Videregående kvalitative metoder
Kursusindhold
Faget omfatter en metodisk og analytisk indføring i kvalitativ forskning og udbygger den i faget ”Elementære samfundsvidenskabelige metoder” tilegnede viden.
Første del af kurset behandler forskellige kvalitative metoder: individuelle interviews, fokusgruppeinterviews, feltarbejde og observationer samt spørgsmål om validitet, epistemologi og etik i kvalitativ forskning.
Anden del af kurset introducerer forskellige analysetilgange: Symbolsk interaktionisme, fænomenologi, hermeneutik, Grounded Theory, narrativ analyse, diskursanalyse samt ANT-analyse.
Arbejde med øvelsesopgaver er en central del af kurset.
Advanced qualitative methods
Obligatorisk kursus på 3. semester på sociologiuddannelsen.
Kurset er åbent for:
- Meritstuderende
Bemærk: Faget Videregående kvalitative metoder skal tages sammen med faget Kultur, livsstil og hverdagsliv.
Viden:
Undervisningen sigter på at give den studerende videregående indsigter i en bred vifte af kvalitative metoder – interviews, observationer og dokumentanalyse – til empiriproduktion og analyse i arbejdet med sociologiske problemstillinger. Dette forudsætter, at den studerende med afsæt i en velafgrænset og præcis problemstilling skal kunne
- gennemføre kvalitative undersøgelser
- begrunde delelementerne i disse undersøgelser, dvs. 1) valg af genstandsfelt og problemformulering, 2) brug af en eller flere kvalitative metoder, 3) valg af analysestrategi og videnskabsteoretisk position.
- reflektere over validitetskrav og etiske problemstillinger.
Færdigheder:
Kurset udbygger den studerendes færdigheder i forhold til at kunne designe, gennemføre og vurdere kvaliteten af kvalitative undersøgelser. Den studerende skal kunne
- forstå forskellige analysetraditioner i kvalitativ forskning, herunder symbolsk interaktionisme, hermeneutik og fænomenologi
- forstå disse analysetilganges anvendelse i konkret forskningspraksis
- beherske forskellige metodetilgange (fx interviews og observationer)
- reflektere over forskellige metoders muligheder og begrænsninger
- identificere og forholde sig kritisk til den indbyrdes dynamik
mellem forskningens delelementer, herunder forholdet mellem metode,
empiri og teori.
Kompetencer:
Den studerende lærer at designe og udføre sociologiske undersøgelser ved hjælp af forskellige kvalitative metoder, samt at afrapportere og formidle opnåede forskningsresultater. Efter endt undervisning skal den studerende kunne
- begrunde valget af forskellige analysestrategier og metoder, herunder kombinationen af disse
- anvende analysestrategier og metoder på konkrete sociale problemstillinger og genstandsfelter
- forstå og forholde sig konstruktivt og kritisk til viden produceret gennem kvalitative metoder, herunder undersøgelsers validitet, forskningsetiske problemstillinger og forskningsresultaternes brugbarhed i praksis.
Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger og øvelsestimer. Der holdes en ugentlig forelæsning, som behandler generelle tematikker i kvalitativ forskning, og en ugentlig øvelsesgang, hvor de studerendes opgaver er i fokus. Hertil kommer en ”minikonference” med gruppefremlæggelser og diskussion af øvelsesopgaver.
Pensum er på 600-700 sider
Pensum består af et kompendium samt bogen Kvalitativ analyse – syv traditioner, red. M. Järvinen og N. Mik-Meyer, København: Hans Reitzels Forlag 2017.
Der er tale om et videregående kursus, og der forventes kendskab til kvalitative metoder svarende til kurset ”Elementære samfundsvidenskabelige metoder I+II”
Peer-feedback integreres løbende, herunder i forbindelse med minikonferencen, hvor de studerende giver feedback på hinandens opgaver.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Studerende skal formulere deres egne eksamensspørgsmål baseret
på foruddefinerede retningslinjer givet af læreren. Studerende vil
modtage eksamensretningslinjerne til formulering af
eksamensspørgsmål i løbet af det igangværende semester. Underviser
skal give mindst to eksemplariske eksamensspørgsmål, der overholder
retningslinjerne.
Eksamensopgaven kan skrives individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studerende. Længden af eksamensopgaven er 10 sider + 5 sider pr. ekstra gruppemedlem. Eksamen er integreret med Kultur, livsstil og hverdagsliv.
Ved eksamen i kun dette kursus, dvs. ikke integreret er den maximale længde 10 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
- Reeksamen
-
Reeksamensoplysninger:
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Samme som ordinær eksamen.
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i efteråret, da kurset ikke bliver udbudt i foråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 134
- Eksamen
- 30
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16009U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sidsel Kirstine Harder (3-776f6c44777367326f7932686f)
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students