Grundlæggende kvalitative metoder

Kursusindhold

Kurset omfatter en generel indføring i kvalitative samfundsvidenskabelige metoder med særligt fokus på det kvalitative forskningsinterview. Formålet med undervisningen er, at den studerende tilegner sig indsigt i og praktisk erfaring med metodologiske grundbegreber og de forskellige faser i en interviewundersøgelse fra problemformulering til afrapporterin

Engelsk titel

Basic Qualitative Methods

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 1. semester på sociologiuddannelsen.

 

 

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for centrale begreber i den kvalitative metodelitteratur
  • Beskrive fordele og ulemper ved forskellige metoder til produktion af kvalitative data som fx interview, fokusgruppe, ekspertinterviews, observation og digital observation. Redegøre for styrker og svagheder ved det kvalitative forskningsinterview med inddragelse af egne erfaringer
  • Eksplicitere egne forudsætninger for problemformulering og begrebsdannelse og reflektere kritisk over disse
  • Skelne mellem induktive og deduktive undersøgelsesstrategier
  • Redegøre for forskellige strategier i forbindelse med dataindsamling, transskribering og analyse af interviewdata
  • Reflektere over de generelle pointer i metodelitteraturen fra pensum i forhold til egne indhøstede erfaringer med empiriindsamling og analyse
  • Redegøre for etiske overvejelser i forbindelse med interviewundersøgelser
     

Færdigheder

  • Begrunde valg af undersøgelsesemne med henvisning til samfundsmæssig aktualitet og/eller sociologiske vidensbehov
  • Formulere og begrunde en enkel problemformulering, der lægger op til kvalitative undersøgelser
  • Udvælge interviewpersoner og udforme interviewguide, som muliggør en belysning af den formulerede problemstilling
  • Gennemføre og transskribere kvalitative semistrukturerede interview
  • Analysere interviewdata ved hjælp af software til kvalitativ analyse
  • Redegøre for fokus for observationer samt observations felt
  • Gennemføre observationer og tage feltnoter
  • Vurdere kvaliteten af eget undersøgelsesdesign i lyset af analysen af de indsamlede data
  • Diskutere og perspektivere analyseresultater undersøgelsesresultater ift. problemformulering, forforståelse og hypoteser; påpege perspektiver og begrænsninger i analysens resultater
  • Diskutere styrker og begrænsninger ved interviewmetoden i lyset af egne erfaringer
  • Afrapportere undersøgelsens forløb og resultater som et samlet hele
     

Kompetencer

  • Selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre en interviewog observationsbaseret undersøgelse fra problemformulering til afrapportering, herunder gennemføre simple analyser af data ved hjælp af relevant software
  • Anvende metodelitteraturen aktivt til at argumentere for de trufne valg undervejs og reflektere kritisk over deres konsekvenser
  • Inddrage etiske overvejelser i tilrettelæggelsen af undersøgelse og analyse

Årgangsforelæsninger samt øvelsestimer på mindre hold, gruppe- samt individuelt arbejde uden for undervisningen

Flick, Uwe. (2021) Doing Interview Reseach. Sage

Small and Calarco (2022) Qualitative literacy. A Guide to Evaluating Ethnographic and Interview Research. University of California Press.

Derudover er der et mindre antal forskningsartikler som kan downloades via links.

SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​/​samf-it.ku.dk/​stud/​programmer/​

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Prøveformsdetaljer
Den studerende skal deltage i et antal prøvebegivenhedersom består af mundtlige oplæg og mindre skriftlige opgaver, f.eks. essays, papers og/eller opponere på andres skriftlige produkter. En samlet bedømmelses registreres ved semesterets afslutning.

Nærmere information om de specifikke prøvebegivenheder oplyses i kursusrummet i Absalon før semesterstart.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.

Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren.  Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 178
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASOB16035U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Kapacitet
Vejl. 100 personer
Studienævn
Sociologisk studienævn
Udbydende institut
  • Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Jakob Johan Demant   (2-6c6642757165306d7730666d)
Gemt den 14-08-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende