Klinisk psykologi - Seminarhold

Kursusindhold

De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil fremgå af absalon før undervisningsstart.

 

Seminarhold 1 v/ Marie Høgh Thøgersen - Psykotraumatologi

Hvad sker der med os som mennesker, når vi udsættes for pludselige, voldsomme og potentielt livstruende hændelser? Hvorfor rammer sådanne oplevelser nogle hårdt, mens andre kommer videre med få mén? Dette kursus bygger på den nyeste teori og forskningsfund og er samtidig klinisk orienteret med særlig vægt på at træne og styrke dine kliniske færdigheder som kommende psykolog. Du får grundlæggende teoretisk og praktisk viden om psykotraumatologi samt konkrete redskaber til udredning og intervention.

Kursusindhold:

  • Definition og forståelse af PTSD
  • Psykotraumatologiens historie og centrale teorier
  • Akutte og peritraumatiske reaktioner
  • Diagnosticering og måling af PTSD og kompleks PTSD (C‑PTSD) samt differentialdiagnostik
  • Risikofaktorer og Resiliens
  • Den Sociale og kulturelle konteksts betydning for PTSD
  • Sekundær traumatisering
  • Udviklingstraumer
  • Intergenerationelle traumer- hvordan påvirker traumer familier over tid?
  • Psykologiske interventioner i de akutte og tidlige faser efter voldsomme hændelser
  • Behandling af PTSD (bl.a. EMDR, PE, NET og CBT)

Undervisningen veksler mellem teorioplæg, refleksionsøvelser og case‑arbejde, så du både får en grundig forståelse af og praktisk træning i at støtte mennesker som har oplevet voldsomme hændelser.

Der vil være overlap med det andet seminarhold i psykotraumatologi (v. Sofie Folke). Dette hold har særlig vægt på tidlige indsatser, træning i kliniske interventioner til forebyggelse og behandling af PTSD, samt krisepsykologi.  Sofies hold fokuserer mere på diagnostik, behandling og forskning i PTSD og kompleks PTSD

Seminarhold 2 v/Sofie Folke: Psykotraumatologi – diagnostik, behandling og forskning i PTSD og kompleks PTSD

Kurset introducerer centrale klinisk psykologiske perspektiver på psykologiske traumer, PTSD og kompleks PTSD med særligt fokus på ICD-11. Med udgangspunkt i cases og refleksionsøvelser gennemgår vi teori, empiri, diagnostik og behandling med følgende emner:

  • Traumebegrebet: historisk udvikling, klinisk anvendelse og debat
  • Hvad er PTSD og kompleks PTSD?
  • Risikofaktorer og resiliens: hvorfor udvikler nogle PTSD og andre ikke?
  • Udredning og vurdering, inkl. brug af spørgeskemaer og interviews
  • Forskellige diagnosesystemer: DSM, ICD-10 og ICD-11
  • Differentialdiagnostik
  • Behandlingsmetoder, bl.a. PE og CPT - evidens og kliniske erfaringer
  • Behandlingsudfordringer, dropout og behov for tilpasning til målgrupper
  • Traumebevidst tilgang i psykiatrien
  • Moralsk skade og søvnproblemer som relaterede temaer
  • Den nyeste forskningsudvikling og centrale diskussioner i feltet


Kurset er baseret på teori og forskningsfund, og samtidig klinisk orienteret med vægt på at styrke dine færdigheder som kommende psykolog.

Der vil være visse overlap med det andet seminarhold i psykotraumatologi (v. Marie Høgh Thøgersen). Maries hold har særlig vægt på tidlige indsatser og krisepsykologi, mens dette hold fokuserer på diagnostik, behandling og forskning i PTSD og kompleks PTSD.
Da der vil være visse overlap med seminarhold nr. 1 i psykotraumatologi (v. Marie Høgh Thøgersen), anbefales studerende, der tager dette seminarhold, ikke også at tilmelde sig valgfaget i psykotraumatologi v. Marie Høgh Thøgersen, som udbydes forår 2026

Seminarhold med teori-praksisreflekterende fokus på kliniske psykologiske problemstillinger relateret til traumer, PTSD og kompleks PTSD. Undervisningen baserer sig på:

  • Oplæg ved underviseren og inviterede gæsteforlæsere
  • Diskussioner i plenum og mindre grupper
  • Casearbejde med afsæt i klinisk relevante problemstillinger
  • Rollespil med fokus på terapeut-klient-interaktion. Som eksamensforberedende krav skal alle studerende som led i undervisningsforløbet deltage aktivt i rollespil og i løbet af kurset mindst én gang påtage sig rollen som enten terapeut, klient eller observatør i forbindelse med rollespil omkring diagnostisk udredning og intervention.


Forberedelse og aktiv deltagelse i diskussioner og rollespil er en forudsætning for udbyttet af undervisningen

 

Seminarhold 3 v/ Stig Poulsen – Udvikling af generelle terapeutkompetencer: Teori og deliberate practice

Kurset giver en indføring i centrale non-specifikke psykoterapeutiske kompetencer, som har betydning for den psykoterapeutiske proces og udbyttet på tværs af psykoterapeutiske retninger, nemlig empati, etablering af terapeutisk alliance, reparation af alliancebrud og caseformulering. Herudover fokuserer kurset på, hvordan disse kompetencer kan udvikles gennem deliberate practice, dvs. systematisk træning med klare mål og delmål, gentagne øvelser og løbende feedback.

I forhold til hver af de psykoterapeutiske kompetencer indeholder kurset såvel a) en teoretisk indføring i teori og forskning vedrørende non-specifikke terapeutiske kompetencer, og b) et praksis-modul, hvor de studerende arbejder med de terapeutiske færdigheder både gennem rollespil og ved at se og respondere på videoer med terapisituationer. Her vil vi bruge onlineplatformen, Skillsetter. Det er en forudsætning for deltagelse, at den studerende inden kurset har købt licens til programmet Skillsetter (pris US $ 59 ~ DKK 385 for fire måneder)

Seminarhold, med teori-praksisreflekterende fokus på specifikke klinisk psykologiske problemstillinger på grundlag af fagrelevant teori, metode og empiri og under inddragelse af casemateriale.

I forhold til de primært teoretiske dele af undervisningen kræves den studerendes aktive deltagelse gennem forberedelse af den i læseplanen opgivne litteratur, deltagelse i gruppearbejde, og deltagelse i holdets diskussioner. I forhold til de primært praksisudviklende dele af undervisningen skal deltagerne træne deres terapeutiske færdigheder ved at indgå i rollespil på holdet, som filmes og vises for medstuderende. De skal endvidere se og respondere som terapeuter på videoklip med klienter i terapisituationer, som relaterer sig til emnet for undervisningen.

De studerende får feedback på deres svar fra underviser eller medstuderende og skal således også give feedback til medstuderende som en del af kurset. Endvidere skal den studerende mellem hver undervisningsgang indspille responser til tre videoklip samt give feedback på videoer fra medstuderende.

Indspilning af 3 x 5 responser til videoklip fra Skillsetter samt feedback på 6 x 5 responser fra medstuderende.

 

Seminarhold 4 v/Anders Essom-Stenz - Personlighedsforstyrrelser i psykoanalytisk perspektiv: Ætiologi, personlighedsteori og behandling.

På dette fag arbejder vi med personlighedsforstyrrelser, deres ætiologi og måder hvorpå man kan behandle de fænomener og symptomer der hører under personlighedsforstyrrelser. Vi tager udgangspunkt i psykoanalytisk teori og metode, og arbejder med emner såsom narcissisme, borderline personlighedsstruktur, dependens, ængstelighed, tvangspræg samt psykotiske fænomener.

Undervisningen vil involvere klassiske og nyere psykoanalytiske teorier, casehistorier samt andre kvantitative og kvalitative empiriske studier.

Formålet med kurset er at give de studerende en introduktion til et psykopatologisk kerneområde, der dækker meget bredt og som indeholder stor kompleksitet. De studerende vil arbejde med dette område på en måde, der både giver indblik i diagnosticering og behandling i moderne psykiatrisk regi, og som ligeledes behandler nogle grundlæggende og almenpsykologiske spørgsmål om psykens struktur samt dannelsen af patologiske personlighedsstrukturer.

Udover fremmøde til min. 75% af undervisningen vil der være ét mundtligt oplæg per studerende (fremført i grupper) á ca. 30 min. varighed og to responspapirer på maks. 3 sider.

