Bachelorprojektet

Kursusindhold

Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Faget Avanceret forskningsdesign og videnskabsteori kan ses som direkte forberedende til bachelorprojektet.

Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, og/eller en problemstilling fra den anvendte psykologi (f.eks. arbejds- og organisationspsykologi, pædagogisk psykologi, klinisk psykologi, eller neuropsykologi) med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien. Afhængigt af emne og fagtradition er det også muligt at skrive et rent teoretisk bachelorprojekt, eksempelvis et almenpsykologisk projekt, hvor der ikke inddrages empirisk forskning.

 

Bachelorprojekt - opsamlingshold efterår 2025 v/Jon Lansner

Studerende der skal aflevere bachelorprojekt vinter 2025/26 kan følge opsamlingsholdene. Der tilbydes vejledning ved Jon Lansner

 

Foråret 2026 forventes der udbudt 5-6 hold.

 

Engelsk titel

Bahcelor Thesis

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • kunne demonstrere kendskab til relevant videnskabeligt genereret psykologisk viden om den valgte problemstilling.
  • kunne demonstrere kendskab til metodiske forudsætninger og grundantagelser for den teori og de empiriske fund, der anvendes i opgaven.

 

Færdigheder:

  • kunne identificere relevant litteratur gennem systematisk litteratursøgning.
  • kunne fremstille en afgrænset beskrivelse af problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddragelse af relevant teori og empiri / evt. egen empiri.
  • kunne udvælge videnskabelig litteratur og vurdere dens relevans i relation til den valgte problemstilling.

 

Kompetencer:

  • kunne udvikle en problemformulering om et psykologisk fænomen • kunne diskutere den psykologiske problemstilling på et vist kompleksitetsniveau i lyset af det indsamlede materiale.
  • kunne generere en sammenhængende og argumenteret fremstilling - fra problemstilling til konklusion.
  • være i stand til at vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.

Undervisningen af seminarhold og vejledning.
Seminarholdene repræsenterer en diversitet og bredde af videnskabelige perspektiver og fag fra bacheloruddannelsen. Den studerende opfordres til at opsøge den bedst mulige kvalificering af sit bachelorprojekt. Seminarholdene omfatter undervisning og praktiske øvelser i skriveteknik, diskussioner af konkrete projekter og generelle diskussioner om bachelorprojektets form inden for forskellige fagtraditioner.

Vejledning af bachelorprojektet kan tage form af individuel eller gruppevejledning.

Ca. 900 siders selvvalgt litteratur, idet der kan være tale om ny litteratur eller litteratur, der tidligere har været opgivet som obligatorisk eller selvvalgt litteratur inden for andre fagelementer. Litteraturens indhold og omfang fastlægges efter aftale mellem den studerende og vejleder.

 

Det er en forudsætning for aflevering af bacheloropgaven, at den studerende har bestået minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi

Mundtlig
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Prøven kan aflægges som gruppeprøve med max 3 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen.

Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 25 normalsider ved 1 studerende, max 38 normalsider ved 2 studerende og max 44 normalsider ved 3 studerende.

Emne for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering. Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen.

Efter eksplicit forhåndsaftale med vejleder kan den studerende skrive bachelorprojektet i
artikelform. Artiklen skal af vejleder vurderes som værende et næsten færdigt udkast. Foruden artiklen udfærdiges en indledning i tilknytning til artiklen eller dens emneområde, f.eks. et kort review af feltet eller metodemæssige diskussioner.
Omfang: For én studerende må artiklen plus indledning tilsammen ikke overskride max.
25 normalsider. To studerende skal skrive hver deres artikel, men kan skrive (dele af) indledningen sammen, idet reglerne for gruppeprøver skal overholdes, jf. rammestudieordningen. Det samlede produkt må ikke overskride max. 38 normalsider. Der skal fortsat udarbejdes resumé på engelsk.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget i 2 sessioners peer-feedback.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Som ordinær prøve.

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 16
  • Total
  • 16

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21015U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår og Efterår
Kapacitet
Ca. 35-40 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Thomas Habekost   (15-776b72706476316b6465686e7276774373767c316e7831676e)
Underviser

Jon Lasner
Vanessa Sonne-Ragans
m.fl

Gemt den 05-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students