Neuropsykologi - Seminarhold
Kursusindhold
De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil fremgå af absalon før undervisningsstart.
Følgende seminarhold udbydes i efteråret 2025:
Seminarhold 1 v/Randi Starrfelt m.fl. Klinisk neuropsykologi (voksne).
Kurset giver en grundlæggende indsigt i den kliniske
neuropsykologi. Kurset er i tre dele, der fokuserer på hhv.
grundvidenskabelig basis, diagnostik, og rehabilitering af de
kognitive og emotionelle forstyrrelser, der kan følge efter
hjerneskader og hjernesygdomme.
Følgende temaer belyses i undervisningen:
- Neuropsykologiske traditioner og metoder.
- Den videnskabelige basis for klinisk neuropsykologi.
- Neurologiske sygdomme / skader og deres neuropsykologiske følger.
- Specifikke kognitive forstyrrelser / neuropsykologiske syndromer
- Generelle principper i neuropsykologisk rehabilitering og rehabiliteringsforskning
- Rehabilitering af specifikke kognitive forstyrrelser.
Eksamensbestemmelser:
Eksamen vil pågå som en løbende prøve, og de enkelte prøvebegivenheder vil fremgå senest 1. juni 2025.
Følgende seminarhold forventes i foråret 2026:
Seminarhold 1 Kognitiv neuropsykiatri for kliniske psykologer v/ Kamilla Woznica Miskowiak
Seminarholdet giver en introduktion til kognitiv neuropsykiatri: et voksende multidisciplinært felt, som er opstået fra kognitiv psykologi og neuropsykiatri og har til formål at forstå psykiatrisk sygdom og psykopatologi ud fra modeller af normale neuropsykologiske funktioner. Kognitiv neuropsykiatri favner forskning i neuropsykiatriske og udviklingsmæssige sygdomme og søger at forbinde de kognitive forstyrrelser ved disse sygdomme med sygdommenes hjernemæssige forandringer. Denne interdisciplinære disciplin udgør et nødvendigt supplement til det dominerende biologiske psykiatriske paradigme, der traditionelt forbi passerer det kognitive niveau. Faget fokuserer på centrale neuropsykiatriske lidelser og en grundlæggende indsigt i lidelsernes neurale grundlag og associerede kognitive forstyrrelser. Derudover belyses de neurale og kognitive mekanismer for effekt af forskellige (biologiske og psykologiske) behandlingsformer samt interdisciplinær forskning i nye behandlingsmetoder.
Følgende temaer vil blive belyst i undervisningen:
- Specifikke neuropsykiatriske lidelser (depression, bipolar lidelse, angst, OCD, skizofreni, ADHD og psykopati).
- Diagnosticering, kliniske ratings og behandling af neuropsykiatriske lidelser.
- Fra diagnosekategorier til en dimensional forståelse af neuropsykiatriske lidelser.
- Hvordan kan beskrivelsen af kognitive forstyrrelser og disses neurale grundlag bidrage til at forstå neuropsykiatriske lidelser – og hvordan behandling virker?
- Hvilken rolle spiller kognitive forstyrrelser i risiko for neuropsykiatrisk sygdom - og hvorfor er de et nyt vigtigt behandlingsmål på tværs af lidelserne?
Hvordan designer man kliniske forskningsstudier til afprøvning af ny behandling for kognitive forstyrrelser ved neuropsykiatriske sygdomme - og hvilken rolle spiller neuropsykologiske og billeddannende metoder?
Seminarhold 2 Børneneuropsykologi v/ Charlotte Amalie Børglum Sørensen
Kurset giver en grundlæggende indsigt i det børneneuropsykologiske arbejdsfelt. Der arbejdes med klinisk og forskningsbaseret viden med fokus på neuropsykologiske konsekvenser af neurologiske lidelser og udviklings-/indlæringsforstyrrelser hos børn og unge. Desuden vægtes samspillet mellem hjernens udvikling, omgivelser og barnet/ den unges adfærd i en klinisk kontekst.
Følgende temaer vil blive belyst i undervisningen:
- Hvad adskiller børneneuropsykologi fra voksenneuropsykologi?
- Hjernens udvikling fra fosterstadiet til voksen, plasticitet og sårbarhed, herunder konsekvenserne af hjerneforandringer efter svær deprivation.
- Den børneneuropsykologiske undersøgelse, herunder de kognitive domæners udvikling, afgræsning og neurologiske grundlag hos børn
- Beskrivelse af specifikke diagnosegrupper og deres heterogene neuropsykologiske profiler, herunder; erhvervet hjerneskade, bevidsthedsforstyrrelser, præmaturitet, neurologiske lidelser, ADHD, og autisme.
- Interventionsmåder når et barn/ung har kognitive dysfunktioner, herunder kognitiv rehabilitering og træning af sociale færdigheder
- Forældre – og familiesamarbejdet i den børneneuropsykologiske udredning og rehabilitering
Neuropsychology - Seminar class
Kurset er åbent for:
- Kandidatstuderende
- Kan også tages som valgfag
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Overordnet mål for læringsudbytte
Ved afslutning af undervisningsmodulet kan den studerende redegøre for, analysere, reflektere kritisk over, diskutere og anvende centrale begreber, teorier og metoder fra neuropsykologien med henblik på at forstå og (re)formulere relevante kliniske og teoretiske problemstillinger, samt under den fornødne faglige supervision planlægge, anvende, reflektere over og evaluere neuropsykologisk undersøgelse og intervention.
Efter endt seminarhold forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Udvælge og redegøre for neuropsykologisk teori, empiri og problemstillinger.
- Udvælge og redegøre for udredningsmetoder og/eller interventionsmetoder knyttet til neuropsykologiske teori, empiri og problemstillinger.
Færdigheder:
- Nuancere forståelsen og forholde sig til kritisk til neuropsykologiske teorier og empiri, udrednings- og interventionsmetoder.
- Være i stand til at disponere og udarbejde en akademisk fremstilling og formidle en neuropsykologisk faglig problemstilling, samt indgå i en faglig dialog herom.
Kompetencer:
- Selvstændigt fremanalysere og formulere en problemstilling, der relaterer sig til neuropsykologisk teori, empiri og metode.
- være i stand til kritisk at reflektere over og vurdere udsagnskraften og rækkeviden af de anvendte neuropsykologiske teorier og metoder samt deres anvendelsesområder.
- reflektere over etiske spørgsmål, der knytter sig til neuropsykologiens teorier, empriri, og metoder.
Seminarhold
Pensum jf. studieordning: 600 normalsiders obligatorisk samt 200 normalsiders selvvalgt litteratur
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Gældende prøvebegivenheder vil være beskrevet under det
specifikke seminarhold. For efteråret 2025 vil prøvebegivenhederne
senest fremgå 1. juni; for foråret 2026 vil dissse fremgå inden
semesterstart. De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil
fremgå af absalon før undervisningsstart.
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve, men opgaver og aktiv undervisningsdeltagelse kan udføres i grupper med maximalt 5 studerende. Ved gruppeopgave eller mundtlige fremlæggelser i grupper skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del kan dog være fælles jf. rammestudieordningens afsnit om Individuelle prøver og gruppeprøver. Formen fremgår af det konkrete undervisningsudbud.
Uanset om de studerende arbejder individuelt eller sammen i grupper om de krævede aktiviteter, skal det sikres ved mundtlige præsentationer, individuelle skriftlige opgaver og/eller ved individuelle bidrag i fælles skriftlige opgaver, at den enkelte studerendes præstationer lever op til de fastsatte krav, herunder anvendelse af den krævede mængde obligatorisk og selvvalgt litteratur. Der ydes vejledning og feedback under processen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Kan kun bestås ved kursusdeltagelse for-/efterår.
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Kan kun bestås ved kursusdeltagelse for-/efterår.
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Seminar
- 30
- Total
- 30
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15310U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
10 uger, med start uge 36 eller 6 - Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
-
B og C
- Kapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Randi Starrfelt (15-756471676c31767764757569686f774373767c316e7831676e)
- Kamilla Miskowiak (3-6e7a704373767c316e7831676e)
- Charlotte Amalie Børglum Sørensen (6-6a6f6e35333a4376647069316e7831676e)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende