Projektorienteret forløb i psykiatrien, Klinisk Modul 2
Kursusindhold
Formålet med dette andet modul af det projektorienterede forløb er at give de studerende klinisk psykologiske praksiserfaringer og færdigheder i psykiatrien, på et videregående og mere avanceret niveau, samt at disse kan almengøres i en analyse og diskussion af det projektorienterede forløbs konkrete problemstillinger.
Fokus er således på bredere eller mere specialiserede aspekter af kernekompetencer, der er centrale for en klinisk psykolog der arbejder (eller forsker) i psykiatrien.
De studerende tilbydes erfaring med emner inden for mere avanceret udredning og intervention på individ‐ og gruppeniveau samt erfaring med skriftlig og mundtlig kommunikation og formidling i forhold til mere avancerede klinisk psykologfaglige spørgsmål.
På praksis-analyseholdet tilbydes de studerende erfaring med at reflektere, analysere og diskutere erfaringer og problemstillinger fra psykiatrien på et akademisk og teoretisk grundlag.
Academic clinical internship – clinical psychology in psychiatry, module 2
Målbeskrivelse
Efter endt projektorienteret forløb i psykiatrien, Modul 2,
forventes den studerende at have opfyldt følgende mål (se delmål I
og II):
Delmål I: Projektorienteret forløb på klinisk stamafsnit
I det projektorienterede forløb, Modul 2, deltager den studerende mere selvstændigt i klinisk psykologfaglige opgaver i psykiatrien under relevant vejledning.
- På dette andet modul af det projektorienterede forløb i klinisk praksis varetager den studerende – mere selvstændigt - opgaver relateret til udredning, handleplaner, intervention, evaluering og formidling.
Efter endt projektorienteret forløb i forskning forventes det, at den studerende på et videregående og selvstændigt niveau kan:
Viden
- Redegøre for den psykologfaglige rolle og position på et klinisk psykiatrisk stamafsnit på baggrund af fagrelevante videnskabelige kilder fra international anerkendt forskning.
- Identificere og beskrive aktuelle psykologfaglige problemstillinger på baggrund af en syntese fra forskellige fagrelevante videnskabelige kilder fra international anerkendt forskning.
Færdigheder
- Indgå selvstændigt i konkrete psykologfaglige arbejdsopgaver, herunder udredning, vurdering og behandling af den problemstilling, der præsenteres som udgangspunkt for psykologens virke.
- Administrere en eller flere standardiserede tests eller strukturerede interviews.
- Skrive psykologfaglige journalnotater på baggrund af vurderende samtaler, terapeutiske samtaler, interview eller formel undersøgelse.
- Forestå psykologfaglige vurderinger på konsulentniveau i forbindelse med udarbejdelse af handle- eller behandlingsplaner, erklæringer og rapporter, og gennem formidling ved netværksmøder, konferencer, i undervisningssituationer eller tilsvarende.
Kompetencer
- Afklare og afstemme rolleforventninger, i starten af forløbet såvel som løbende, dvs. forhandling og genforhandling af den psykologiske kontrakt.
- Selvstændigt at afdække eventuelle udfordringer i samarbejdet og søge at korrigere egen rolle i forhold til dette.
- Selvstændigt forestå en psykologfaglig indsats eller dele af denne, dvs. varetage definerede dele af en opgave under klinisk vejledning på stamafsnit.
- Diskutere og reflektere over temaer og udviklingsbehov fra egen vejledning samt kunne omsætte og arbejde med disse refleksioner i praksis.
- Inddrage, analysere og vurdere relevant teori og empiri til at belyse den aktuelle psykologfaglige problemstilling eller opgave med henblik på at præcisere, udvide eller undersøge forståelsen af den aktuelle problemstilling eller opgave.
- Reflektere over egen formåen, kompetencer og begrænsninger
Delmål II:
Praksis-analysehold
Dette hold foregår med udgangspunkt i de studerendes tilegnede erfaringer fra forløbet på deres stamafsnit. Indholdet dækker både klinisk praksis og forskning.
Den studerende vil efter gennemført praksis-analysehold kunne:
Viden
- Beskrive det psykiatriske stamafsnits arbejdsområder og kerneopgaver, organisatoriske opbygning, medarbejderkategorier og deres overordnede funktioner.
- Reflektere over den psykologfaglige position i en psykiatrisk klinisk- eller forskningsfunktion, herunder redegøre for og reflektere over psykologens funktioner og arbejdsopgaver på det psykiatriske stamafsnit samt redegøre for, hvem der er modtagere af psykologens faglige eller forskningsmæssige ydelser og hvem der er centrale samarbejdspartnere i gennemførelsen eller i varetagelsen af patienters og personales ønsker og behov.
- Redegøre for givne psykologfaglige og/eller forskningsmæssige problemstillinger og temaer, der opstår i psykiatrisk praksis, og disses udtryk i den studerendes eget forløb med inddragelse af relevant metodemæssige og/eller psykologfaglig litteratur.
Færdigheder
- Identificere og formulere udvalgte, relevante case-baserede psykiatriske problemstillinger, der afspejler centrale temaer ved det projektorienterede forløb.
- Udvælge relevant forskningsbaseret litteratur, der kan anvendes til at belyse og diskutere de udvalgte problemstillinger.
- Tilrettelægge en mundtlig præsentation af en af problemstillingerne, således at der lægges op til en psykologfaglig diskussion med fokus på, hvorledes klinisk praksis og forskning kan forstås på grundlag af den psykologfaglige litteratur, med refleksioner over psykologrollen i den pågældende praksissammenhæng.
