Bachelorprojektet
Kursusindhold
Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Faget Avanceret forskningsdesign og videnskabsteori kan ses som direkte forberedende til bachelorprojektet.
Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, og/eller en problemstilling fra den anvendte psykologi (f.eks. arbejds- og organisationspsykologi, pædagogisk psykologi, klinisk psykologi, eller neuropsykologi) med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien. Afhængigt af emne og fagtradition er det også muligt at skrive et rent teoretisk bachelorprojekt, eksempelvis et almenpsykologisk projekt, hvor der ikke inddrages empirisk forskning.
Bachelorprojekt - opsamlingshold efterår 2025 v/Jon Lansner
Studerende der skal aflevere bachelorprojekt vinter 2025/26 kan følge opsamlingsholdene. Der tilbydes vejledning ved Jon Lansner
Foråret 2026
Hold 1 v/ Monika Walczak
Dette hold henvender sig til studerende med interesse for emner inden for klinisk psykologi. Bachelorprojektet i klinisk psykologi giver de studerende mulighed for at anvende deres teoretiske og metodiske viden på et afgrænset forskningsspørgsmål inden for området. Opgaverne kan omhandle emner som udvikling og vedligeholdelse af psykopatologi (f.eks. angst, depression, traumer, spiseforstyrrelser, adfærdsproblemer m.m.) eller mere praksisnære områder inden for klinisk psykologi, såsom evaluering af psykologisk vurdering eller psykologiske interventioner. Der lægges vægt på etisk forsvarlig forskningspraksis, kritisk evaluering af psykologiske teorier samt integration af videnskabelig evidens i klinisk forståelse.
Uanset emne er hovedfokus i undervisningen at støtte de studerende i at navigere i de udfordringer, der opstår i de forskellige faser af udarbejdelsen af en større akademisk opgave – fra emnevalg til konklusion. Undervisningen er opdelt i holdundervisning og individuel vejledning. Holdundervisningen fokuserer på introduktion til akademisk opgaveskrivning samt fælles refleksion og sparring med vægt på fordele og ulemper ved valg og fravalg undervejs i processen. Den individuelle vejledning giver mulighed for at få tekstnær feedback på materiale, der imødekommer den enkelte studerendes behov og ønsker.
Hold 2 v/ Celia Faye Jacobsen
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive opgave inden for klinisk psykologi, herunder til studerende med interesse for psykoterapiforskning og studiet af klinisk praksis. Psykologiens fagområde spænder bredt, og den studerende opfordres til at udforske kliniske problemstillinger, som vedkommende finder interessante, aktuelle eller underbelyste. Eksempler på emner kan være udviklingen, vedligeholdelsen og/eller behandlingen af en personligheds- eller spiseforstyrrelse, eller et anvendelsesorienteret fokus på mekanismerne i psykoterapi, de terapeutiske ’fællesfaktorer’ og/eller forbedringen af psykoterapeutisk praksis. Opgaven kan ligeledes være af mere socialpsykologisk karakter og anskue den kliniske psykologi, dens diagnoser og terapeutiske tilgange, fra et samfundsmæssigt perspektiv. Holdundervisningen vil fokusere på skriveproces, studieteknik og den gode videnskabelige opgave, og det forventes at den studerende er aktivt deltagene og velforberedt. Vi vil gennemgå elementerne i den akademiske skriveproces, fra problemformulering til konklusion, og sammen reflektere over bl.a. anvendelsen af videnskabsteori og balancen mellem teoretisk argumentation og empirisk evidens. Den individuelle vejledning vil tilpasses den enkelte studerendes behov og kombinere tekstnær feedback med sparring om opgavens proces og indhold. Vejledningen vil hovedsagligt foregå mundtlig og det forventes at den studerende har tilsendt materiale til underviser før vejledning.
Hold 3 v/ Brady Wagoner
'If you don’t feel it, you won’t catch it!’ (Goethe, Faust). This seminar group aims to help students develop a refined sensitivity to their phenomena of interest through practical and conceptual exercises. It caters to students willing to work in English and who have an interest in doing an empirical project using qualitative (or mixed) methods or a meta-theoretical thesis (i.e., ‘en almen psykologisk opgave’). The latter may include research within the history of ideas. In all cases, the seminar will explore fundamental reflections on the nature of science and methodology for psychology, as well as practical considerations for carrying out empirical and conceptual research projects. In general, I am interested in supporting students to develop innovative theories and methods for advancing the discipline in new ways. While I usually identify with the general field of social and cultural psychology, I have interests in a broad range of different psychological fields and their combinations, as well as research topics.
Hold 4 v/ Vanessa Sonne-Ragans
Holdet henvender sig til studerende der ønsker at udvikle generelle færdigheder ift. videnskabelig/akademisk problembehandling. Emnemæssigt henvender det sig især til studerende med interesse i udviklingspsykologi, social psykologi, sociologi, videnskabsteori, teorisystemer, tværvidenskab, metateori og psykologi som instrument for policy. Sigtet er at udvikle studerendes evne til selvstændigt at gennemføre en videnskabelig undersøgelse.
Undervisningen er bygget op om opgavetekniske-, videnskabsteoretiske- og psykologfaglige elementer. Vi behandler fx opgavestruktur, gennemgår typer af problembehandlinger og problemformuleringer, behandler subjektmodeller i både ental og flertal, gennemgår typer af videnskabelige teorier, modeller og begreber og diskuterer de grundlæggende elementer i videnskabelig erkendelse af psykologisk karakter.
Hvor holdundervisningen sigter mod at styrke færdigheder i videnskabelig/akademisk- problembehandling og psykologisk undersøgelse, fokuserer vejledningen på udviklingen af de individuelle projekters specifikke psykologiske emner. Den mundtlige vejledning tilpasses de individuelle projekters interesse og former sig som et aktivt samarbejde om at få opgaven skrevet færdig. Vejledningen støtter især håndteringen af tekstens forandringer og integrationen af teori og empiri i problembehandlingen, samt projektets videnskabelighed.
Hold 5 v/ Alexander Tobias Ysbæk-Nielsen
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et psykologisk fænomen inden for kognitionspsykologi, neuropsykologi eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner (f.eks. hjerneskade, ADHD, autisme, depression eller andre forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer). Målsætningen er blandt andet at styrke forholdet mellem grundfagene i biologisk psykologi, neuropsykologi og kognitionspsykologi og de afsluttende dele af studiet via bacheloropgaven. Vi vil gennemgå den akademiske skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning, litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad der karakteriserer ”den gode opgave” på dette niveau. Ligeledes vil vi diskutere balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser og relationen mellem hjerneforskningen og psykologien. Gennem inddragelse af konkrete projekter som eksempler vil vi bestræbe at holdundervisningen kommer til at understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne.”
Hold 6 v/ Torben Bechmann Jensen
Holdet henvender sig til studerende, der gerne vil skrive Bacheloropgave inden for Humanistisk, Social- eller Samfundsorienteret (kritisk) psykologi. Emner kan være mangeartede: Rådgivning, Socialarbejde, Ungdom, Prostitution, Seksualitet, Kønsspørgsmål, Transitionsprocesser mellem uddannelser eller mellem uddannelse og arbejde, Kriminalitet, Stof(mis-)brug, Forebyggelse, Mental og Social Sundhed mv. Bachelorholdet læner sig op ad og refererer særligt til fag som Socialpsykologi, Udviklingspsykologi, Kvalitative forskningsmetoder og SUI på psykologiuddannelsen.
I undervisningen tilstræbes en tilgang hvor de studerendes ønsker og emner forfølges med udgangspunkt i hvordan emner kan formes og udvikles/undersøges på forskellige måder og med en aktiv og eksplorativ indsats fra de studerende selv.
På holdet vil vi gennemgå den akademiske skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning, litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad der karakteriserer ”den gode opgave” vs. ”den eksperimenterende opgave” på dette niveau. Ligeledes vil vi diskutere balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser og relationen mellem samfundsforskningen og psykologien. Gennem inddragelse af konkrete projekter søges holdundervisningen at understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne.
Bahcelor Thesis
Kurset er åbent for:
- Bachelorstuderende
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- kunne demonstrere kendskab til relevant videnskabeligt genereret psykologisk viden om den valgte problemstilling.
- kunne demonstrere kendskab til metodiske forudsætninger og grundantagelser for den teori og de empiriske fund, der anvendes i opgaven.
Færdigheder:
- kunne identificere relevant litteratur gennem systematisk litteratursøgning.
- kunne fremstille en afgrænset beskrivelse af problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddragelse af relevant teori og empiri / evt. egen empiri.
- kunne udvælge videnskabelig litteratur og vurdere dens relevans i relation til den valgte problemstilling.
Kompetencer:
- kunne udvikle en problemformulering om et psykologisk fænomen • kunne diskutere den psykologiske problemstilling på et vist kompleksitetsniveau i lyset af det indsamlede materiale.
- kunne generere en sammenhængende og argumenteret fremstilling - fra problemstilling til konklusion.
- være i stand til at vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
Undervisningen af seminarhold og vejledning.
Seminarholdene repræsenterer en diversitet og bredde af
videnskabelige perspektiver og fag fra bacheloruddannelsen. Den
studerende opfordres til at opsøge den bedst mulige kvalificering
af sit bachelorprojekt. Seminarholdene omfatter undervisning og
praktiske øvelser i skriveteknik, diskussioner af konkrete
projekter og generelle diskussioner om bachelorprojektets form
inden for forskellige fagtraditioner.
Vejledning af bachelorprojektet kan tage form af individuel eller
gruppevejledning.
Ca. 900 siders selvvalgt litteratur, idet der kan være tale om ny litteratur eller litteratur, der tidligere har været opgivet som obligatorisk eller selvvalgt litteratur inden for andre fagelementer. Litteraturens indhold og omfang fastlægges efter aftale mellem den studerende og vejleder.
Det er en forudsætning for aflevering af bacheloropgaven, at den studerende har bestået minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi
Foråret 2026 - mulighed for gruppetilmelding
Alle i gruppen skal tilmelde sig via selvbetjeningen med ens holdprioriteringer. Når I har tilmeldt jer via selvbetjeningen skal ét gruppemedlem udfylde denne online formular på vegne af hele gruppen- online formular
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Prøven kan aflægges som gruppeprøve med max 3 studerende. Ved
gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres,
så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre
del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen.
Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 25 normalsider ved 1 studerende, max 38 normalsider ved 2 studerende og max 44 normalsider ved 3 studerende.
Emne for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering. Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen.
Efter eksplicit forhåndsaftale med vejleder kan den studerende skrive bachelorprojektet i
artikelform. Artiklen skal af vejleder vurderes som værende et næsten færdigt udkast. Foruden artiklen udfærdiges en indledning i tilknytning til artiklen eller dens emneområde, f.eks. et kort review af feltet eller metodemæssige diskussioner.
Omfang: For én studerende må artiklen plus indledning tilsammen ikke overskride max.
25 normalsider. To studerende skal skrive hver deres artikel, men kan skrive (dele af) indledningen sammen, idet reglerne for gruppeprøver skal overholdes, jf. rammestudieordningen. Det samlede produkt må ikke overskride max. 38 normalsider. Der skal fortsat udarbejdes resumé på engelsk. - Eksamensforudsætninger
-
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget i 2 sessioners peer-feedback.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Som ordinær prøve.
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 16
- Total
- 16
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21015U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Kapacitet
- Ca. 35-40 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Thomas Habekost (15-7c707775697b3670696a6d73777b7c48787b8136737d366c73)
Underviser
Jon Lasner
Monika Walczak
Celia Faye Jacobsen
Brady Wagoner
Vanessa Sonne-Ragans
Alexander Tobias Ysbæk-Nielsen
Torben Bechmann Jensen
Se skema
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende