Seminar: Strategisk Værdiansættelse af en Virksomhed (F)

Kursusindhold

Det overordnede formål med seminaret, er at anvende strategisk analyse med henblik på kvantificering af fremtidig vækst for en virksomhed.

 

Formålet opnås ved anvendelse af klassiske strategiske modeller til at finde væksten for en virksomhed (eller en mindre del heraf) på mellemlang og lang sigt (budgetperiode og terminalperiode). Denne vækst er netop den der anvendes i klassiske værdiansættelser. Idet der er altoverskyggende fokus på den strategiske del og heraf vækst, er WACC og de regnskabsmæssige elementer ikke relevante i dette seminar.

 

Når regnskabsanalysen udbygges med strategisk analyse, kaldes den en fundamentalanalyse i den amerikanske litteratur om aktieanalyse. Den strategiske analyse har til formål at afdække de faktorer – ikke-finansielle værdidrivere – såvel internt i virksomheden som i dens omverden, der har væsentlig betydning for værdiskabelsen, og analysere deres konsekvenser for de finansielle værdidrivere. Ændrer virksomheden f.eks. sin strategi for produkter eller markeder, går fra egenproduktion til køb udefra (outsourcing), eller sker der markante ændringer i virksomhedens konkurrence- eller markedsforhold, kan det kræve endog betydelige ændringer i estimaterne af de finansielle værdidrivere for de kommende år.

Engelsk titel

Seminar: Strategic Valuation of a Firm (F)

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut.

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen, samt at kunne:

  • Strukturere et paper.
  • Argumentere og fremlægge argumenter i et paper.
  • Analysere teori og data.
  • Anvende en analyse på en real-life situation.
  • Kvantificere en strategisk analyse
  • Videreudvikle konklusionen af en analyse så den er anvendelig og relevant for en person der udfører værdiansættelser i praksis.

Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren. Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for underviseren og de andre studerende. De
studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på indledningen.

PEST, Porter’s Five Forces, Value Net, VRIO & VRIN, Værdikæde, mm. Dette er klassiske modeller indenfor strategisk analyse og formodes kendt af de studerende.

Det er anbefalet at den studerende har taget et basic finance-fag, som fx ”Financial Decision Making”. Derudover anbefales det at den studerende kender til basal strategisk analyse og basal værdiansættelse af en virksomhed.

Det skal bemærkes at der ikke indgår strategiformulering i dette seminar, udelukkende strategisk analyse med henblik på kvantificering af værdi-drivers til estimation af fremtidig vækst for en virksomhed.
Dette seminar lægger sig i naturlig forlængelse af klassisk strategi og værdiansættelse. Desuden komplementerer seminaret fint andre seminarer som værdiansættelse, strategi og Anvendt Corporate Finance.

BA i Økonomi eller lignende.

Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage før semesterstart

• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.

• Evt. ekstra møder/​introducerende undervisning/vejledning: Se Absalon.

• Frist for aflevering af aftalepapir/​projektbeskrivelse: Senest 28. februar /30. september.

• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.

• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte datoer i Absalon.

• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00 for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for forårssemesteret.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen


Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.
Eksamensforudsætninger

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Reeksamen

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

De studerende bliver bedømt efter tre kriterier, som er struktur, indhold / analyse og anvendelse. Struktur handler om hvor godt argumentationen er gennemført igennem paperet. Indhold / analyse handler om hvor dybt teori og data er analyseret – dette er den traditionelle opfattelse af ”academic rigor”. Slutteligt handler anvendelse om, i hvor høj grad den studerende er i stand til at analysere et ”real life” problem, og anvende strategiske modeller til at løse dette problem på en konkret og relevant måde for praktikeren.

  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
AØKK08348U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår og Forår
Kapacitet
Max 60. Studerende inddeles på hold senere efter nærmere aftale med kursusansvarlig.
Studienævn
Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
  • Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Mikkel Godt Gregersen   (21-716d6f6f6970326b736878326b76696b69767769724469677372326f7932686f)
Gemt den 02-10-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende