Kvalitative metoder og forskningsdesign

Kursusindhold

Kvalitative forskningsmetoder er centrale metoder, hvis værdi ligger i at kunne levere tykke beskrivelser af komplekse fænomener; observere unikke uforudsete begivenheder; belyse oplevelsen og fortolkningen af begivenheder udført af aktører med forskellige interesser og roller; at give en stemme til dem, som sjældent bliver hørt; at udføre indledende undersøgelser for at udvikle teori og at generere og endda teste hypoteser.

I kurset gives et bredt overblik over specifikke filosofiske, historiske og teoretiske orienteringer inden for de kvalitative forskningstraditioner. De studerende vil også blive indført i praktiske udfordringer forbundet med at udføre kvalitativ forskning i relation til specifikke empiriske eksempler på kvalitativ forskning. Forelæsningerne vil adressere domænerne observation, deltagelse, forskellige former for interviews, samt tematikker som etik, tillid og økologisk validitet. De studerende vil ligeledes blive introduceret til at analysere kvalitative data via grounded theory, tematisk-, diskurs- og fænomenologisk analyse; kritisk socialpsykologi; udviklings- og kulturpsykologiske traditioner.

Kurset bidrager til de studerendes forståelse for andre metodekurser, samt andre grundfag hvor der anvendes mixed-methods. Herudover er kurset direkte forberedende til kurset i Avanceret Forskningsdesign og videnskabsteori og kan endvidere forberede de studerende i arbejdet med deres BA-projekt.

Engelsk titel

Qualitative methods and research design

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Bachelorstuderende på Psykologi

 

Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU

  • Kandidatuddannelsen i Social Data Science

 

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

Viden:

  • demonstrere præcis viden relateret til den kvalitative metodologis videnskabsteori.
  • redegøre for historiske og nutidige tematikker relateret til kvalitative metoder.
  • demonstrere praktisk viden relateret til selvstændigt udført kvalitativ forskning.

 

Færdigheder:

  • gennemføre observationer og interviews.
  • anvende og integrere forskellige kvalitative metoder til at analysere personlighedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fænomener.
  • deltage aktivt i diskussioner og præsentationer baseret på viden om videnskabelige argumenters konsistens, logik og sammenhæng.

 

Kompetencer:

  • anerkende og vurdere styrker og svagheder i anvendelsen af ovennævnte metoder på tværs af forskellige kontekster.
  • deltage i konstruktive, akademiske diskussioner samt debattere akademiske ideer, perspektiver og (metodologiske) tilgange.

Undervisningen består af forelæsninger (teori, metoder og etik) og øvelseshold (metoder og øvelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På øvelsesholdene gennemgås eksempler på udførelse af for eksempel feltarbejde, observationer og interviews, som de studerende efterfølgende selv afprøver til undersøgelse af de fænomener, der er omdrejningspunkt for deres kvalitative forskningsprojekter. På øvelsesholdene lærer de studerende at finde og anvende relevant litteratur, og at præsentere deres igangværende arbejde for hinanden i mindre grupper, og det forventes at studerende indgår aktivt i peerfeedback.

Dele af undervisningen vil være på engelsk.

Pensum jf. studieordning: 600 normalsiders obligatorisk litteratur samt 100 normalsiders selvvalgt litteratur.

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Hjemmeopgaven aflægges som skriftlige prøve for minimum 3 og max 5 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen. Ved sygdom i gruppen kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 2 personer.

Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 12 normalsider. Den skriftlige hjemmeopgave inkluderer de tre gruppebaserede rapporter samt en refleksion på yderligere 3 normalsider.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 3 gruppebaserede rapporter. Hver rapport har et omfang af 3 normalsider.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Reeksamen

Som ordinær prøve. Dette gælder også eksamensforudsætninger.

Ved sygdom i en gruppe kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 2 personer.

 

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 20
  • Total
  • 48

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21009U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

14 uger med start uge 36
Placering
Efterår
Skemagruppe
A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
Kapacitet
Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
  • Social Data Science
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Seamus Anthony Power   (12-7668647078763173727a68754373767c316e7831676e)
Gemt den 09-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students