Kernefag: Evaluering
Kursusindhold
Det overordnede formål med faget er at iværksætte en dynamik i erkendelsen hos de studerende mellem dels teoretisk viden om evaluering og dels evalueringspraksis (forstået både som empirisk fænomen og som de studerendes greb om egen udvikling af en reflekteret praksis).
Dette formål tilgodeses via engagement i følgende emner:
- Evaluering som aktuelt samfundsmæssigt fænomen
- Evalueringsteori
- Evaluering af komplekse evaluander (så som projekter, innovation)
- Evalueringsmodeller
- Anvendelse af evaluering
- Etik og god praksis i evaluering
- Institutionalisering og kapacitetsopbygning vedr. evaluering
- Evaluative praksisser og deres konsekvenser i forskellige organisatoriske og politiske sammenhænge
Core Subject: Evaluation
Kernefag på den kernefaglige linje Evaluering. Faget kan kun følges af studerende, der også er optaget på Evaluering. På samme linje findes også et fag med titlen Knowledge.
NB! Eksamen (både ordinær og re-eksamen) udbydes kun ifbm efterårssemestret, da kernefag ikke udbydes i foråret.
Bemærk: Det er kun muligt at følge ét kursus med 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave som eksamensform, da eksamensperioden er sammenfaldende.
Viden:
- Viden om alle væsentlige dimensioner i evalueringsteori og deres betydning i praksis
- Viden om en række væsentlige evalueringsmodeller og deres situationsbetingede applicering
- Viden om teori om evaluering som samfundsmæssigt fænomen
Færdigheder:
- Færdigheder til at analysere en evalueringssituation
- Færdigheder til på den baggrund at vurdere fordele og ulemper ved forskellige evalueringstilgange
Kompetencer:
- Kompetence til selvstændigt at bestille, planlægge og gennemføre evaluering
- Kompetence til at vurdere kvaliteten af evalueringsprocesser og brugen af evaluative data
- Kompetence til at reflektere over egen og andres evalueringspraksis, herunder at tage selvstændig stilling til værdikonflikter
De studerende forventes selv at læse og sammendrage pensum. Arbejdsformerne i klassen vil rumme: Perspektiverende forelæsninger og diskussioner. En udbredt arbejdsform vil tillige være kortfattede cases (vignetter), som alle er praksis-baserede. De studerende vil blive bedt om handlingsforslag, som skal begrundes og diskuteres. Endvidere vil de studerende i grupper analysere en selvvalgt case.
Peter Dahler-Larsen: Evaluering af Projekter – og andre ting, som ikke er ting. Syddansk Universitetsforlag. 2. udgave 2018.
Peter Dahler-Larsen (ed.). A Research Agenda for Evaluation. E Elgar 2021.
Endvidere artikler, bogkapitler og casemateriale, alt ca 1900 sider.
Kendskab til samfundsvidenskabelig metode og til offentlig forvaltning samt generelle studiekompetencer svarende til en gennemført bacheloruddannelse.
En take-home-opgave over 72 timer. Besvarelsen skal afspejle et godt kendskab til fagets pensum og til samspillet mellem evalueringsteori og –praksis.
Der gives en kollektiv feedback på eksamensbesvarelsen
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Tredages bunden skriftlig hjemmeopgave.
Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
På semestret hvor kurset finder sted: 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave
På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave
NB! Eksamen (både ordinær og re-eksamen) udbydes kun ifbm efterårssemestret, da kernefag ikke udbydes i foråret.
Bemærk: Det er kun muligt at følge ét kursus med 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave som eksamensform, da eksamensperioden er sammenfaldende.
Kriterier for bedømmelse
Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 250
- Øvelser
- 50
- Eksamensforberedelse
- 20,5
- Eksamen
- 36
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASTK18017U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Peter Dahler-Larsen (3-7f737b4f7875823d7a843d737a)
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students