Udviklingspsykologi

Kursusindhold

Udviklingspsykologi er det videnskabelige studie af menneskets udvikling og dækker perioderne fra spædbarnsalderen gennem barndommen til ungdommen. En essentiel antagelse i udviklingspsykologien er, at den menneskelige udvikling foregår i et bestemt miljø og sociokulturel kontekst, der har en dybdegående indflydelse på det individuelle barns udviklingsbane.

Formålet med kurset er at give et overblik over den biologiske, kognitive, emotionelle og sociale forandring, der foregår i denne periode, introducere centrale teorier og metoder i udviklingspsykologien samt præsentere kvantitativ og kvalitativ empirisk forskning, der afspejler den aktuelle, internationale forskning indenfor udviklingspsykologien.

Et centralt tema, der udforskes løbende på kurset, omhandler, hvordan udvikling formes af flere niveauer af kontekst – herunder genotype og neurobiologi; social interaktion med omsorgspersoner og jævnaldrende; familie, daginstitution og skole; normer og kultur; bredere økologiske forhold; og menneskets evolutionære historie.

Kurset fungerer som et fundament for de mere anvendte kurser, der relaterer sig til spædbørn, børn og unge, såsom pædagogisk psykologi (BA), klinisk psykologi (BA og KA), samt social udvikling og integrationspsykologi (KA).

Engelsk titel

Developmental Psychology

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Bachelorstuderende
  • Sidefagsuddannelsen på kandidatniveau 45 ECTS og 75 ECTS

 

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
  • Studerende fra Åbent Universitet

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

 

Viden:

  • Demonstrere viden om den menneskelige udvikling og variationer i den typiske udvikling (0-18 år) på tværs af forskellige niveauer, inkl. biologiske, sociale, og kulturelle, samt i forskellige udviklingskontekster;
  • Demonstrere viden om centrale teorier og forskningsmetoder i udviklingspsykologi samt deres styrker og svagheder ift. at forklare og afdække udviklingsforløb.

 

Færdigheder:

  • Identificere relevante teorier, begreber og empiriske studier til at analysere givne udviklingspsykologiske problemstillinger;
  • Analysere centrale ligheder og forskelle mellem relevante teorier, begreber og empiriske studier;
  • Evaluere styrker og svagheder ved udvalgte teorier og empiriske studier til at forklare givne udviklingspsykologiske problemstillinger.

 

Kompetencer:

  • Integrere begreber, metoder og empiriske data til en teoretisk- og evidens-baseret diskussion af givne problemstillinger indenfor udviklingspsykologien.
  • Demonstrere evnen til at forholde sig kritisk og reflekteret til udviklingsteorier og forskningsresultater, herunder når disse er tvetydige eller repræsenterer divergerende perspektiver.

Undervisningen består af forelæsninger, seminarhold og øvelseshold.
• Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier angivet i forelæsningsplanen.
• Til seminarholdene præsenteres forskellige teoretiske perspektiver og empiriske studier og disse diskuteres gennem forskellige læringsaktiviteter. Den studerendes aktive deltagelse forventes, inkl. deltagelse i gruppebaserede opgaver samt diskussioner i mindre grupper og plenum. Til hver undervisningsgang er der angivet specifikke tekster, som den studerende forventes at have læst forud for undervisningen.
• Øvelsesholdene har fokus på specifikt at undersøge de centrale metoder indenfor udviklingspsykologien (f.eks. eksperimenter, interviews og observationer) og diskutere disse metoders styrker og svagheder i relation til udvikling i forskellige aldre. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, og viden vil blive vurderet som en del af den afsluttende eksamen.
• Den endelige eksamen vil basere sig på den viden, som opnås ved deltagelse i forelæsninger, seminar- og øvelseshold.

OBS: Forelæsningsrækken og enkelte hold vil være på engelsk.

1400 normalsider obligatorisk litteratur og 100 normalsider selvvalgt litteratur. Den selvvalgte litteratur er ikke en del af eksamen, men indgår i den aktive deltagelse på seminar- og øvelseshold.

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Det anbefales, men kræves ikke, at Statistik og Kvantitativ Forskningsdesign I og II, Kvalitative Metoder og Forskningsdesign, Biologisk Psykologi og Neuropsykologi, samt Socialpsykologi, Personlighedspsykologi og Kognitionspsykologi bestås forud for Udviklingspsykologi.

Ikke relevant
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 3 timer
Prøveformsdetaljer
Eksamen kan kun aflægges som en individuel prøve. Eksamen varer 3 timer, hvor de studerende skal besvare 3 spørgsmål i kort essayform.
Eksamensforudsætninger

Fremmøde på mindst 5 ud af 7 undervisningsgange på seminarholdet og 5 ud af 7 undervisningsgange på øvelsesholdet.

Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt (se beskrivelse nedenfor)

Pensumlisten vil blive gjort tilgængelig som hjælp til kildehenvisninger.

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Samme som ordinær prøve.

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 40
  • Holdundervisning
  • 24
  • Øvelser
  • 18
  • Total
  • 82

Kursusinformation

Undervisningssprog
Engelsk
Delvist på dansk
Kursusnummer
APSB21010U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

800,00 kroner pr. ECTS

Skemagruppe
C , B og A (tirs 8-12 + tors 8-17)
Kapacitet
Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Victoria Helen Southgate   (18-796c667772756c6431767278776b6a6477684373767c316e7831676e)
Underviser

Xuan Li
Dora Kampis
m.fl

Gemt den 13-11-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende