Valgfag - Relations - og sexterapi

Kursusindhold

Seksualitet er et altid tilstedeværende emne i terapi, men mange psykologer føler sig ikke i stand til at tage vare på emnet, fordi de ikke har fået tilstrækkelig undervisning i sexologi eller sexterapi, på deres uddannelse.

 

Formålet med dette valgfag er derfor at give de studerende en teoretisk indføring i de to faglandskaber, relationsterapi og sexterapi, og en praktisk viden om, hvordan man kan arbejde med en kombination af de to, som man uundgåeligt vil opleve løber parallelt med hinanden i det kliniske arbejde med klienter. Spørgsmål som vil blive besvaret er bl.a.:

 

  • Hvilke teorier findes indenfor det relationsterapeutiske felt, hvordan arbejder man bedst med forskellige relationsformer, som fx når to mennesker danner par, hvilke færdigheder er nødvendige for så at kunne opbygge en god alliance til begge klienter samtidigt?
  • Hvilke teorier findes indenfor det sexologiske felt, som sexterapien er udviklet ud fra, og hvilke færdigheder er nødvendige for at kunne hjælpe klienter videre med seksuelle problemer?
  • Hvordan kan man inkorporere elementer fra såvel relationsterapien samt sexologien, for at bringe klienter videre, når de har udfordinger som fx en sygdom, der påvirker intimitetslivet, eller en forskel i lyst hos partnerne?
Engelsk titel

Elective course: Relationship and sex therapy

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Kandidatstuderende

 

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Formålet med valgfaget er, at den studerende får kendskab til og går i dybden med en psykologisk forståelse af relations- og sexterapi med henblik på at styrke det psykologfaglige ståsted indenfor feltet sexologi, samt at den studerende skal kunne forstå relevante interventionsstrategier.

 

Valgfaget er tilrettelagt med en blanding mellem teori, gruppedrøftelser og rollespil, hvilket fordrer aktiv deltagelse. Den gennemgåede teori danner sammen med underviserens (eller de studerendes) medbragte cases, rammen for praktisk træning gennem rollespil. Den studerende skal være parat til at indgå aktivt i alle dele. 

 

Viden:

  • viden om de mest centrale teorier indenfor både relationsterapi samt sexterapi
  • kendskab til specifikke psykoterapeutiske interventioner, med fokus på systemisk psykoterapi
  • kendskab til normkritiske teorier og perspektiver på relationsterapi og sexterapi
  • viden om hvordan relationsterapi og sexterapi kan kombineres, og kan redegøre for hvorfor kombinationen er vigtig for klienternes velvære
     

Færdigheder:

  • illustrere hvordan et forløb kan struktureres med fokus på både den terapeutiske alliance til flere personer på en gang, samt at
  • identificere mulige interventioner, der passer godt til de forskellige problemstillinger
  • anvende samtaleteknikker i et relations- og sexterapeutisk forløb
     

Kompetencer:

  • Blive mere sikker i at tale om sex i en professionel kontekst.
  • Analysere en given relationsproblematik således, at den studerende også kan vurdere hvilke mulige interventioner kan bruges til bestemte problemstillinger.
  • Argumentere for, hvorfor viden om de to teoretiske ståsteder er relevant at kombinere i forbindelse med psykoterapeutiske interventioner i arbejdet med par samt andre former for romantiske forhold (som polyamorøse konstellationer)
  • Kritisk reflektere over hvordan de to paradigmer kan sammensættes, således at sexologi og relationsterapi kombineres.

Undervisningen fordeles over 10 gange med lektioner af 3 timers varighed, hvoraf 3 af de 10 gange vil foregå online. I undervisningen vil der blive lagt stor vægt på, at den studerende udvikler nogle grundlæggende færdigheder og kompetencer indenfor psykoterapi med fokus på par- og seksuelle udfordringer.

Kurset veksler mellem teori, casearbejde og øvelser, således at den studerende opnår konkrete færdigheder, der kan omsættes i praksis.

Der vil indgå praksisøvelser i hver fysiske undervisningsgang i form af demoer samt rollespil, som supplement til underviseroplæg og diskussion af de temaer, som introduceres.

Igennem disse praksisøvelser vil den studerende i løbet af undervisningen afprøve rollen som psykolog, med fokus på de færdigheder som er fundamentale at kende før man begiver sig ud i relations- og sexterapien. Praksisøvelserne kan foregå i mindre grupper og rollespil i plenum.

Praksisøvelserne vil være baseret på casemateriale udviklet af underviser, såvel som de studerendes eget medbragte materiale (det er dog ikke et krav at de studerende skal have erfaring indenfor området).

500 obligatorisk + 300 sider selvvalgt

Skriftlig
Mundtlig
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Fri skriftlig hjemmeopgave. Opgaven stilles/udarbejdes fra kursets start.
Valgfag afsluttes med en opgave på max 12 normalsider ved 1 studerende, 15 normalsider ved 2 studerende og 18 normalsider ved 3 studerende.

Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens afsnit om individuelle prøver og gruppeprøver.
Eksamensforudsætninger
  • Fremmøde til min. 75% af undervisningsgangene
  • Én præsentation i små grupper i løbet af semesteret
  • For at bestå skal den studerende have deltaget aktivt i praksisøvelserne som indgår i hver undervisningsgang (se ”Undervisningform”), samt i de efterfølgende diskussioner baseret på praksisøvelserne og på pensumlitteraturen.
    Dette involverer konkret, at hver studerende i løbet af semesteret mindst en gang skal gøre sig erfaringer med
    (1) rollen som terapeut,
    (2) rollen som klient og
    (3) rollen som observatør, som deltager i et reflekterende team.

 

Forudsætninger for deltagelse i eksamen: Ved alle valgfag er der fremmødepligt på 75 % af undervisningsgangene, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse. Det er et krav for deltagelse i eksamen, at eksamensforudsætningerne er opfyldt.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Individuel skriftlig opgave med selvvalgt problemstilling og med inddragelse af litteratur fra pensum.

 

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • Total
  • 30

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSK15767U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Kapacitet
Ca. 30 studerende pr. hold fordelt med 15 BA og 15 KA studerende
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • gjn250 gjn250   (6-696c703437324272757b306d7730666d)
Gemt den 09-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students