Klinisk psykologi - Praksishold
Kursusindhold
De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil fremgå af absalon før undervisningsstart.
Praksishold 1 v/ Trine Garff – Praksishold i eksistentiel-fænomenologisk psykoterapi
Formålet med dette praksishold er, at give de studerende en indføring i og en erfaring med den eksistentiel-fænomenologiske grundlagsteori og psykologi, og blive trænet i de terapeutiske greb og positioner, som hører til denne tilgang.
Søren Kierkegaards forståelse af at “hjælpe en Anden” anvendes som et vejkort, og igennem oplæg, øvelser og diskussion vil vi langsomt inddrage andre store eksistentielle tænkere og psykologer, så vi bliver klogere på det landskab, som hedder eksistentiel-fænomenologisk psykologi og terapi.
Det primære fokus i undervisningen vil ligge på det konkrete kliniske arbejde, men de studerende vil også få en grundig introduktion til den teori det kliniske arbejde bygger på.
Herunder på hvordan eksistentiel filosofi kan omsættes i terapeutisk praksis. En af de studerende på holdet vil få individuelt samtaleforløb (voksne). Underviseren superviserer forløbet og holdet fungerer som medsuperviserende team. Det er vigtigt, at alle der melder sig til holdet, er parate til at deltage aktivt i undervisningen.
Vi vil lave forskellige øvelser, som kommer til at kræve en personlig åbenhed og et personligt engagement.
Praksishold 2 v/ Susanne Lunn - Psykoanalytisk orienteret praksishold
Formålet med kurset er at give de studerende et indtryk af, hvordan man arbejder klinisk ud fra en psykoanalytisk orienteret indfaldsvinkel
To klientforløb superviseres
Emner:
- Den indledende samtale, herunder vurdering af klienten og dennes problemstilling
- Teori om tilpasning af terapien til klienten
- Relationen mellem klient og terapeut, herunder psykoanalytiske teoretiske begreber, der sigter på at forstå denne relation
- Psykoanalytisk orienterede interventioner
- Problemstillinger i relation til afslutning af terapien
Undervisningsform og aktiv deltagelse:
Præsentation af de to terapeuters sessioner med deres klient
Feed-back i form af reflekterende teams
Diskussion i grupper ud fra dagens litteratur
Opsamling og oplæg ved underviser (SL)
Praksishold 3 v/Maja Zandersen - Psykodynamisk psykoterapi
På dette hold introduceres de studerende til psykodynamisk terapi med fokus på dens praksisrelaterede grundbegreber. Der bliver her tale om at undersøge og forstå den psykodynamiske metode som en måde dels at forholde sig til/forstå og dels være med klienten på frem for at anvende bestemte handlingsorienterende teknikker.
To studerende vil skulle gennemføre et terapiforløb med en klient og præsentere videoklip fra terapien for resten af holdet. Klientforløbene superviseres af underviser og de øvrige studerende, der deles op i 2 reflekterende teams.
Foruden grundbegreberne vil der på holdet blive lagt vægt på psykodynamiske problemstillinger af relevans for de svære psykiske lidelser, som psykologer i psykiatrien møder i deres kliniske praksis. Her udgør den klinisk psykologiske udredning et naturligt fokus, og vi vil på holdet berøre interviewteknik, den psykiatriske anamnese, diagnostik og differentialdiagnostik.
Undervisningsform og aktiv deltagelse:
Undervisningen tilrettelægges således, at der veksles mellem supervision af klientforløb, studenteroplæg og diskussionsgrupper.
Praksishold 4 v/Peter Dalsgaard - Kognitiv-adfærdsterapi - grundlæggende metoder
Kurset vil give et indblik i den praktiske anvendelse af kognitiv adfærdsterapi ud fra empirisk baseret teori og fra aktuel forskning. Der vil inddrages både anden bølge kognitive tilgange såvel som nyere tredje-bølge tilgange, og der vil blive arbejdet med at lære forskellige typer terapeutiske interventioner, såsom kognitiv omstrukturering og kognitiv defusion, samt adfærdseksperimenter. Emnerne vil omfatte depression, angst og stress/udbrændthed såvel som somatoforme tilstande og endvidere vil der blive belyst hvordan en kognitiv-adfærdsterapeutisk tilgang kan bruges i arbejdet med identitet og eksistentielle temaer. Omend fokus er på praksis, vil tilgangen endvidere blive forsøgt placeret i.f.t en samfundsmæssig kontekst.
Undervisningsform og aktiv deltagelse:
Forløbet kræver aktiv deltagelse fra den enkelte deltager og i
undervisningen indgår der – foruden oplæg fra underviser – bl.a.,
videooptagelser, demonstrationer, rollespil og forskelligt
gruppearbejde. Afsluttende skriftlig opgave, der med
inddragelse af litteraturen afspejler en i forhold til
praksisholdet relevant problemstilling.
Praksishold 5 og 6 v/ Tine Meyer Thomsen – Mindfulness i terapien - på et ACT & MBCT inspireret grundlag.
Klinisk praksishold med fokus på udvikling af terapeutisk nærvær og nysgerrighed ud fra det bredere arbejdsområde, der hedder Acceptance & Commitment Therapy (ACT) – en nyere gren indenfor kognitiv terapi sammen med mindfulnessbaseret kognitiv terapi (MBCT) - der integrerer mindfulness og accept-strategier med værdibaseret, engageret handling som et middel til at øge den psykologiske fleksibilitet i den kliniske praksis for både klient og terapeut. Holdet vil fungere som klinikhold med aktivt klientarbejde, hvor to studerende vil agere som studenterterapeuter for to klienter – i samarbejde med to medstuderende som observatører.
Undervisningsform og aktiv deltagelse:
De individuelle terapiforløb vil blive superviseret af underviser i
samarbejde med holdet som aktivt, reflekterende team.
Praksishold 7 v/ Sara Kerstine Nielsen - Tilknytningsbaseret psykoterapi
Praksisholdet vil give de studerende en teoretisk og praktisk indføring i tilknytningsbaseret terapi. Tilknytningsteori tilbyder en ramme til både at forstå adaptiv og maladaptiv udvikling og centrale kliniske begreber som terapeutisk alliance og terapi outcome.
Holdet vil fungere som klinikhold med aktivt klientarbejde, hvor
to studerende vil have klientforløb med voksne klienter. De
individuelle terapiforløb bliver superviseret af underviser i
samarbejde med holdet som aktivt, reflekterende team.
Terapisessionerne optages på video og anvendes som
undervisningsmateriale. Alle studerende forventes således at
deltage aktivt ved fælles supervision og refleksion over
klientarbejdet minimum tre timer om ugen. Det er vigtigt, at alle
der melder sig til holdet, er parate til at deltage aktivt i
undervisningen. Vi vil lave forskellige øvelser og have
diskussioner, som kommer til at kræve åbenhed og et personligt
engagement, herunder ser vi nærmere på, hvilken rolle terapeutens
og klientens tilknytningsmønstre spiller i terapien.
Praksishold 8 v/ Anne Bryde Christensen - Udredning & Psykoterapi for spiseforstyrrelser
Dette praksishold vil give en introduktion til udredning og psykoterapeutisk behandling af spiseforstyrrelser hos voksne.
Holdet vil i de første 5 uger blive introduceret spiseforstyrrelsesfeltet, udredning, komorbiditet, risikofaktorer, og psykoterapeutisk behandling. De studerende vil herefter blive oplært i at anvende udredningsværktøjet ”MINI – neuropsykiatrisk interview” som afdækker en lang række psykiske lidelser inkl. spiseforstyrrelser. Den studerende vil gennem MINI træningen blive i stand til at genkende og differentiere de mest udbredte psykiske lidelser herunder spiseforstyrrelser, depression, angstlidelser mm.
De studerende bliver herefter introduceret til psykoterapi for spiseforstyrrelser, kvalitetssikring og fidelity målinger i psykoterapi. Vi vil sammen øve brugen af værktøjerne og kvalitetsvurdering ved at rate lydbånd fra psykoterapi for spiseforstyrrelser fra Psykiatrien. De terapeutiske retninger vi primært vil arbejde med, er systemisk-narrativ terapi og kognitiv adfærdsterapi for spiseforstyrrelser.