Kompetencer
Udvælge, analysere og diskutere et udsnit af problemstillingerne. Der anvendes teorier, begreber og metoder, således at forholdet mellem den studerendes egen praksis, teorier, og metoder fremtræder begrundede, herunder:
- Give eksempler på særlige psykologfagligt eller metodisk begrundede udfordringer, muligheder og begrænsninger ved problemstillingerne set i forhold til enten resultaterne og/eller forskningsområdet, eller patienternes ønsker og behov og/eller ved det kliniske stamafsnit eller forskningsenhed.
- Reflektere over og forholde sig analyserende til de udvalgte problemstillinger fra praksis over for problemstillinger fra andres (medstuderendes) praksis med teorier, begreber og metoder som alment grundlag.
- Diskutere og reflektere for derved at forstå egen praksis ud fra flere alternative vinkler/perspektiver /teorier, og således være i stand til at formulere egne udviklings- og læringsbehov med henblik på at ændre egen praksis.
Organisering og arbejdsformer, Modul 2
Dette fagelement indbefatter to elementer:
Projektorienteret forløb på et klinisk stamafsnit, som strækker sig
over 14 uger á 15 timer ugentligt fordelt på 2 arbejdsdage ‐ mandag
til torsdag (typisk tirsdag og torsdag).
Praksis-analysehold, der som udgangspunkt finder sted lokalt i
Psykiatrien i Region Sjælland i løbet af semesteret, bestående af 8
lektioner à 3 timer.
Det er formålet, at disse to elementer gensidigt skal virke ind på
hinanden og skabe rammerne for et teoretisk reflekteret og
analytisk, selvkorrigerende forløb. De 2 elementer af det
projektorienterede forløb skal aflægges inden for samme semester.
Vejlederfunktion:
For hvert stamafsnit er der så vidt muligt udpeget en klinisk
vejleder, der er forbindelsesled til ledelsen. Se
funktionsbeskrivelse i separat dokument.
Den kliniske vejleder faciliterer, at den studerende får relevante
og passende kliniske opgaver, som den studerende kan beherske under
vejledning.
Aspekter af refleksion over egen praksis vil i særlig grad indgå i
vejledningen på dette modul.
Det er den kliniske vejleder der attesterer den studerendes
obligatoriske fremmøde og engagement.
Klinisk vejledning kan foregå enten individuelt eller i gruppe.
Fagelementet udgør en helhed, og den viden og de kompetencer, der
opnås i én del, skal bringes i anvendelse i den anden del: Fx ved
at overvejelser fra praksis-analyseholdet bringes i anvendelse i
det konkrete forløb ved stamafsnit, og kan reflekteres ved eksamen.
Men fx også ved at problemstillinger vedrørende forløbet på
stamafsnit, herunder udfordringer og erfaringer, bringes ind i
praksis-analyseholdets arbejde og er genstand for teoretiske og
begrebslige analyser af praksis.
Eksamen tager udgangspunkt i det samlede fagelement, hvilket vil
sige både forløbet ved stamafsnit samt praksis-analyseholdet.
Således lægges der her på Modul 2 vægt på de analytiske
forbindelser mellem teori og praksis, der er
fremkommet
Praksis-analysehold: 300 normalsiders obligatorisk og 300 normalsiders selvvalgt pensum.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min. med opsyn.Hjemmeopgave , max 5 sider
- Prøveformsdetaljer
- Prøven aflægges som individuel mundtlig prøve på baggrund af en
projektrapport (max 5 normalsider) afleveret forud for den
mundtlige prøve.
Den mundtlige prøve er uden forberedelse og varer i alt 30 minutter. Prøvetiden omfatter et mundtligt oplæg fra eksaminanden på op til 5 minutter og 15 minutters eksaminator-ledet diskussion Herefter følger 10 minutters votering og feedback til den studerende. Omfanget af den skriftlige del er max 5 normalsider.
Den mundtlige del har form som en sagsfremstilling af en udvalgt problemstilling fra logbogen, efterfulgt af en af eksaminator ledet diskussion. Den studerende vælger, hvilken problemstilling der fokuseres på ved den mundtlige eksamen, mens andre problemstillinger fra den skriftlige projektrapport vedrørende refleksion over egen praksis også kan inddrages i diskussionen. Vurderingen er baseret på den skriftlige og den mundtlige præstation som en helhed, hvor de to dele vægter hver 50 %.
Læs mere om eksamensbestemmelserne i studieordningen. - Eksamensforudsætninger
-
- Mindst 85 % fremmøde i projektforløbet og tilfredsstillende deltagelse vurderet af klinisk vejleder på stamafsnit.
- Obligatoriske kliniske opgaver på stamafsnit – på videregående niveau: Dokumenteret anvendelse af mindst 1 undersøgelsesmetode (f.eks. komplet WISC/WAIS eller SCID-5-PD interview) og mindst 1 interventionsmetode (f.eks. transdiagnostisk psykoterapi).
- Undervisningsdeltagelse på mindst 75 % af undervisningsgangene på praksis-analysehold.
- Opfyldelse af logbogsformål.
- Aflevering af projektrapport.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Samme som ordinær.
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser".
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Praktik
- 210
- Vejledning
- 28
- Eksamensforberedelse
- 21
- Eksamen
- 25
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15820U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Projektorienteret forløb
Undervisningen vil være fordelt med 8 gange over semestret.
Fredag kl. 9-12. - Kapacitet
- 20-25 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Bo Bach (4-7272807e508083893e7b853e747b)
Underviser
Bo Bach og Martin Vestergaard Gøtzsche (faglige tovholdere)
Nanna Engberg Kristensen (uddannelseskonsulent)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students