Anvendt Case-analyse

Kursusindhold

Kursets formål er at styrke forbindelsen mellem sociologiske færdigheder og praktisk håndtering af organisatoriske og sociale udfordringer. Fokus er på at udlede sociologiske problemstillinger fra aktuelle sociale problemer eller specifikke hændelser gennem empirinære case-analyser for at give de studerende erfaring med at analysere og forstå komplekse og akutte problemer. Dette inkluderer specificering af case og problemkontekst samt udvikling af håndteringsstrategier for identificerede problemer. Kurset bygger på erfaringsbaseret læring gennem samarbejde med relevante interessenter og case-ejere, og introducerer herigennem studerende til arbejdsmarkedet og sociologers rolle i samfundet.

Engelsk titel

Applied Case-Study Analysis

Uddannelse

Obligatorisk kursus 6. semester BA på Sociologiuddannelsen.

Målbeskrivelse

Viden:

  • forstå og forklare forskellige typer af problemkompleksitet
  • vurdere egnede metoder og teorier til analysere af en specifik case
  • identificere og forklare relevante interessenter/aktører/brugere for dybere forståelse af en case og dens kontekst.

 

Færdigheder:

  • vælge eller finde en case, der illustrerer en sociologisk problemstilling
  • tydeliggøre en case og dens problemstilling, herunder skelne mellem forskellige problemopfattelser
  • identificere den sociologiske problematik i en given case
  • udvikle ideer til løsninger på sociale problemer.

 

Kompetencer:

  • planlægge og udføre en sociologisk case-baseret undersøgelse
  • bedømme anvendeligheden af en case til belysning eller initiering af en proces
  • forstå og iværksætte praktiske interventioner
  • designe og fremlægge innovative, værdiskabende løsningsforslag baseret på samarbejde med praksisaktører/case-stillere.

Kursuset anvender interaktive undervisningsformater ved at kombinere forelæsninger med workshops, præsentationer, peer-feedback og projekt-orienteret gruppearbejde. Studerende arbejder med at identificere og løse et socialt problem i en organisationskontekst i samarbejde med praksisaktører. Casevalg godkendes af underviseren.

Studerende skal læse kursusmaterialet før undervisning og gruppearbejde. Der tilbydes supplerende valgfri læsning for yderligere indsigt i emnet, men dette forventes ikke læst eller diskuteret specifikt i klassen.

På grund af undervisningen i små grupper vil der være konstant feedback mellem underviseren og de studerende.
Grupperne mødes også i grupper af samme interesse - og giver hinanden feedback på deres cases.

Samarbejdsmuligheder/​case-stillere:
Copenhagen Health Innovation og Rigshospitalet

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Den studerende vil få eksamensretningslinjerne i løbet af det igangværende semester. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.

Afleveringen må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.

Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret. 

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.

 

Reeksamen

Reeksamensoplysninger:

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Samme som ordinær eksamen.

 

OBS! Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Total
  • 42

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASOB16118U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Kapacitet
Vejl. 110 personer
Studienævn
Sociologisk studienævn
Udbydende institut
  • Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Ghita Dragsdahl Lauritzen   (3-6e6b73477a766a35727c356b72)
Gemt den 09-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students