Sociologien i det danske samfund
Kursusindhold
Sociologien i det danske samfund undersøger, hvordan temaerne fra kurset Samfundsmæssige problemer, f.eks. fattigdom, bolig og sundhed, er blevet forsket, og håndteret, i en dansk kontekst. Herved forklares centrale institutioners rolle, og hvordan de afhjælper de samfundsmæssige problemer i en dansk kontekst, og det overvejes, hvilken rolle sociologer spiller i at bidrage til løsning af samfundsmæssige problemer på tværs af den offentlige, private og tredje sektor. Som en del af denne forklaring inddrages sociologer fra arbejdsmarkedet og forskningsinstitutioner til at beskrive deres arbejde med analyse og løsninger.
Sociology in Danish society
Obligatorisk kursus for BA i Sociologi.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden:
- beskrive den danske velfærdsstat, dens organisering (stat, regioner, kommuner) og hvordan den interagerer med markedet (den private sektor) og civilsamfundet (den tredje sektor)
- redegøre for hvordan forskellige samfundsmæssige problemer håndteres i praksis og hvordan forskellige organisationer og institutioner i Danmark forsøger at løse dem
- beskrive hvordan sociologer arbejder med samspillet mellem teori og praksis
- redegøre for centrale tematikker i det danske samfund, fx arbejdsmarkedet, fattigdom, uddannelse, sundhed, boligforhold, familieforhold, religiøsitet, social mobilitet.
- identificere løsninger på centrale problemer i samfundet og hvilke muligheder og begrænsninger som disse har
Færdigheder:
- udføre analyser af centrale institutioner og områder i det danske samfund med inddragelse af relevante teorier, begreber og empirisk dokumentation
- koble relevant teori og empiri indenfor et konkret område og på tværs af områder (fx relationen mellem uddannelse og helbredsforhold) i det danske samfund
Kompetencer:
- formulere en afgrænset og præcis problemstilling i forhold til et udvalgt tema i relation til det danske samfund
- analysere og kritisk forholde sig til eksisterende løsninger
- beskrive relationen mellem forskellige områder af det danske samfund (fx uddannelse, helbredsforhold og arbejdsmarkedsdeltagelse) i forhold til at opnår forståelse af fælles træk eller forskelle
- overføre og transformere teorier og begreber til andre institutioner og områder i det danske samfund og dermed også anvende teorier og begreber til analyse af nye typer af problemstillinger i relation til det danske samfund end dem, der er behandlet i faget.
- formulere løsninger på konkrete områder, herunder at inddrage viden om institutioner i denne forståelse.
Forelæsninger, øvelser og studenteroplæg
Kompendie med tekster, samt de to følgende grundbøger:
- Iver Hornemann Møller og Jørgen Elm Larsen (red.) (2016): Socialpolitik. København: Hans Reitzels Forlag.
- Bent Greve, Anja Jørgensen og Jørgen Elm Larsen (2014): Det danske samfund. København: Hans Reitzels Forlag.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende skal deltage i et antal prøvebegivenhedersom
består af mundtlige oplæg og mindre skriftlige opgaver, f.eks.
essays, papers og/eller opponere på andres skriftlige produkter. En
samlet bedømmelses registreres ved semesterets afslutning.
Nærmere information om de specifikke prøvebegivenheder oplyses i kursusrummet i Absalon før semesterstart. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 178
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16023U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Kapacitet
- Vejl. 100 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jesper Fels Birkelund (6-6f657937363943646f7870716c316e7831676e)
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students