Efter de første 5 uger opdeles holdet i et ’udredningshold’ og et ’fidelity hold’ som igennem de næste 5 uger skal arbejde med henholdsvis MINI-interviews med patienter og rating af psykoterapi lydbånd på Psykiatrisk Center Ballerup.
Holdet undervises delvist på dansk og delvist på engelsk da udlandske forskere nogle gange vil stå for undervisning og supervision.
Praksishold 9 v/Louise Tækker -Traumefokuseret psykoterapi
Kurset afventer endelig godkendelse hos studienævnet og at ændringer kan derfor forekomme indtil senest 1. juli.
Traumeområdet har i de senere år fået fornyet bevågenhed, og de traumefokuserede metoder møder derfor også bred interesse forskningsmæssigt såvel som i klinikken. På dette klinikhold vil vi arbejde indenfor en traume-fokuseret og traume-informeret ramme.
2 studerende vil varetage et terapeutisk forløb, som superviseres af underviser samt af praksisholdet som reflekterende team. Forløbene vil inddrage traumefokuserede metoder i det omfang det kan lade sig gøre indenfor den givne ramme, hvor forløb er af kortere varighed. Vi vil indledende have fokus på klient-ressourcer ind i det terapeutiske arbejde samt opbygning af terapeutisk tryghed og alliance. Derpå vil fokus være på generelle traumefokuserede teknikker og forståelser såsom tolerancevindue, tidslinje, psykoedukation, og strategier til emotionsregulering.
Undervisers metodiske udgangspunkt integrativt og funderet i EMDR (Eye Movement Desensitization and reprocessing), TF-CBT (Traume-fokuseret Cognitive Behavior therapy), NET (Narrative Exposure Therapy) og IFS (Internal Family Systems). Der forventes aktiv deltagelse og åbenhed i forhold til at deltage i øvelser og i at skabe et trygt supervisionsrum.
Praksishold Region Sjælland v. Bo Bach & Martin Vestergaard Gøtzsche - Klinisk psykologi i psykiatrien: Udredning og Psykoterapi
Dette praksishold henvender sig til studerende på kandidatspor i klinisk psykologi i Psykiatrien Region Sjælland, hvorfor indholdet er kædet sammen med seminarhold i klinisk psykologi samt holdtræning i psykologisk testning. Indholdet samtænkes og koordineres således med det tilknyttede seminarhold samt projektorienteret forløb (POF) ved stamafsnit.
De studerende vil fra 1. semester være tilknyttet en psykiatrisk afdeling, som bliver deres stamafsnit, hvor dette praksishold (i kombination med seminarhold og psykologisk testning hold) vil forberede dem til konkrete opgaver under det projektorienterede forløb, der begynder fra 2. semester.
Overordnet sigter praksisholdet efter, at den studerende opnår indledende forberedelse og træning til at kunne bestride udvalgte superviserede opgaver i projektorienteret forløb (POF) ved kliniske stamafsnit – og føle sig fagligt klædt på til dette.
De studerende vil tilegne sig en bred forståelse og kompetence, hvad angår klinisk psykologisk praksis (jf. indhold på seminarhold), mens den enkelte studerende vil få mulighed for at fordybe sig i specifikke opgaver, der er mest relevante for vedkommendes stamafsnit (f.eks. kognitiv undersøgelse, struktureret diagnostisk interview, støttende/terapeutisk samtaleforløb) samt målgruppe (børne & ungdomspsykiatri eller voksenpsykiatri).
NB. For at blive tilmeldt kandidatspor i Klinisk psykologi i
Psykiatrien Region Sjælland skal man sammen med dette praksishold
vælge det tilsvarende seminarhold: Klinisk psykologi i
psykiatrien: Udredning og psykoterapi i psykiatrien.
Undervisningsform og aktiv deltagelse:
Undervisningen vil variere mellem oplæg, konkret træning i kliniske
redskaber, gruppebaseret case-arbejde, delegerede opgaver på
stamafsnit og refleksion i plenum.
Udover formel undervisning og træning, vil praksisholdet have
karakter af et kliniknært ”eksperimentarium” for enkelte opgaver,
der skal udføres under supervision ved kliniske
stamafsnit.
Under forløbet vil studerende (i makkerpar) gennemføre en relevant klinisk opgave ved tilknyttet stamafsnit, hvilket koordineres med lokal vejleder. I løbet af første semester gennemføres mindst to af følgende, således at det dækker enten 1 eller 2 samt enten 3 eller 4.
- Struktureret diagnostisk/klinisk interview med afrapportering og tilbagemelding til patient.
- Kognitiv undersøgelse med WAIS-IV (voksen) eller WISC-IV (børne & unge) med afrapportering og tilbagemelding til patient.
- Kortere støttende/terapeutisk samtaleforløb med patient – med elementer af CBT, MBT eller DBT.
- Observation af visiterende forsamtale, diagnostisk udredning, psykologisk undersøgelse eller psykoterapi.
Clinical Psychology - Practical training
Kurset er åbent for:
- Kandidatstuderende
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Efter end praksishold forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for udvalgte klinisk psykologiske problemstillinger, som optræder i de klientforløb, der præsenteres på holdet, samt for klinisk psykologisk teori, empiri, udrednings-, interventions- og evalueringsmetoder af relevans for disse problemstillinger.
Færdigheder:
- Analysere og sammenhængende præsentere direkte eller indirekte erfaringer med klientforløb ud fra klinisk psykologisk teori, empiri, samt udrednings-, interventions- og evalueringsmetoder.
Kompetencer:
- Fremanalysere og vurdere fordele og ulemper ved interventionsforløb, interventionsformer, udrednings- og evalueringsmetoder.
- Kritisk perspektivere rækkevidde og begrænsninger ved udvalgte interventionsforløb.
Praksishold, med analyser og diskussion af konkrete klientforløb, som i videst muligt omfang gennemføres af de studerende selv. Den studerende forventes at forberede sig i forhold til undervisningens læseplan, deltagelse i holdets diskussioner samt udarbejdelse og præsentationer af oplæg eller lignende. De specifikke aktiviteter fremgår af kursusudbuddet.
Pensum jf. studieordning: 500 normalsiders obligatorisk samt 200 normalsiders selvvalgt litteratur
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Bunden hjemmeopgave.
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve, men opgaver og aktiv undervisningsdeltagelse kan udføres i grupper med maximalt 5 studerende. Ved gruppeopgave eller mundtlige fremlæggelser i grupper skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del kan dog være fælles jf. rammestudieordningens afsnit om Individuelle prøver og gruppeprøver.
Formen fremgår af det konkrete undervisningsudbud.
Max 5 normalsider. - Eksamensforudsætninger
-
Fremmøde til mindst 75% af undervisningsgangene samt deltagelse i det enkelte holds fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer mv. Disse vil fremgå under det enkelte hold.
De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil fremgå af absalon før undervisningsstart.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Samme som ordinær.
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 149
- Eksamensforberedelse
- 15
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15250U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
14 uger med, start uge 36 - Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
B og C
- Kapacitet
- 20-30 studerende pr. praksishold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sara Kerstine Kaya Nielsen (12-5967786734546f6b72796b744676797f34717b346a71)
Underviser
Trine Garff
Susanne Lunn
Maja Zandersen
Peter Dalsgaard
Tine Meyer Thomsen
Sara Kerstine Nielsen
Anne Bryde Christensen
Louise Tækker
Bo Bach m.fl.
Se skema
- 25E-;Prak. Salgelse;Bo Bach;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -1;Trine Garff;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -2;Susanne Lunn;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -3;Maja Zandersen;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -4;Peter Winstén Dalsgaard;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -5;Tine Meyer Thomsen;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -6;Tine Meyer Thomsen;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -7;Sara Nielsen;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -8;Anne Bryde Christensen;KA Klinisk psykologi, Praksishold
- 25E-;Praksishold -9;Louise Tækker;KA Klinisk psykologi, Praksishold
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende