Sociologisk innovation
Kursusindhold
Kurset sigter på at give studerende erfaring med hvordan man bevæger sig fra akademiske analyser til sociologisk informeret social innovation forstået som en målrettet social forandring eller løsning af et erkendt problem i en konkret social kontekst. Kurset bygger videre på den kombination af analytiske og metodiske værktøjer som den studerende har tilegnet sig igennem sin BA og KA, og anvender disse til at levere et konkret vidensprodukt som har relevans i en veldefineret social kontekst. De studerende vil arbejde med en konkret udfordring (case) i/eller fra en institution, organisation eller virksomhed. Denne udfordring skal være en konkret problemstilling der ønskes adresseret. Der vil være en høj grad af valgfrihed i forhold til valg af problemstilling. Med case forstår vi et problem som I dets udgangspunkt er defineret af en interessent, og hvor den viden der skabes af den studerende igennem kurset, har en værdi for denne interessent. Værdien kan beskrives forskelligt men kan være af både social, økonomisk eller anden karakter (fx demokratisk, miljømæssig eller kreativ karakter). Med interessent forstår vi i dette kursus, en organisation, institution, et firma, en NGO som har en organisering med et virke i det danske eller internationale samfund. Det kan være oplagt at arbejde løsningsorienteret med en overlappende eller supplerende problemstilling inden for det område som den studerende påtænker efterfølgende at skrive speciale inden for. Den studerende kan arbejde alene, men der opfordres til at arbejde i teams á tre til fire 28 studerende. I forhold til cases der vil blive stillet til rådighed for instituttets side, vil man arbejde i teams. Ønsker man at arbejde med sin egen udfordring, så vil man i god tid skulle tilrettelægge dette (i denne situation vil der være supervision). Her vil underviserne stå til rådighed for at kvalificere problemstillingerne sammen med den studerende. Dette vil ske før kurset for at sikre en rettidig indledning af arbejdsprocessen, men ligeledes som en del af den professionelle afklaring mellem aftageren og de studerende i den første del af undervisningen (problemetableringsfasen). Kurset vil lægge vægt på en træning i praktisk anvendelse af teorier og metoder som de studerende allerede har tillært sig. Herudover vil der blive knyttet forskellige forelæsninger og diskussioner til de forandringsteorier som kan man udlede af disse. Her vil der være mulighed for at specialisere sig og anvende en eller flere af sådanne teorier; fx mere adfærdsorienterede teorier (som i behavioural economics), praksisorienterede forandringsteorier, institutionelle eller mere struktur-orienterede teorier. Kurset vil være bygget op omkring den studerendes praktiske håndtering af den givne udfordring. Kurset vil understøtte dette igennem en opbygning, hvor der trinvis arbejdes med metodiske elementer inden for social innovation og evaluering, herunder barriereanalyser, pilottest og anden kvalitetssikring af løsningen.
Sociological Innovation
Obligatorisk KA kursus.
Ingen fagpakke.
Viden:
- beskrive og anvende forskellige teorier inden for social forandring.
- gengive en teoretisk forståelse for, hvornår og hvordan en praktisk intervention iværksættes bedst muligt.
- formulere og forklare hvorledes disse teorier og forklaringer, som man betjener, knytter sig til specifikke genstandsområder.
- beherske de centrale begreber inden for området, og kan sætte dem i spil i forhold til at formulere problemer og mulige løsninger.
- Redegøre for hvilke metodiske designovervejelser der skal foretages ved pilottest, og hvilke kriterier som er centrale for at gå videre med innovations- og forandrings-designs.
Færdigheder:
- bedømme gennemførbarheden og effekten af dennes eget opstillede innovationsdesign så vel som opstille og vurdere de etiske fordringer.
- I forhold til evaluering forstå hvilke parametre vi agerer med inden for det rent fagligtsociologisk, hvilke parametre anerkendes i hvilke organisatoriske sammenhænge samt hvordan man kan navigere i et evt. misforhold.
Kompetencer:
- indsamle og analysere både videnskabelige undersøgelser og empiriske data samt designe og opstille en konkret innovation baseret på samarbejde med en aktør.
- opstille en væsentlig problemstilling sammen med en aktør (case-stiller) på området; dvs. den studerende kan tage et konkret praksisproblem og formulere det inden ofr en innovationsorienteret ramme.
- selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt kollektivt samarbejde og påtage sig et professionelt ansvar.
- I samarbejde med en arbejdsgruppe selvstændigt at styre hvilken viden, der er brug for for at være i stand til at gå videre til med jeres innovation • foretage konkret projektstyring, hvor der er nogle præcise arbejdspakker (porteføljeopgaver), som skal indfris.
- mobilisere sin viden og handle på baggrund af sine data, alt sammen med sigte på at skabe positiv forandring (for samfund og/eller casestiller) i lyset af et konkret problem.
- kortfattet præsentere (mundtligt eller skriftligt) for kollegaer og fremtidige tværfaglige samarbejdspartnere.
Undervisningen vil være en praksisbaseret ’deeplearning’ model.
Dette betyder at kurset vil være
bygget op omkring den studerendes praktiske adressering af den
givne udfordring. Kurset vil
understøtte dette igennem en opbygning, hvor der arbejdes med
teoretiske og metodiske elementer
inden for social innovation og evaluering, herunder
barriereanalyser, pilottest og anden
kvalitetssikring af løsningen.
Kurset prioriterer arbejdet med den konkrete problemstilling og
understøtter dette igennem
forelæsninger, øvelser og feedback. Der vil være fokus på mundtlige
præsentationer i kurset, samt i
kortere (og visualiserede) skriftlige produkter.
30
Der vil blive inddraget flere undervisere i dele af kurset således
at studerende vil blive opdelt i
parallelle spor (dvs. opdelt i mindre klasser/øvelser) i dele af
kurset.
Der tilrettelægges en workshop forud for kurset stat som det
forventes at man deltager i for at
tilrette lægge cases.
Fremgår af Absalon
Kurset sigter mod studerende i sidste del af KA studiet som står over for at skulle skrive speciale.
Kurset vil være baseret på at give feedback på de studerendes arbejde med deres case (enkeltvis eller i grupper). Denne feedback vil bestå af feedback på præsentationer i plenum (og mindre grupper), online feedback på leverede produkter (fx en præsentation) samt masterclass orienteret feedback, hvor enkelte produkter diskuteres sammen med underviseren
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Studerende skal formulere deres egne eksamensspørgsmål baseret
på foruddefinerede retningslinjer givet af læreren. Studerende vil
modtage eksamensretningslinjerne til formulering af
eksamensspørgsmål i løbet af det igangværende semester. Underviser
skal give mindst to eksemplariske eksamensspørgsmål, der overholder
retningslinjerne.
Eksamensopgaven kan skrives individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studerende. Længden af eksamensopgaven er 20 sider + 10 sider pr. ekstra gruppemedlem. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
- Reeksamen
-
Reeksamensoplysninger:
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 326
- Eksamensforberedelse
- 30
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOK22004U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Kapacitet
- vejl. 80 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ghita Dragsdahl Lauritzen (3-6c69714578746833707a336970)
- Andrew Christopher Herman (13-667369776a7c336d6a777266734578746833707a336970)
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students