Valgfag: Mental sundhedsfremme i teori og praksis
Kursusindhold
Mental sundhed spiller en afgørende rolle for vores muligheder for at klare os godt socialt, uddannelsesmæssigt, arbejdsmæssigt og økonomisk. De seneste årtier er det gået kraftigt ned ad bakke med den mentale sundhed i befolkningen, hvilket både kan have konsekvenser for den enkeltes livskvalitet og for samfundet som helhed. Et bæredygtigt samfund kræver en velfungerende befolkning, men hvordan kan vi skabe bedre rammer og betingelser for god mental sundhed i befolkningen?
Mental sundhedsfremme omfatter indsatser, der fremmer menneskers mentale sundhed med et særligt fokus på rammer og betingelser. Mental sundhedsfremme retter sig mod alle mennesker, uanset om de har en psykisk sygdom eller ej. Fremme af befolkningens mentale sundhed er et mål, der er ønskværdigt i sig selv, og det er desuden en af prioriteringerne blandt FN’s 17 verdensmål.
Formål
Formålet med valgfaget er, at de studerende får en grundlæggende viden om mental sundhedsfremme samt at de opnår analytiske og teoretisk funderede praktiske kompetencer til at arbejde med mental sundhedsfremme. Valgfaget vil styrke de studerendes viden, kompetencer og handlemuligheder for at fremme mental sundhed, som både kan bruges her og nu, men også på sigt kan udgøre et supplement til de øvrige faglige kompetencer, de har opbygget i løbet af studietiden.
Indhold
Dette tværfaglige valgfag vil belyse mental sundhedsfremme fra forskellige faglige vinkler. De studerende vil opnå viden om mental sundhedsfremme på individ-, gruppe- og samfundsniveau. De vil få indsigt i og viden om, hvilke forhold der påvirker mental sundhed i både positiv og negativ retning. De studerende vil endvidere stifte bekendtskab med forskellige teoretiske såvel som fagtraditioners begrebsapparater og perspektiver på mental sundhed, herunder socialpsykologiske, samfundsøkonomiske, folkesundhedsvidenskabelige og pædagogiske perspektiver. De studerende vil også blive præsenteret for forskellige empiriske studier, der tager afsæt i kvalitative og kvantitative metoder.
Valgfaget baserer sig på en problem- og projektorienteret arbejdsramme, hvor de studerende i mindre grupper bl.a. selv er med til at definere bud på løsninger på udfordringer og problemer på gruppe- og samfundsniveau. Der vil være to undervisningsgange som har karakter af workshops hhv. lokalsamfundsanalyse med henblik på at identificere mentalt sundhedsfremmende ressourcer og et konkret bud på en universel mental sundhedsfremmeindsats i form af ABC for mental sundhed.
Undervisningsgange
- Mental sundhed
- Mental sundhedsfremme
- Mental sundhed og omgivelserne
- Lokalsamfundsanalyse og identifikation af mentalt
sundhedsfremmende ressourcer
- Tværfaglighed og projektarbejde
- Mental sundhed og individet
- Mental sundhed og samfundet
- Interventions- og aktionsforskning
- Workshop om mental sundhedsfremme i praksis
- Afsluttende seminar med præsentation af de studerendes projekter
Form
Valgfaget anlægger en problem- og projektorienteret arbejdsform. Der vil være en vekselvirkning mellem teori og praksis gennem hele kurset. Som udgangspunkt vil hver undervisningsgang bestå af en kombination af forelæsning og øvelsesarbejde, der indgår som en aktiv del i de studerendes projekter. Der vil løbende gennem valgfaget være oplæg af studerende, fælles diskussion, øvelser og ’hjemmearbejde’ i form af refleksion og afprøvning af øvelser. Derved får de studerende mulighed for at bringe deres viden, kompetencer og færdigheder i spil i praksis. De studerende vil i tværfaglige projektgrupper gennem semestret arbejde med en selvvalgt case, som de også forventes at bruge tid på mellem undervisningsgangene.
Følgeforskning
Valgfaget udbydes som en del af trivselsindsatsen ’Sammen på SAMF – ABC for mental sundhed på universitetet’. Som en del af evalueringen, har studerende tilknyttet valgfaget mulighed for at udfylde bl.a. Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS), som måler deres mentale velbefindende før og efter valgfaget. Der vil også være mulighed for at deltage i fokusgruppeinterviews i forbindelse med valgfaget.
Forankring
Valgfaget forankres på Institut for Psykologi og udbydes på tværs af det Samfundsvidenskabelige fakultet (SAMF). Det er håbet at engagere studerende fra forskellige studieretninger i mental sundhedsfremme, der er et globalt, aktuelt og samfundsfagligt relevant emne.
Elective course - Mental health promotion in theory and practice
Kurset er åbent for:
- Bachelorstuderende
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU.
- Bachelorprogrammet i Sociologi
- Bachelorprogrammet i Økonomi
- Bachelorprogrammet i Antropologi
- Bachelorprogrammet i Statskundskab
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Viden:
- definere mental sundhed og mental sundhedsfremme
- redegøre for forskellen på mental sundhedsfremme, forebyggelse og behandling
- beskrive relevante metodiske tilgange til at måle mental sundhed
- redegøre for faktorer og forhold med betydning for mental sundhed på individ-, gruppe- og samfundsniveau
Færdigheder:
- udpege strukturelle forholds betydning for mental sundhed
- identificere og analysere centrale udfordringer på individ-, gruppe- og samfundsniveau i forhold til mental sundhed
- anvende viden om måling af mental sundhed til indsamling af empiri
Kompetencer:
- forholde sig analytisk-fortolkende til cases og data omhandlende mental sundhed
- analysere, definere og udvikle bud på løsninger på mentale sundhedsudfordringer på gruppe- og samfundsniveau
- diskutere mental sundhed og mental sundhedsfremme i et samfundsvidenskabeligt og tværfagligt perspektiv
Holdundervisning
Pensum jf. studieordning: Pensum kan være obligatorisk
eller kombineret obligatorisk/selvvalgt.
Valgfag (BA) (7,5 ECTS): ca. 600 ns
En aktuel pensumliste vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
De studerende arbejder gennem valgfaget i tværfaglige projektgrupper med en selvvalgt De studerende arbejder i tværfaglige projektgrupper med en selvvalgt problemstilling inden for området mental sundhedsfremme, der munder ud i den afsluttende frie hjemmeopgave (bedømmes efter 7-trinsskalaen).
Opgaven kan afleveres i grupper på op til 5 studerende.
Omfang: 1 studerende max 8 sider, 2 studerende max 12 sider, 3 studerende max 14 sider, 4 studerende max 16 sider og 5 studerende max 18 sider. - Eksamensforudsætninger
-
Forudsætning for deltagelse i eksamen: Fremmøde til mindst 75 % af undervisningsgangene samt aktiv deltagelse i de ved kursusudbuddet fastlagte aktiviteter, opgaver, præsentationer m.v.
Den aktive deltagelse består af:
1. Løbende deltagelse i gruppearbejde, diskussion og refleksion på holdet, der demonstrerer en minimumspræstation i henhold til læringsmål.
2. Mundtlig fremlæggelse af fund fra lokalsamfundsanalyse
3. Mundtligt peer-feedback på medstuderendes projekter ad to omgange - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- Total
- 30
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21755U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- Ca. 30 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
- Institut for antropologi
- Institut for Statskundskab
- Sociologisk Institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Line Nielsen (2-70724474777d326f7932686f)
Underviser
Line Nielsen
Malene Kubstrup Nelausen
Charlotte Meilstrup
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students