Kernefag: Evaluering

Kursusindhold

Det overordnede formål med faget er at iværksætte en dynamik i erkendelsen hos de studerende mellem dels teoretisk viden om evaluering og dels evalueringspraksis (forstået både som empirisk fænomen og som de studerendes greb om egen udvikling af en reflekteret praksis).

 

Dette formål tilgodeses via engagement i følgende emner:

  • Evaluering som aktuelt samfundsmæssigt fænomen
  • Evalueringsteori
  • Evaluering af komplekse evaluander (så som projekter, innovation)
  • Evalueringsmodeller
  • Anvendelse af evaluering
  • Etik og god praksis i evaluering
  • Institutionalisering og kapacitetsopbygning vedr. evaluering
  • Evaluative praksisser og deres konsekvenser i forskellige organisatoriske og politiske sammenhænge
Engelsk titel

Core Subject: Evaluation

Uddannelse

Kernefag på den kernefaglige linje Evaluering. Faget kan kun følges af studerende, der også er optaget på Evaluering. På samme linje findes også et fag med titlen Knowledge.

 

NB! Eksamen (både ordinær og re-eksamen) udbydes kun ifbm efterårssemestret, da kernefag ikke udbydes i foråret.

 

Bemærk: Det er kun muligt at følge ét kursus med 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave som eksamensform, da eksamensperioden er sammenfaldende.

Målbeskrivelse

Viden:

  • Viden om alle væsentlige dimensioner i evalueringsteori og deres betydning i praksis
  • Viden om en række væsentlige evalueringsmodeller og deres situationsbetingede applicering
  • Viden om teori om evaluering som samfundsmæssigt fænomen

 

Færdigheder:

  • Færdigheder til at analysere en evalueringssituation
  • Færdigheder til på den baggrund at vurdere fordele og ulemper ved forskellige evalueringstilgange

 

Kompetencer:

  • Kompetence til selvstændigt at bestille, planlægge og gennemføre evaluering
  • Kompetence til at vurdere kvaliteten af evalueringsprocesser og brugen af evaluative data
  • Kompetence til at reflektere over egen og andres evalueringspraksis, herunder at tage selvstændig stilling til værdikonflikter

De studerende forventes selv at læse og sammendrage pensum. Arbejdsformerne i klassen vil rumme: Perspektiverende forelæsninger og diskussioner. En udbredt arbejdsform vil tillige være kortfattede cases (vignetter), som alle er praksis-baserede. De studerende vil blive bedt om handlingsforslag, som skal begrundes og diskuteres. Endvidere vil de studerende i grupper analysere en selvvalgt case.

Peter Dahler-Larsen: Evaluering af Projekter – og andre ting, som ikke er ting. Syddansk Universitetsforlag. 2. udgave 2018.

 

Peter Dahler-Larsen (ed.). A Research Agenda for Evaluation. E Elgar 2021.

 

Endvidere artikler, bogkapitler og casemateriale, alt ca 1900 sider.

Kendskab til samfundsvidenskabelig metode og til offentlig forvaltning samt generelle studiekompetencer svarende til en gennemført bacheloruddannelse.

En take-home-opgave over 72 timer. Besvarelsen skal afspejle et godt kendskab til fagets pensum og til samspillet mellem evalueringsteori og –praksis.

Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)

 

Der gives en kollektiv feedback på eksamensbesvarelsen 

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Tredages bunden skriftlig hjemmeopgave.
Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

På semestret hvor kurset finder sted: 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave

På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave

 

NB! Eksamen (både ordinær og re-eksamen) udbydes kun ifbm efterårssemestret, da kernefag ikke udbydes i foråret.

 

Bemærk: Det er kun muligt at følge ét kursus med 3-dages bunden skriftlig hjemmeopgave som eksamensform, da eksamensperioden er sammenfaldende.

Kriterier for bedømmelse

Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 250
  • Øvelser
  • 50
  • Eksamensforberedelse
  • 20,5
  • Eksamen
  • 36
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASTK18017U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Studienævn
Statskundskab studienævn
Udbydende institut
  • Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Peter Dahler-Larsen   (3-7f737b4f7875823d7a843d737a)
Gemt den 01-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students