Dansk og Komparativ Politik 2
Kursusindhold
Politologisk fagelement
Dansk og Komparativ Politik 2 er det andet af tre forbundne kurser inden for området dansk og komparativ politik. Kurset omhandler tre centrale politologiske problemstillinger i demokratiske systemer. 1) Hvordan danner borgerne politiske holdninger, og hvordan og hvorfor engagerer de sig i demokratiet? 2) Hvad karakteriserer relationerne mellem borgerne og de politiske ledere i demokratier, og hvordan afhænger det forhold af forskellige demokratiske politiske institutioner? 3) Hvilken rolle spiller andre politiske aktører, f.eks. interesseorganisationer og medier, for forbindelsen mellem borgere og regering?
Med henblik på at analysere disse problemstillinger, trækker kurset på teorier om hvordan det politiske system er organiseret, herunder teorier om demokratisk legitimitet, korporatisme, pluralisme og elitisme, samt teorier om politisk adfærd og om, hvordan politiske institutioner modererer adfærd. Kurset vil også trække på viden fra andre discipliner som f.eks. økonomi, sociologi og psykologi. På denne måde bringer kurset generelle teorier til konkret empirisk anvendelse.
Danish and Comparative Politics 2
Kurset er åbent for:
- Studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- forstå forskellige teorier om hvordan politiske præferencer udtrykkes og aggregeres
- forklare indholdet af væsentlige teorier om hvorfor og hvordan borgere deltager i politik
- forklare indholdet af væsentlige teorier om hvordan borgere danner holdninger til politik
- beskrive forholdet mellem borgere og regering i moderne demokratier
- beskrive hvordan forholdet mellem borgere og deres politiske ledere varierer i moderne demokratier
- forklare indholdet af væsentlige teorier om hvordan interesseorganisationer og medier kan spille en rolle i det politiske system
- forstå de primære faktorer der former politisk adfærd
Færdigheder:
- benytte relevante teorier til at analysere politisk adfærd og meningsdannelse
- benytte relevante teorier til at analysere forskelle og ligheder på tværs af og inden for demokratier
- benytte relevante teorier til at analysere den rolle som medier og interesseorganisationer spiller i demokratisk politik
- anvende forskellige teorier om hvordan politiske præferencer udtrykkes og aggregeres
- vurdere fordele og ulemper ved de forskellige former for demokrati med hensyn til hvordan de forbinder præferencerne hos deres borgere med regeringens handlinger
- strukturere og formidle analysen og dens resultater i det klart og tydeligt sprog
Kompetencer:
- analysere moderne demokratier baseret på hvordan politiske præferencer udtrykkes og aggregeres
- anvende teorier og metoder for at forstå hovedbegreberne i demokratisk politik som kurset arbejder med
- rådgive medier og interesseorganisationer i forhold til deres politiske indflydelse
- anvende de tilegnede teorier til at rådgive om hvordan politiske aktører kan præge politisk adfærd
Undervisningen består af holdundervisning og eventuelt årgangsforelæsninger. Der gives en kort, individuel tilbagemelding på gruppe- eller individniveau efter den obligatoriske skriveøvelse.
Pensum udgør 850 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af Studienævnet.
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen i Dansk og
Komparativ Politik 2, at man har bestået Dansk og Komparativ
Politik 1.
Beståelse af Dansk og Komparativ Politik 2 er en forudsætning for
at gå til eksamen i Dansk og Komparativ Politik 3.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Faget bestås gennem en 10-timers bunden skriftlig hjemmeopgave. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
- Eksamensforudsætninger
-
For at kunne aflægge eksamen i faget skal den studerende i løbet af semesteret bestå én skriveøvelse, som kan udarbejdes enten individuelt eller i gruppe. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme eksamensform som ved ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 56
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASTB17007U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
http://polsci.ku.dk/uddannelser/eftervidereuddannelse/aabent_universitet/
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Peter Kurrild-Klitgaard (3-736e6e436c6976316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students