Kritisk læsning og re-analyse

Kursusindhold

Faget består i læsning af betydningsfulde sociologiske værker og konkrete studier, samt såvel teoretisk som empirisk supplerende litteratur i forbindelse med disse tekster.

Engelsk titel

Critical Reading and Re-analysis

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 4. semester BA på sociologiuddannelsen

 

Kurset er åbent for:

  • Meritstuderende
Målbeskrivelse

Viden:

Gennem kurset tilegner den studerende sig dybtgående kendskab til et udsnit af betydningsfulde sociologiske værker og studier, samt den teoretiske og empiriske fagsociologiske diskussion af disse. Herigennem opnår den studerende kendskab til den måde teori og begreber udvikles og anvendes i konkrete sociologiske studier af historisk og mere nutidig art, i dialog med metoder og empiriske genstandsfelter. Den studerende skal kunne:

  • forstå og reflektere over den rolle teoretiske begreber spiller i sociologiske undersøgelser, herunder brugen af forskellige typer begreber på forskellige abstraktions- og generaliseringsniveauer
  • forstå hvad der gør bestemte studier til en vigtig del af den sociologiske tradition
  • identificere og analysere den måde sociologiske værker, teorier og begreber tages op til fornyet diskussion og kritik, revideres og sættes i relation til nye samfundsmæssige kontekster

 

Færdigheder:

Den studerende opøver evner til selvstændigt at læse og re-analysere eksisterende teori- og begrebsdannelser. Den studerende skal kunne

  • vurdere teori- og begrebsdannelsernes gennemslagskraft og relevans i forhold til den sociologiske diskussion af disse tekster, herunder i forhold til aktuelle studier og samfundsmæssige sammenhænge.
  • sammenligne og vurdere de forskellige værker og studiers karakter i forhold til den sociologiske teori- og forskningstradition samt kunne overføre denne viden til andre faglige sammenhænge.

 

Kompetencer:

Faget giver kompetencer til konstruktivt og kritisk selvstændigt arbejde med og på teoretiske begreber, i dialog med konkrete sociologiske studier, problemstillinger og temaer. Den studerende bliver dermed i stand til at

  • udvikle og forholde sig til egne begreber, analyser og undersøgelser enten selvstændigt eller i samarbejde med andre.

Forelæsning, oplæg og skriveøvelser.

Der vil være supplerende litteratur, som uploades i Absalon.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Den studerende vil få eksamensretningslinjerne i løbet af det igangværende semester. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.

Eksamen kan skrives individuelt eller i grupper af maks. 4 studerende.
Længden på eksamen er 10 sider + 5 sider pr. ekstra gruppemedlem.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.

Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret. 

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.

Reeksamen

Reeksamensoplysninger:

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Samme som ordinær eksamen.

 

OBS! 

Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 178
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASOB16020U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Kapacitet
Vejl. 110 personer
Studienævn
Sociologisk studienævn
Udbydende institut
  • Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Christian Borch   (3-7277714f827e723d7a843d737a)
Gemt den 09-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students