 

Seminarhold 5 v/NN

 

Seminarhold 6 v/Katrine Røhder - Introduktion til psykologisk arbejde i PPR

Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker en introduktion til det psykologiske arbejde med børn og unge i den primære/kommunale sektor med fokus på de særlige muligheder og udfordringer, der gør sig gældende for Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR). Holdet vil beskæftige sig med både psykisk trivsel og mistrivsel hos børn og unge samt universelle, indikerede og selektive indsatser og vil være relevant for studerende på tværs af hovedprogrammerne.

PPR er ofte en første arbejdsplads for mange nyuddannede psykologer og kræver både mangeartede og specifikke færdigheder og kompetencer hos PPR-psykologen for at kunne løse den brede vifte af arbejdsopgaver, som er PPR´s kerneopgaver. PPR-psykologen skal som ofte kunne foretage både udredning og intervention på forskellige niveauer og have viden om børn og unge i alderen 0-18 år. Vi vil på holdet beskæftige os med, hvad der er PPR´s primære målgruppe, kerneopgaver og centrale udfordringer samt belyse og diskutere forskellige interventionsmuligheder fra det forebyggende arbejde over den lettere behandling til inklusion af børn og unge med særlige behov. Derudover vil vi beskæftige os med, hvornår det er relevant at foretage en udredning, og hvad en god pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) indeholder.

Der vil i undervisningen være et stærkt fokus på praksis, og hvordan vores teorier kan omsættes til en reflekteret, evidensbaseret praksis. Underviseren har tidligere arbejde i PPR og forsker aktuelt i PPR´s arbejde på 0-5-års området.

Som en del af den aktive deltagelse skal den studerende:

  1. I grupper interviewe en PPR-psykolog og holde et oplæg herom i plenum
  2. Udarbejde en problemformulering relateret til PPR´s arbejde, som skal adresseres i posteren (metode) og introduceres og diskuteres uddybende xi den afsluttende opgave
  3. udarbejde og præsentere en poster om en relevant metode, der kan benyttes i PPR-regi til en fælles poster session i slutningen af undervisningsforløbet
  4. give peer-feedback på to andre posters i løbet af semesteret.

 

Seminarhold 7: Milan Obaidi - Individuel og kulturel forskellighedskompetence

Se beskrivelse under SUI seminarhold 1. 
(Seminarholdet udbydes under SUI, men kan tages som klinisk seminarhold)

 

Seminarhold Slagelse: Bo Bach - Klinisk psykologi i psykiatrien: Udredning og psykoterapi i psykiatrien.

Dette seminarhold henvender sig til studerende på kandidatspor i klinisk psykologi i Psykiatrien Region Sjælland, hvorfor indholdet også er kædet sammen med et praksishold i anvendt klinisk psykologi samt holdtræning i psykologisk testning. Overordnet vil forløbet sigte mod, at den studerende opnår relevant viden og kompetence til at kunne bestride udvalgte superviserede opgaver i projektorienteret forløb (POF) ved kliniske stamafsnit.

De studerende vil fra 1. semester være tilknyttet et stamafsnit, hvor dette seminarhold (i kombination med praksishold) vil forberede dem til konkrete opgaver under det projektorienterede forløb, der begynder fra 2. semester. Al undervisning på seminarholdet samtænkes og koordineres derfor med indholdet på det tilknyttede praksishold såvel som projektorienterede forløb ved stamafsnit.

Gennem et generelt fokus på ”hele mennesket” favnes, hvordan psykiske lidelser og forstyrrelser kan komme til udtryk over et livsforløb, således at emner vil være relevant for projektorienteret forløb ved både børne & ungdoms- samt voksenpsykiatriske stamafsnit.

Seminarholdet indbefatter en praksisnær og forskningsbaseret introduktion til klinisk psykologi med relevans for psykiatrien og mental sundhed i almindelighed. Herunder centrale aspekter af psykopatologi samt klinisk håndtering og behandling deraf. Det indbefatter et bredt spektrum af kliniske problemstillinger såsom angst- og tvangstilstande, affektive lidelser, spiseforstyrrelser, personlighedsforstyrrelse, psykoselidelser og udviklingsforstyrrelser (f.eks. autismespektrum og ADHD). Både kognitive, neurobiologiske og psykodynamiske forståelses- og behandlingsmodeller bringes i spil suppleret med dimensionelle, kontekstuelle, diagnosekritiske og recovery-orienterede perspektiver.

Der vil også blive inddraget relevante psykologiske tests, rating scales og diagnostiske interviews, som bl.a. kobles på undervisningen i praksishold og psykologisk testning.

Seminarhold: Primært undervisning og diskussion i plenum suppleret med case-baseret gruppearbejde.

Undervisningen har et kliniknært fokus, hvor der lægges vægt på, hvordan teori og viden kan omsættes til en reflekteret praksis, hvilket konkretiseres på det tilknyttede praksishold.

Undervisningen tager udgangspunkt i cases og eksempler fra underviserens kliniske erfaringer.

 

Foråret 2026:

Klinisk seminarhold 1: NN

 

Engelsk titel

Clinical Psychology - Seminar class

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Kandidatstuderende
  • Kan også tages som valgfag

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt seminarhold forventes den studerende at kunne:
 

Viden

  • Udvælge og redegøre for specifik klinisk forskning og metoder, som står i forbindelse med de valgte emner for seminarholdet.
     

Færdigheder

  • Udvikle en klinisk psykologisk begrundet problemstilling, der involverer relevante udrednings- og/eller interventionsmetoder, i forhold til en/et given klinisk psykologisk case/oplæg.
  • Udvælge og anvende klinisk psykologisk teori, empiri og udrednings- og/eller interventionsmetoder af relevans for problemstillingen, og forholde sig nuanceret og kritisk hertil.

 

Kompetencer

  • Konstruere en sammenhængende analyse af den klinisk psykologiske problemstilling og de mulige udrednings- og/eller interventionsmetoder i forhold til denne.
  • Diskutere relevansen af de anvendte teorier og mulige udrednings- og/eller interventionsmetoder, bl.a. med fokus på individuelle og / eller kontekstbetingede forhold, der kan påvirke analysen af problemstillingen.
  • Formulere og reflektere over psykologfaglige og etiske spørgsmål, der knytter sig til problemstillingen og de mulige interventioner.

Seminarhold, med teori-praksisreflekterende fokus på specifikke klinisk psykologiske problemstillinger på grundlag af fagrelevant teori, metode og empiri og under inddragelse af casemateriale. Her kræves den studerendes aktive deltagelse gennem forberedelse af den i læseplanen opgivne litteratur, deltagelse i gruppearbejde, deltagelse i holdets diskussioner, løbende udarbejdelse og præsentationer af mundtlige og skriftlige oplæg og lignende. De specifikke aktiviteter fremgår af kursusudbuddet

800 normalsiders litteratur, hvoraf de 600 normalsider som minimum er obligatorisk litteratur. Det vil fremgå under hvert kursus om og i så fald hvor meget af de resterende 200 sider der er selvvalgt eller obligatorisk litteratur.

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Bunden skriftlig hjemmeopgave.

Prøven kan aflægges som individuel prøve eller i grupper op til 3 studerende. Ved gruppeopgave eller mundtlige fremlæggelser i grupper skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del kan dog være fælles jf. rammestudieordningens afsnit om Individuelle prøver og gruppeprøver. Formen fremgår af det konkrete undervisningsudbud.

Formen fremgår af det konkrete undervisningsudbud. De specifikke forudsætningskrav for hvert hold vil fremgå af absalon før undervisningsstart.

Omfang: Afhænger af det konkrete kursusudbud, Ved individuelle opgaver er opgavens omfang maks. 8 sider, ved grupper på to studerende er opgavens omfang maks. 10 sider, og ved grupper på tre studerende, er opgavens omfang maks. 12 sider.
Eksamensforudsætninger

Fremmøde til mindst 75% af undervisningsgangene samt deltagelse i det enkelte holds fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer mv. Disse fremgår under det enkelte hold.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Kan kun bestås ved kursusdeltagelse for-/efterår.

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Kan kun bestås ved kursusdeltagelse for-/efterår.

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse (anslået)
  • 176
  • Seminar
  • 30
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSK15210U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

10 uger, med start uge 36 eller 6
Placering
Efterår og Forår
Skemagruppe
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
Kapacitet
Ca. 30 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Johanne Smith-Nielsen   (21-787d766f7c7c733c817b7782763b7c77737a81737c4e7e81873c79833c7279)
Underviser

Marie Høgh Thøgersen
Stig Poulsen
Sofie Folke
Anders Essom-Stenz
Katrine Røhder
Milan Obaidi
Bo Bach m.fl.

Gemt den 15-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende