Samfundsmæssige problemer
Kursusindhold
Kurset Samfundsmæssige problemer identificerer en række aktuelle lokale og globale problemer. Disse problemer kan fx omfatte fattigdom, klimaforandringer, diskrimination og kriminalitet. I kurset Sociologien i det danske samfund vil nogle af de problemer, der identificeres i Samfundsmæssige problemer, blive behandlet i en mere lokal og anvendt kontekst.
Kurset er struktureret omkring ét eller flere større samfundsmæssige problemer, som er funderet i større teoretiske diskussioner i sociologien. Funderingen i forskellige centrale teoretiske traditioner i sociologien gør det muligt at vise, hvordan forskellige teoretiske tilgange kan belyse et problem forskelligt. Den anvendte teoridannelse, som inddrages i forhold til de enkelte samfundsmæssige problemer, baserer sig på de større sociologiske fagdisciplinære strømninger, som behandles mere udførligt i Sociologisk teori og faghistorie.
Societal problems
Obligatorisk kursus på 1. semester på bacheloruddannelsen i Sociologi.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden:
- Identificere, og være i stand til at belyse, at der er adskillige måder at se på, forske i og forstå aktuelle samfundsmæssige problemer ud fra forskellige teoretiske tilgange
- Undersøge, hvordan forskellige samfundsmæssige problemer er forbundne, men også kunne isolere, og arbejde med et fokus inden for, et samfundsmæssigt problem
- beskrive betydningen af teori, historie, aktuel politik, forskellige organisationer og individuelle aktører i forståelsen, og definitionen, af et samfundsmæssigt problem.
Færdigheder:
- hhv. skimme og grundigt læse forskellige typer af sociologiske tekster og identificere de centrale argumenter (både i teori og mere empirisk beskrivende tekster)
- illustrere hvordan forskellige teorier er væsentlige for at beskrive forskellige samfundsmæssige problemer og/eller fremhæver forskellige (modsatrettede) aspekter af disse
- søge efter relevant materiale forskellige steder og på forskellige måder, når et konkret samfundsmæssigt problem undersøges.
Kompetencer:
- udvælge og integrere forskellige teorier i definitionen, og afgrænsningen, af et givet samfundsmæssigt problem
- opnå evnen til at perspektivere et samfundsmæssigt problem i relation til andre problemer; herunder diagnosticere hvori en given position i forhold til at løse et problem kan etableres sociologisk
- opnå en tentativ forståelse for hvor forskellige argumenter ved den sociologiske problem identifikation uddybes videre på det sociologiske bachelorstudie.
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, gruppearbejde og diskussioner i mindre hold.
Er endnu ikke fastlagt
Der vil blive udpeget to studenterrepræsentanter, som formidler feedback fra årgangen til underviseren.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- En skriftlige hjemmeopgaver er en opgave, hvor den studerende definerer og formulerer en problemstilling inden for fagets parametre og ud fra et individuelt eksamenspensum. Den frie skriftlige hjemmeopgave må ikke være længere end 10 sider. Ved gruppeopgaver tilføjes yderligere 5 sider pr. ekstra studerende.
- Eksamensforudsætninger
-
For at kunne aflægge eksamen i faget samfundsmæssige problemer skal den studerende i løbet af semesteret bestå et antal opgaver, der består af mundtlige oplæg, en eller flere mindre obligatoriske skriftlige opgaver eller opponere på andres skriftlige opgaver. De præcise elementer i det enkelte kursusforløb fastlægges i samarbejde mellem studieleder og underviser ved kursusstart.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
- Reeksamen
-
Reeksamensoplysninger:
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Samme som ordinær.
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i efteråret, da kurset ikke bliver udbudt i foråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 149
- Eksamen
- 15
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16022U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Kapacitet
- Vejl. 100 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Christian Borch (3-666b6543767266316e7831676e)
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende