Seminar: Økonomisk og social ulighed
Kursusindhold
Formålet med det økonomiske seminar er at give den studerende mulighed for at arbejde med og analysere den måde som den økonomiske og sociale ulighed viser sig på i det danske samfund, og at diskutere og forholde sig til politiske målsætninger og indsatser, der har til formål at reducere uligheden, herunder at diskutere omfanget af og i hvilken udstrækning ulighed er en væsentlig udfordring i Danmark. Økonomisk og social ulighed i internationalt komparativt perspektiv kan også indgå.
Økonomisk og Social ulighed er et centralt tema såvel inden for samfundsvidenskaberne som i den samfundsøkonomiske debat. På det seneste har Thomas Piketty’s bestseller ’Capital in the Twenty-First Century’ skabt fornyet interesse om emnet. Ulighed kan være økonomisk ulighed i samfundet generelt, indkomstulighed mellem forskellige grupper i befolkningen fx unge og ældre eller kvinder og mænd. Social ulighed kan være ulighed i mulighederne for at klare sig godt i uddannelsessystemet fx mellem børn og unge fra hjem, hvor forældrene har en god kompetencegivende uddannelse – og børn og unge fra hjem, hvor forældrene ikke har en kompetencegivende uddannelse. Social ulighed kan også være uligheder på arbejdsmarkedet fx ulighed i arbejdsmiljøbelastninger mellem forskellige erhvervsgrupper, og det kan være ulighed i sundhed hvor såvel sygdomme som middellevetid mv. er socialt skævt fordelt. Emner inden for øvelsens område kan som allerede nævnt være:
- Indkomstulighed
- Ulighed i uddannelseschancer
- Forskellige former for ulighed på arbejdsmarkedet fx indkomstulighed, ulighed i relation til arbejdsløshedsrisiko og ulighed i arbejdsmiljøbelastninger
- Social ulighed i sundhed.
Seminar: Economic and Social Inequality
Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen samt at kunne:
Viden:
- Vise kendskab til og forståelse for økonomisk og social ulighed generelt og på udvalgte områder.
- Vise kendskab til og forståelse af økonomisk og social ulighed indenfor det eller de områder, der særligt arbejdes med.
Færdigheder:
- Kunne identificerer og formulerer et klart mål med tilhørende problemer for seminaret.
- Kunne udvælge relevant litteratur og eventuelt også data til en analyse af økonomisk og social ulighed på et udvalgt område.
- Kunne anvende økonomiske begreber og modeller i analysen af økonomisk og social ulighed.
- Kunne basere analyser på relevant og tilstrækkelig empiri.
- Kunne sammenfatte hver analyse i en klare delkonklusion.
Kompetencer:
- Bedømme og diskuterer et givet områdes nuværende og fremtidige udfordringer mht. økonomisk og/eller social ulihed.
- Bedømme og diskuterer handlemulighederne i relation til uligheds-udfordringerne på et givet område
- Udvikle strategier for opnåelsen af større lighed på et givet område
Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren.
Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for
underviseren og de andre studerende. De
studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens
præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige
fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på
indledningen.
Den økonomiske ulighed behandles i Thomas Piketty’ ’Capital in the Twenty-First Century og ’Capital and Ideology’. I Niels Ploug (red): Økonomisk Ulighed i Danmark analyseres nogle af Pikkety’s problemstillinger i en dansk sammenhæng. En introduktion til en række af de problemstillinger, som man kan beskæftige sig omkring social ulighed findes i Niels Ploug (red): Social arv og Social Ulighed, Hans Reitzels forlag 2017, mens en introduktion på engelsk til en større række temaer indenfor problemfeltet findes i Grusky (ed): Social Stratification, 1994. En analyse af udviklingen i levevilkår og social ulighed i Danmark findes i Danmarks Statistiks levekårsrapport, fra 2012, mens en analyse af den stigende sociale ulighed internationalt med fokus på politikker til at imødegå denne udvikling findes i OECD publikationen fra 2011 ’Divided we stand – why inequality keeps rising’.
Grundlæggende teoretisk og empirisk viden om forhold, der har
betydning for den måde social ulighed udvikler sig på i et moderne
samfund. Det kan være generel viden om udviklingen i den sociale
ulighed i Danmark i de seneste 10-20 år; viden om betydningen af
indretningen af arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet for den
sociale ulighed; teoretisk viden om forhold, kræfter og samspil i
samfundet, der påvirker udviklingen af den sociale ulighed og den
enkeltes muligheder for at klare sig i et moderne samfund.
Det kan være en fordel, men er ikke en forudsætning, at have fulgt
faget "Economic Sociology" på KA uddannelsen i Økonomi,
Københavns Universitet, eller lignende.
BA i Økonomi eller lignende.
Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage
før semesterstart
• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.
• Evt. ekstra møder/introducerende undervisning/vejledning: Se
Absalon.
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: Senest
28. februar /30. september.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før
præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.
• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for
efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte
datoer i Absalon.
• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00
for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for
forårssemesteret.
For indskrevne studerende. Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på Kandidatuddannelsen i økonomi.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen - Eksamensforudsætninger
-
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.
Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.
Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet: kandidatstuderende.
- Reeksamen
-
Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet: kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKK08068U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Niels Ploug (18-797470777e39758077746c79397b777a80724b706e7a79397680396f76)
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende