Valgfag - Psykotraumatologi
Kursusindhold
Hvad sker der med os, som mennesker, når vi udsættes for pludselige, voldsomme og potentielt livstruende hændelser? Hvorfor er sådanne oplevelser invaliderende for nogen, mens andre lever videre med få eller ingen men? Og hvordan kan vi hjælpe dem som bliver svært påvirket af traumer? Spørgsmålene er centrale i dette kursus som har til formål at give dig den grundlæggende teoretiske og praktiske viden om det psykotraumatologiske fagområde. Kursets vil udvikle din viden inden for feltet og dine konkrete færdigheder til udredning af forskellige traumetilstande samt vurdering og tilrettelæggelse af relevant intervention både i den akutte fase, såvel som i senere faser. Du vil få viden om de akutte reaktioner såvel som PTSD og kompleks PTSD.
Kurset vil veksle mellem teori, refleksionsøvelser og casearbejde.
Elective course - Acute and Post-traumatic Stress Reactions. Theory and Clinical Practice
Kurset er åbent for:
- Bachelorstuderende
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Viden:
- Hvordan man definerer et traume
- Psykotraumatologiens historie og hovedteorier
- Diagnosticering og måling af PTSD og Kompleks PTSD (CPTSD) og udvikling af symptomer over tid
- Psykiatriske lidelser som er relateret til /knyttet til traumer
- Udviklingstraumer og interpersonelle traumer og personlighedsændringer ved PTSD
- Risiko- og beskyttende faktorer for udvikling af PTSD/C-PTSD, med særlig fokus på menneskets resiliens i forbindelse med traumatiske oplevelser
- Akutte og peritraumatiske reaktioner
- Den social kontekst betydning for PTSD
- Kulturelle forskelle ved PTSD
- Sekundær traumatisering
- Intergenerationelle traumer – hvordan traumer påvirker familien over tid
- Neurobiologien ved traumer
- Behandling af PTSD og C-PTSD og forskelle i behandlingen af forskellige målgrupper
Kompetencer:
- tilegne dig grundlæggende viden om psykotraumatologi, herunder den historiske udvikling af feltet, og viden om traumetyper, den sociale kontekst betydning, kulturelle forskelle ved PTSD, akutte og langsigtede reaktioner, samt sammenligne forskellige interventioner.
- Designe udredningsforløb af afgrænsede traumetilstande med fokus på diffentialdiagnostik på et introducerende niveau.
Færdigheder:
- identificere traumer (PTSD og CPTD) og foretage en helhedsorienteret afdækning af behandlingsbehovet.
- udpege og tilrettelægge den rette intervention i den akutte såvel som senere fase på introducerende niveau.
- kvalificere din overvejelser ift. at tilrettelægge behandlingen.
- forklarer psykologens rolle og de dilemmaer psykologer oplever i forbindelse med traumebehandling.
Holdundervisning 14 uger.
Pensum jf. studieordning: Pensum kan være obligatorisk
eller kombineret obligatorisk/selvvalgt.
Valgfag (BA) (7,5 ECTS): ca. 600 ns
Valgfag (KA) (7,5 ECTS): ca. 800 ns
En aktuel pensumliste vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave , Bunden opgave med valgmuligheder
- Prøveformsdetaljer
- Bunden opgave med valgmuligheder, der skal afleveres i Digital
Eksamen.
Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere.
1 studerende max 8 sider, 2 studerende max 12 sider og 3 studerende max 14 sider. - Eksamensforudsætninger
-
De studerende får mulighed for at vælge en ud af tre cases, hvorudfra de skal besvare en række spørgsmål vedr. casen, udredningen af denne, tilrettelæggelse af behandling. De skal kunne kvalificere disse valg ved at trække på det de har lært i undervisningen og den litteratur de har læst.
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen ved alle valgfag/fordybelsesfag, at den studerende har fået godkendt mindst 75% fremmøde, men undervisningen er baseret på fuld deltagelse.
Den aktive deltagelse består af:
- gruppedrøftelser, med udgangspunkt i pensum
- gruppeøvelser hvor der arbejdes med konkrete cases, og eksempler på udredning og interventioner
- mundtlige oplæg hvor de studerende med udgangspunkt i en udleveret case-beskrivelse, fremlægger hvordan de vil udrede patienten, hvordan de, på baggrund af de givne oplysninger vil identificere problemstillingen, og hvordan de vil tilrettelægge interventionen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 28
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21731U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- Ca. 30 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Marie Høgh Thøgersen (3-726d794575787e33707a336970)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students