Valgfag - Mentaliseringsinspireret og kontekstuelt arbejde med børn, unge og familier
Kursusindhold
Mentaliseringsbegrebet blev født i voksenpsykiatrien, men har i dag vundet indpas på mange andre psykologiske arbejdsfelter – ikke mindst i arbejdet med børn og unge, hvor mentaliseringsbaseret arbejde tilbyder en udviklingsforståelse og en ramme for arbejdet med barnet/den unge, familien og netværket.
Kursets ambition er at sætte mentaliseringsteorien i relation til psykologisk forandringspraksis med børn og unge, for her igennem at indkredse relevante metoder og interventioner, som kan inddrages i forløb med børn, unge, deres familier og øvrige netværk. Kurset vil give indblik i, hvordan mentaliseringsbaseret arbejde ser ud i forskellige arbejdsfelter herunder familiebehandling, skoleverdenen (PPR), på døgninstitutioner og i undersøgelsesarbejde.
Vi vil diskutere og reflektere over psykologens opgaver og udfordringer i arbejdet med børn og unge og stille skarpt på, hvordan man kan gå til en sag, der synes kompleks og uoverskuelig – altså hvordan man “kan skære kagen” og tilrettelægge en mentaliseringsbaseret indsats. På dette kursus skal vi også eksperimentere og få erfaringer med at skabe engagerende og legende kontekster, hvor børn, unge og deres familier og netværk kan blive nysgerrige og kloge på egne og hinandens tanker, følelser og intentioner. Vi skal undersøge og diskutere, hvordan man som psykolog kan håndtere divergerende meninger, højt konfliktniveau og mentaliseringssvigt i øvrigt, herunder også vores egne som professionelle. Og i forlængelse heraf udforske, hvordan vi aktivt kan bruge eget følelsesliv i arbejdet, samtidig med at vi undgår udbrændthed.
Formmæssigt vil forløbet være tilrettelagt som vekslen mellem oplæg, debat, illustrative øvelser, filmklip og rollespil. Vi vil etablere et eksperimenterende rum, hvor vi udover at arbejde med det teoretiske fundament for mentaliseringsbaseret arbejde gennem oplæg fra undervisere også skal have ”hands on” gennem praksisdemonstrationer og øvelser, hvor alle deltager aktivt. Hvis du har lyst til at udforske en af tidens populære teorier og metodeveje i arbejdet med børn og unge og få lidt praksis under neglene – så kom og mentaliser sammen med os.
Elective course - Mentalization and contextual work with children, young people and families
Kurset er åbent for:
- Kandidatstuderende
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Ved afslutning af modulet skal studerede kunne
- Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker inden for valgfaget.
- Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
- Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
- Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgfagsrelevante cases/data.
Holdundervisning
Pensum jf. studieordning: Pensum kan være obligatorisk
eller kombineret obligatorisk/selvvalgt.
Valgfag (BA) (7,5 ECTS): ca. 600 ns
Valgfag (KA) (7,5 ECTS): ca. 800 ns
En aktuel pensumliste vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Bunden skriftlig hjemmeopgave, som afleveres i Digital Eksamen.
Opgaven kan afleveres i grupper på op til 3 deltagere.
Omfang: 1 studerende max 12 sider, 2 studerende max 15 sider og 3 studerende max 18 sider. - Eksamensforudsætninger
-
Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser, træning og refleksion på holdet.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- Total
- 30
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15732U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
BachelorKandidatsidefag
- Varighed
-
1 semester
10 uger, med start uge 6 - Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
D
- Kapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold fordelt med 15 BA og 15 KA studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mai Juul Andersen (7-766a72737e7e754970766a7275376c7876)
- hrb258 hrb258 (3-6a7d77476f7d706b767d796c356b72)
Underviser
Mai Juul Andersen
Camilla Mikkelsen Printz
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende