Projektorienteret forløb i psykiatrien, Forskning Modul 2

Kursusindhold

Dette andet modul af projektorienteret forløb i forskning henvender sig til studerende på 3. semester af kandidatsporet i klinisk psykologi i Psykiatrien Region Sjælland med interesse for klinisk forskning – og indbefatter deltagelse på Praksis-analysehold.

På et videregående niveau vil den studerende her være knyttet til et igangværende forskningsprojekt ved en eller flere psykologfaglige kliniske forskere.

Indholdet bygger hermed direkte oven på Modul 1 af det projektorienterede forløb i forskning med tidligere gennemført seminar- og praksishold i klinisk psykologi samt forelæsning/holdtræning i psykologisk testning. Således vil indholdet samtænkes og koordineres med de forudgående seminar- og praksishold i henhold til fokusområder og forskningsprojekter ved de enkelte enheder og centre under Psykiatrisk Forskningsenhed (se herunder).

Som forudsætning har den studerende allerede bestået Modul 1 i regi af Psykiatrisk Forskningsenhed, hvorfor Modul 2 nu indbefatter videreudvikling og træning i de færdigheder, der er opnået på Modul 1. Den studerende vil i Modul 2 have større mulighed for at få mere selvstændige og/eller avancerede forskningsopgaver under vejledning.

Ligesom på Modul 1 vil forløbet så vidt muligt foregå i makkerpar af 2 studerende pr. forskningsafsnit. For hvert makkerpar af studerende vil der være tilknyttet en lokal psykologfaglig vejleder, som udpeges lokalt og er tilknyttet det aktuelle forskningsprojekt.

Under dette Modul 2 forløb i forskning vil der være indlagt et kortere besøg på et klinisk børne- og ungdomspsykiatrisk afsnit af 1-2 dages varighed. Denne form skal sikre både en stærk tilknytning og et 

specialiseret kendskab til klinisk forskning samt et bredt kendskab til det klinisk psykologiske arbejde.

Det anbefales, men er ikke en forudsætning, at fagelementet kombineres med et forskningsrelevant valgfag eller metodehold.

Engelsk titel

Academic research internship – clinical psychology in psychiatry, module 2

Målbeskrivelse

Formålet med dette andet modul af det projektorienterede forløb i forskning er at give de studerende erfaringer og færdigheder i psykologfaglig forskning i psykiatrisk regi, på et videregående og mere avanceret niveau, samt at disse kan almengøres i en analyse og diskussion af det projektorienterede forløbs konkrete problemstillinger.

 

Fokus er således på bredere eller mere specialiserede aspekter af kernekompetencer, der er centrale for en klinisk psykolog der forsker i psykiatrien.

 

De studerende tilbydes erfaring med emner inden for mere avanceret forskningsmetodologi samt erfaring med skriftlig og mundtlig kommunikation og formidling af forskning i forhold til mere avancerede klinisk psykologfaglige spørgsmål.

 

På praksis-analyseholdet tilbydes de studerende erfaring med at analysere, diskutere og reflektere over de erfaringer og problemstillinger, den studerende møder på det projektorienterede forløb i forskning.

 

Målbeskrivelse
Efter endt projektorienteret forløb i psykiatrisk forskning, Modul 2, forventes den studerende at have opfyldt følgende mål (se delmål I og II):

 

Delmål I: Projektorienteret forløb på klinisk stamafsnit

Under det projektorienterede forløb i forskning, Modul 2, deltager den studerende mere selvstændigt i forskningsrelaterede aktiviteter under relevant vejledning.

  • På dette andet modul af det projektorienterede forløb i forskning varetager den studerende – mere selvstændigt - opgaver vedrørende design, planlægning, dataindsamling, analyse af data samt formidling af resultater i et eller flere forskningsprojekter.

Efter endt projektorienteret forløb i forskning forventes det, at den studerende på et videregående og mere avanceret niveau kan:

Viden

  • Redegøre for den psykologfaglige rolle og position i en psykiatrisk forskningsenhed eller i forbindelse med et forskningsprojekt på baggrund af fagrelevante videnskabelige kilder fra international anerkendt forskning.

 

  • Identificere og beskrive aktuelle psykologfaglige problemstillinger relevante for forskning på baggrund af fagrelevante videnskabelige kilder.

Færdigheder

 

  • Deltage i planlægning, design, vurdering og udførelse af en forskningsmæssig problemstilling eller opgave, der præsenteres som udgangspunkt for psykologens forskningsmæssige virke.
  • Indsamle relevant information vha. kvalitativ metode (f.eks. interviews), kvantitativ metode (f.eks. psykometri) eller videnskabelig litteratur (f.eks. systematisk review)

Kompetencer

  • Diskutere og reflektere over supervisionstemaer og udviklingsbehov i egen vejledning, og kunne omsætte og arbejde med disse refleksioner i praksis.
  • Selvstændigt at afdække eventuelle udfordringer i samarbejdet og søge at korrigere egen rolle i forhold til dette.
  • Deltage i udarbejdelse og formidling af en forskningsplan relateret til den aktuelle problemstilling eller opgave, såsom at indsamle og analysere relevante data, og kommunikere skriftligt og mundtligt gennem formidling ved møder, konferencer, i undervisningssituationer eller tilsvarende.
  • Inddrage, analysere og vurdere relevant teori og empiri til at belyse det aktuelle psykologfaglige forskningsfelt med henblik på at præcisere, udvide eller undersøge forståelsen heraf.
  • Reflektere over egen formåen, kompetencer og begrænsninger som psykolog i en psykiatrisk forskningskontekst.

 

Delmål II:
Praksis-analysehold

 

Dette hold foregår med udgangspunkt i de studerendes tilegnede erfaringer fra forløbet på deres stamafsnit. Indholdet dækker både klinisk praksis og forskning.

Den studerende vil efter gennemført praksis-analysehold kunne:

Viden

  • Beskrive det psykiatriske stamafsnits arbejdsområder og kerneopgaver, organisatoriske opbygning, medarbejderkategorier og deres overordnede funktioner.
  • Reflektere over den psykologfaglige position i en psykiatrisk klinisk- eller forskningsfunktion, herunder redegøre for og reflektere over psykologens funktioner og arbejdsopgaver på det psykiatriske stamafsnit samt redegøre for, hvem der er modtagere af psykologens faglige eller forskningsmæssige ydelser og hvem der er centrale samarbejdspartnere i gennemførelsen eller i varetagelsen af patienters og personales ønsker og behov.
  • Redegøre for givne psykologfaglige og/eller forskningsmæssige problemstillinger og temaer, der opstår i psykiatrisk praksis, og disses udtryk i den studerendes eget forløb med inddragelse af relevant metodemæssige og/eller psykologfaglig litteratur.

Færdigheder

  • Identificere og formulere udvalgte, relevante case-baserede psykiatriske problemstillinger, der afspejler centrale temaer ved det projektorienterede forløb.
  • Udvælge relevant forskningsbaseret litteratur, der kan anvendes til at belyse og diskutere de udvalgte problemstillinger.
  • Tilrettelægge en mundtlig præsentation af en af problemstillingerne, således at der lægges op til en psykologfaglig diskussion med fokus på, hvorledes klinisk praksis og forskning kan forstås på grundlag af den psykologfaglige litteratur, med refleksioner over psykologrollen i den pågældende praksissammenhæng.

Kompetencer

Udvælge, analysere og diskutere et udsnit af problemstillingerne. Der anvendes teorier, begreber og metoder, således at forholdet mellem den studerendes egen praksis, teorier, og metoder fremtræder forskningsmæssigt begrundede, herunder:

  • Give eksempler på særlige psykologfagligt eller metodisk begrundede udfordringer, muligheder og begrænsninger ved problemstillingerne set i forhold til enten resultaterne og/eller forskningsområdet, eller patienternes ønsker og behov og/eller ved det kliniske stamafsnit eller forskningsenhed.
  • Reflektere over og forholde sig analyserende til de udvalgte problemstillinger fra praksis over for problemstillinger fra andres (medstuderendes) praksis med teorier, begreber og metoder som alment grundlag.
  • Diskutere og reflektere for derved at forstå egen praksis ud fra flere alternative vinkler/perspektiver /teorier, og således at være i stand til at formulere egne udviklings- og læringsbehov med henblik på at ændre egen praksis.

Dette fagelement indbefatter to komponenter:
• Projektorienteret forløb i regi af Region Sjællands psykiatriske forskningshed, som strækker sig over 14 uger á 15 timer ugentligt fordelt på 2 arbejdsdage mellem mandag og torsdag.
• Praksis-analysehold, der som udgangspunkt finder sted lokalt i Psykiatrien i Region Sjælland i løbet af semesteret bestående af 8 lektioner à 3 timer.

Det er formålet, at disse to komponenter gensidigt skal virke ind på hinanden og skabe rammerne for et teoretisk reflekteret, analytisk og selvkorrigerende forløb i klinisk forskningspraksis. De 2 elementer af det projektorienterede forløb skal aflægges inden for samme semester.

Vejlederfunktion:

• I regi af Psykiatrisk Forskningsenhed er der udpeget en vejleder, som desuden forbindelsesled til ledelsen. Se funktionsbeskrivelse i separat dokument.
• Vejlederen faciliterer, at den studerende bliver involveret i relevante og passende forskningsaktiviteter, som den studerende kan beherske under vejledning.
• Refleksion over egen forskningspraksis vil indgå i vejledningen på dette modul.
• Det er vejlederen, der attesterer den studerendes obligatoriske fremmøde og engagement.
• Vejledning kan foregå enten individuelt eller i gruppe.
Fagelementet udgør en helhed, og den viden og de kompetencer, der opnås i én del, skal bringes i anvendelse i den anden del: Fx ved at overvejelser fra praksis-analyseholdet bringes i anvendelse i det konkrete forløb på stamafsnit, og kan reflekteres ved eksamen. Men fx også ved at problemstillinger vedrørende forløbet på stamafsnit, herunder udfordringer og erfaringer, bringes ind i praksis-analyseholdets arbejde og er genstand for teoretiske og begrebslige analyser af praksis. Eksamen tager udgangspunkt i det samlede fagelement, hvilket vil sige både forløbet ved stamafsnit samt praksis-analyseholdet. Således lægges der her på Modul 2 vægt på de analytiske forbindelser mellem teori og praksis, der er fremkommet.

Praksis-analysehold: 300 normalsiders obligatorisk og 300 normalsiders selvvalgt pensum.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min. med opsyn.
Hjemmeopgave , max 5 sider
Prøveformsdetaljer
Prøven aflægges som individuel mundtlig prøve på baggrund af en projektrapport (max 5 normalsider) bestående af udkast til forskningsartikel afleveret forud for den mundtlige prøve.

Den mundtlige prøve er uden forberedelse og varer i alt 30 minutter. Prøvetiden omfatter et mundtligt oplæg fra eksaminanden på op til 5 minutter og 15 minutters eksaminator-ledet diskussion Herefter følger 10 minutters votering og feedback til den studerende. Omfanget af den skriftlige del er max 5 normalsider.

Den mundtlige del har form som en sagsfremstilling af forskningsartikel understøttet af procesnotater fra logbogen, efterfulgt af en samlet diskussion. Den studerende vælger hvilken problemstilling, der fokuseres på ved den mundtlige prøve, mens andre problemstillinger fra projektrapporten vedrørende forskningsartikel kan inddrages i diskussionen ift. refleksion over egen forskningspraksis. Vurderingen er baseret på den skriftlige og den mundtlige præstation som en helhed, hvor de to dele vægter hver 50 %.

Læs mere om eksamensbestemmelserne i studieordningen.
Eksamensforudsætninger
  • Mindst 85 % fremmøde i projektforløbet og tilfredsstillende deltagelse vurderet af vejleder på stamafsnit/forskningsenhed.
  • Obligatoriske opgaver på stamafsnit/forskningsenhed – på videregående niveau: Dokumenteret anvendelse af mindst 2 avancerede metoder (f.eks. meta-analyse, regressionsanalyse, kvalitativ analyse).
  • Undervisningsdeltagelse på mindst 75 % af undervisningsgangene på praksis-analysehold.
  • Opfyldelse af logbogsformål.
  • Aflevering af projektrapport i form af udkast til forskningsartikel.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Samme som ordinær.

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Se "Målbeskrivelser".

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 24
  • Forberedelse (anslået)
  • 100
  • Praktik
  • 210
  • Vejledning
  • 28
  • Eksamensforberedelse
  • 21
  • Eksamen
  • 29
  • Total
  • 412

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSK15840U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Projektorienteret forløb
Kapacitet
20-25 studerende
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Bo Bach   (4-646472704272757b306d7730666d)
Underviser

Bo Bach og Martin Vestergaard Gøtzsche (faglige tovholdere)
Nanna Engberg Kristensen (uddannelseskonsulent)

Gemt den 02-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students