Social udviklings- og integrationspsykologi - Seminarhold

Kursusindhold

Seminarhold 1: Individuel og kulturel forskellighedskompetence v/Milan Obaidi

I dette modul vil der blive lagt vægt på emner som kultur, etnicitet, alder, seksuel orientering, køn, religion, sprog og social klasse udover individuelle psykologiske faktorer, som påvirker individets adfærd. Modulet vil fokusere på psykologiske behov og karakteristika for forskellige befolkningsgrupper i forskellige kulturelle og sociale kontekster, og særligt på kulturelt følsomme interventioner. Derudover sigter modulet på at forstå minoriteters individuelle socialkulturelle betingelser og udfordringer med stigmatisering og diskrimination samt implikationerne heraf for deres psykiske sundhed og mødet med sundhedsvæsenet.

Mere konkret vil modulet identificere strategier til at fremme de studerendes kulturelle kompetencer og viden om kulturelt og samfundsmæssigt relevante udfordringer, der kan påvirke deres psykologiske praksis i arbejdet med minoriteter. Modulet vil også belyse vigtigheden af, at behandleren er opmærksom på og har indsigt i egne holdninger og bias i forhold til forskellige samfundsgrupper og aktivt bruger deres kulturelle kompetencer i deres psykologiske praksis.

Derudover vil modulet præsentere en introduktion til centrale begreber, teorier, metoder, etiske overvejelser og empirisk forskning i forhold til mangfoldighed og psykologisk praksis.

Fagets hovedemner kan kategoriseres under følgende overskrifter:

  • Mangel på forskning i minoriteter og implikationerne heraf.
  • Individuelle og kulturelle kompetencer inden for mangfoldighed.
  • Empirisk valideret behandling og kulturelle kompetencer.
  • Kulturelt tilpasset forskning og behandling.
  • Udvikling af implicitte og eksplicitte fordomme.
  • Ulighed og fordomme over for minoritetsgrupper inden for sundhedssektoren.
  • Bevidsthed om stigmatisering og dens betydning for den psykologiske praksis.
  • Kontakt mellem grupper og dets betydning for relationer mellem grupper.
  • Træning i mangfoldighed og implicit bias.
  • Reduktion af fordomme og interventioner.

 

Eksamensbestemmelser:

Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv deltagelse i de ved kursusudbuddet fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer m.v.

Den aktive deltagelse består af:

1. Deltagelse i gruppearbejde, diskussion og refleksion på holdet, der demonstrerer en minimumspræstation i henhold til læringsmål fastlagt af studienævnet.

2. Et kortere, mundtligt studenteroplæg.

3. Aflevering af 1 responspapir af max 1 side.

4. Skriftlig aflevering, op til 3 sider.

5. Gruppereport.

Engelsk titel

Community Psychology - Seminar class

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Kandidatstuderende
  • Kan i efteråret 2025 også tages som klinisk seminarhold
  • Kan også tages som valgfag

 

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Overordnet mål for læringsudbytte

Ved afslutning af undervisningsmodulet skal den studerende kunne redegøre for, reflektere kritisk over, diskutere og anvende centrale SUI-psykologiske begreber og metoder analytisk med henblik pa at forstå og (re)formulere relevante problemstillinger, gerne i forbindelse med en konkret case, samt beslutte, vurdere og evaluere psykologisk intervention i sociale og kulturelle relationer.

 

Mål for læringsudbytte ved Seminarhold

Efter endt seminarhold forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Formulere en SUI-psykologisk begrundet problemstilling, der involverer relevante udrednings- og/eller interventionsmetoder i forhold til en given/et givet SUI-psykologisk case/oplæg.

 

Færdigheder:

  • Udvælge forskningsbaseret SUI-psykologisk teori, empiri og udrednings- og/eller interventionsmetoder af relevans for problemstillingen.
  • Udarbejde en sammenhængende analyse af den SUI-psykologiske problemstilling og de mulige udrednings- og/eller interventionsmetoder i forhold til denne.
     

Kompetencer:

  • Forholde sig nuanceret og kritisk til den anvendte teori, empiri og udrednings- og/eller interventionsmetoder.
  • Diskutere implikationerne og relevansen af de anvendte teorier og mulige udrednings- og/eller interventionsmetoder, bl.a. med fokus på individuelle, sociale, kulturelle eller evt. andre kontekstbetingede forhold, der kan påvirke analysen af problemstillingen.
  • Reflektere over psykologfaglige og etiske spørgsmål, der knytter sig til problemstillingen og de mulige interventioner.

Seminarhold, med teori-praksisreflekterende fokus på specifikke SUI-psykologiske problemstillinger på grundlag af fagrelevant teori, metode og empiri og under inddragelse af case-materiale. Her kræves den studerendes aktive deltagelse gennem forberedelse af den i læseplanen opgivne litteratur, deltagelse i gruppearbejde og i holdets diskussioner, løbende udarbejdelse og præsentationer af mundtlige og skriftlige oplæg og lignende. De specifikke aktiviteter fremgår af kursusudbuddet.

Pensum jf. studieordning: 600 normalsiders obligatorisk samt 200 normalsiders selvvalgt litteratur

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Hjemmeopgave, skriftlig bunden

Gruppe med enten 3 eller 4 studerende.

Ved tre studerende maks 10 normalsider, ved 4 studerende maks 12 normalsider. Ved gruppeopgave eller mundtlige fremlæggelser i grupper skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del kan dog være fælles jf. rammestudieordningens afsnit om Individuelle prøver og gruppeprøver.
Eksamensforudsætninger

Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene

Deltagelse i gruppearbejde, diskussion og refleksion på holdet, der demonstrerer en minimumspræstation i henhold til læringsmål fastlagt af studienævnet.

Et kortere, gruppebaseret mundtligt studenteroplæg.

Aflevering af 2 individuelle responspapir af max 1 normalside.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Samme som ordinær.

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Seminar
  • 30
  • Total
  • 30

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSK15410U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

10 uger, med start uge 36 / 6
Placering
Efterår og Forår
Skemagruppe
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
Kapacitet
Ca. 30 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Milan Obaidi   (12-736f726774347568676f6a6f4676797f34717b346a71)
Gemt den 09-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende