Seminar: Strategisk Ledelse

Kursusindhold

Formålet med seminaret er at træne de studerende i at anvende strategimodeller på virksomheder og brancher m.h.p., at komme med anbefalinger til ledelsen angående virksomhedens overordnede og langsigtede udvikling. Eksempler på seminarer kunne være:

  • At udarbejde en konkret forretningsstrategi for en virksomhed bestående af f.eks. en konkurrence- og en vækststrategi baseret på analyse af virksomhedens omgivelser og interne forhold.
  • At udarbejde en analyse af en specifik branche med henblik på at identificere branchens fremtidige vindere og tabere.
  • At udarbejde en analyse af en konkret afdeling eller et konkret forretningsområdes aktiviteter, ressourcer og kompetencer med henblik på at komme med forslag til udvikling og styrkelse områdets ressourcer og kompetencer
Engelsk titel

Seminar: Strategic Management

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut.

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i  kandidatstudieordningen samt at kunne:

 

Viden:

  • Vise kendskab til og forståelse af strategifagets begreber og modeller.
  • Vise kendskab til og forståelse af den branche og den virksomhed som der skriver om.
     

Færdigheder:

  • Kunne identificerer og formulerer et klart mål/problemstilling med tilhørende problemer for seminaret.
  • Kunne udvælge relevant modelvalg indenfor strategifaget.
  • Kunne anvende strategifagets begreber og modeller til at løse de (det) identificerede problem.
  • Kunne basere analyser på relevant og tilstrækkelig empiri.
  • Kunne sammenfatte hver analyse i en klare delkonklusion.

 

Kompetencer:

  • Bedømme og diskuterer en branchens nuværende og fremtidige erhvervsbetingelser og attraktivitet og herunder eventuelt evaluerer hvem fremtidens vindere og tabere vil blive eller
  • Bedømme og diskuterer en virksomheds strategiske fordele (aktiviteter, ressourcer og kompetencer) og herunder vurderer om den har væsentlige konkurrencemæssige fordele og om den har strategiske mangler eller
  • Bedømme og diskuterer strategier for en virksomhed eller for grupper af virksomheder baseret på analyser af virksomhedens (virksomhedernes) omgivelser og interne forhold

Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren. Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for underviseren og de andre studerende. De
studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på indledningen.

Exploring Strategy – Thirteenth Edition, by Whittington, Regnér, Angwin, Johnson & Scholes published by Pearson Education 2023.

Det anbefales at have fulgt et introducerende kursus i faget Strategic Management men dette er ej en nødvendighed.

BA i Økonomi eller lignende.

Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage før semesterstart

• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.

• Evt. ekstra møder/​introducerende undervisning/vejledning: Se Absalon.

• Frist for aflevering af aftalepapir/​projektbeskrivelse: Senest 28. februar /30. september.

• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.

• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte datoer i Absalon.

• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00 for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for forårssemesteret.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen
Eksamensforudsætninger

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Reeksamen

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
AØKK08347U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår og Forår
Kapacitet
1 hold max 20 studerende
Studienævn
Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
  • Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Stig Hartmann   (13-7e7f747239736c7d7f786c79794b706e7a79397680396f76)
Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende