Valgfag - Psykologen som konsulent

Kursusindhold

Vi er alle mennesker, der bruger mange af vores vågne timer på at arbejde. Samtidigt ser vi fra politisk hold, at vi i fremtiden skal arbejde mere og længere samtidigt med at arbejdsmarkedet kalder på mere arbejdskraft.

Dette stiller krav og nye udfordringer til, hvordan det arbejdende menneske kan interagere med arbejdspladsen, således at arbejdet bliver en meningsfuld komponent i livet. Arbejdspladsen og individerne skal således interagere på måder, der er meningsfulde, sunde, motiverende og bæredygtige.

Her kan vi som psykologer i konsulentrollen spille en vigtig rolle, hvor vi overvejende retter blikket mod at arbejde præventivt og med det raske menneske, sunde arbejdsfællesskaber og kulturer, således at vi indirekte undgår afledte effekter, såsom at medarbejdere, ledelser og organisationer oplever udfordringer med stress, udbrændthed, meningstomhed m.fl..

Psykologen som konsulent inddrages og inviteres ofte ind i organisationer, hvor man ønsker at arbejde med menneskerne, der udgør organisationen og løfter dets kerneopgave. Dette lige fra velfærdsorganisationer, der skal arbejde med sine patienter og borgere på nye måder, til private organisationer, der konstant må forholde sig til en omskiftelig verden.

Og ofte må psykologen som konsulent navigere i et komplekst felt, der kan være præget af mange interessenter, forskellige hensyn, arbejdsgange og procedurer, der alt sammen øger kompleksiteten og indikerer konsulentens handlerum. Her bliver psykologens rolle blandt andet at identificere, hvilke at disse aspekter, der med fordel kan styrkes, nytænkes eller aflæres, således at organisationen hele tiden understøtter en meningsfuld opgaveløsning i et meningsfuldt arbejdsfællesskab.

Med andre ord må vi som psykologer kunne indtage og evne rollen som en konsulent, der tør at udfordre og rådgive ,samt at have et stærkt etisk og moralsk kompas.

 

Indhold

Nøgleordene på dette kursus er: Teori, metode og praksis. Ud fra TIOPS Scienctist-practicioner-model arbejder vi på dette kursus med begge sider af mønten: 1) Psykologen som en fagperson (scientist) – både teoretisk og metodisk -  og 2) hvordan det kan oversættes til praksis i konsulentrollen (practicioner).

For én af de vigtigste opgaver for konsulenten er, at konsulenten ikke bliver en krykke i organisationen, hvor effekten af konsulenten forsvinder, lige så snart konsulenten er ude af døren igen. Dette kalder dels på, at man som psykolog i konsulentrollen skal være bevidst om den rolle, man som konsulent træder ind i. Og dels kalder det på, at man som fagperson kan trække på forskellige psykologiske perspektiver såsom socialkonstruktivismen, fænomenologien, pragmatismen og positivismen.

På dette valgfag kommer vi derfor til at arbejde med, hvordan man som psykolog i konsulentrollen forvalter både sit ansvar og sin viden. Ved at inddrage virkelighedsnærer eksempler og cases fra vores hverdag, belyser og reflekterer vi sammen over, hvilke etiske overvejelser, der kan være forbundet med at skulle arbejde som konsulent og psykolog på samme tid.

Engelsk titel

Elective Course - The psychologist as a consultant

Målbeskrivelse

Viden:

  • Beskrive de væsentligste opmærksomheder, man kan møde i rollen som psykologisk konsulent
  • Redegøre for hvordan man kan arbejde med centrale tematikker både intra- og interpersonelt.
  • Definere karakteristika ved meningsskabelsesprocessen

 

Færdigheder:

  • Anvende viden om forskellige psykologiske perspektiver til organisatorisk kontekst
  • Oversætte de psykologiske perspektiver til konkrete processer, der kan udfolde sig i arbejdsfællesskaber
  • Anvende og praktisere værktøjer fra kurset, således at de understøtter arbejdet med menneskerne, der udgør organisationen, og som løfter dets kerneopgave.

 

Kompetencer:

  • Bedømme og udvælge hvilke af de valgfagsrelaterede tematikker, der bør fokuseres på
  • Oversætte og analysere sammenhænge mellem den præsenterede problemstilling og mulig værdiskabelse.
  • Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgsfagsrelevante cases/data
  • Designe og opstille et teoretisk funderet interventions- og procesforslag for en eller flere af de valgsfagsspecifikke tematikker
  • Udføre og afprøve valgfagsrelevante procedurer under vejledning

På kurset går vi teoretisk, metodisk og praksisnært til, hvordan psykologens konsultative arbejde kan se ud. Vi skaber en sandkasse, hvor vi kan lege med, hvad der virker, hvordan det virker og hvorfor. Dette gør vi gennem et praksisrettet fokus, hvor vi veksler mellem oplæg, øvelser, cases fra organisationer og fælles refleksion.

Central for undervisningsformen er det, at vi kobler teori, metode og praksis. Undervisningsformen bliver således inddragende og dialogbaseret med indspark fra virkelighedsnære problemstillinger og hvordan de metodisk kan gribes an.

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Skriftlig aflevering, bunden opgave, stilles fra kursets afslutning.

BA-studerende skrivermax 8 sider ved 1 studerende, 12 sider ved 2 studerende og 14 sider ved 3 studerende.

KA-studerende skriver max 12 sider ved 1 studerende, 15 sider ved 2 studerende og 18 sider ved 3 studerende.

Skriver studerende sammen påtværs af BA- og KA-niveau, følger gruppen omfang og pensummængde for KA-niveauet.


Opgaven kan skrives i grupper med maksimalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen.
Eksamensforudsætninger

Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser og træning, diskussion og refleksion på holdet.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Reeksamen

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • Total
  • 28

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21768U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Kandidat
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Jannik Hjortdal   (3-7371754b787a6d747774857038797a7d6f746e396e7a78)
  • Holger Kennie Frydkjær Jensen   (3-7371754b787a6d747774857038797a7d6f746e396e7a78)
Gemt den 30-04-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students