisk anbefaling på problemstillingen der vil være brugbar for kunden
  • Anvende økonomisk analyse på kandidatniveau til at lave en overbevisende og velunderbygget anbefaling
  • Kommunikere anbefalingen klart, forståeligt og professionelt for en chefgruppe med forskellig baggrund (økonomi, jura, politik...)

Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren.
Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for
underviseren og de andre studerende. De studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige
fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på indledningen.

Anbefalet litteratur:

  • Minto, Barbara. 2009. The Pyramid Principle. Prentice Hall
  • Garette, Phelps & Sibony. 2018. Cracked It. Palgrave Macmillan
  • Rasiel, E & Friga, P. 2002. The Mckinsey Mind. McGraw Hill

 

Derudover manual og materiale formidlet til de studerende igennem kursusforløbet.

Ingen faglige forudsætninger andet end de formelle adgangskrav til kandidat uddannelsen i Økonomi

BA i Økonomi eller lignende.

Det står de studerende frit for at vælge mellem alle fag på økonomiuddannelsen, når de skal vælge emne for seminaropgaven. Velegnede fag kunne være, uden at dette på nogen måde skal ses som en udtømmende liste:
• Finansieringsteori
• Industriøkonomi
• Strategi
• Regnskabsanalyse
• International økonomi
• Økonomisk politik

Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.


Tidsplan:
Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage før semesterstart

• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.

• Evt. ekstra møder/​​​introducerende undervisning/vejledning: Se Absalon.

• Frist for aflevering af aftalepapir/​​​projektbeskrivelse: Senest 28. februar /30. september.

• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.

• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte datoer i Absalon.

• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00 for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for forårssemesteret.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

 

Der er ikke ”kontortid” eller mulighed for at booke individuel mundtlig feedback men mail besvares et par gange om ugen.

Ud over de to planlagte møder i seminaret er der også mulighed for 1-2 frivillige online spørgetimer undervejs, hvis der er behov for det.

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen


Power point præsentation skal vedlægges som bilag.
Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.


Seminaropgaven er en ret selvstændig opgave og det anbefales at deltage på alle møderne og sparre undervejs med de andre studerende og meget gerne skrive opgaven sammen med en makker.

Der er også flere der har haft glæde af at skrive opgaven sammen med et konsulenthus eller en virksomhed eller i forbindelse med deres studiejob – her vil der ofte også være mulighed for at få sparring.
Eksamensforudsætninger

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Reeksamen

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
AØKK08385U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår og Forår
Kapacitet
1 hold med op til 50 studerende (de bliver undervejs i seminaret delt op i mindre hold til præsentationerne hvor de max skal læse 10 opgaver)
Studienævn
Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
  • Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Leila Eileen Gedsø-Kharazmi   (7-80797d80757f7c5479778382427f8942787f)
Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende