Projektorienteret forløb
Kursusindhold
7,5 eller 15 ECTS afhængigt af det projektorienterede forløbs varighed.
Den studerende kan vælge at tage i projektorienteret forløb op til ialt 15 ECTS i løbet af hele kandidatuddannelsen. Det projektorienterede forløb kan erstatte de 15 ECTS frie valgfag.
Det projektorienterede forløb skal være fagligt relevant for kandidatuddannelsen i antropologi (fx kan det uddybe og give praktisk erfaring med centrale temaer/problemstillinger i uddannelsen; give faglig og praktisk erfaring inden for et relevant arbejdsområde fx inden for sundhed, grøn omstilling, sociale indsatser, kommunikation, uddannelse, konsulentbranchen, organisationsudvikling, NGO m.m.; bidrage med erfaring og viden inden for et område, som ønskes uddybet i specialet).
Det projektorienterede forløb kan finde sted i en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution, hvor der udføres akademisk arbejde og er ansat akademisk arbejdskraft, som kan yde faglig relevant supervision.
Et projektorienteret forløb skal forhåndsgodkendes af koordinatoren for projektkoordinerede forløb. Forhåndsgodkendelsen skal sikre, at det projektorienterede forløb fremstår så gennemtænkt som muligt, og at der er indgået en aftale om forløbet.
Formålet med et projektorienteret forløb er at give den studerende professionel erfaring med:
- at arbejde i praksis inden for et relevant antropologisk eller alment-akademisk arbejdsområde
- at udfolde og udbygge sine antropologiske og alment-akademiske faglige færdigheder.
I eksamensrapporten skal den studerende vise, at man kan:
- reflektere analytisk over værtsorganisationens arbejde og det problemfelt, den arbejder indenfor
- overveje evt. videre perspektiver/ muligheder for antropolog-fagligt arbejde på feltet
- inddrage relevant antropologisk litteratur i fremstillingen
Internship
Efter endt forløb forventes den studerende at kunne:
Viden:
- redegøre for og fagligt vurdere antropologistudiets relevans for fx forhold, institutioner, processer og arbejdsmetoder på arbejdsmarkedet, herunder diskutere og demonstrere hvorledes antropologiske og alment-akademiske kompetencer er blevet anvendt og udbygget i det projektorienterede forløb
- diskutere det projektorienterede forløbs faglige relevans og det faglige udbytte herunder reflektere over styrker og begrænsninger ved antropologiske kompetencer i forhold til arbejdsområdet
- forstå og beskrive hvordan antropologer arbejder konkret med opgaver i relation til det samfundsvidenskabelige/akademiske arbejdsmarked, herunder evt. demonstrere kendskab til egen og andre antropologers praksis
Færdigheder:
- give en redegørelse for og en faglig vurdering af det projektorienterede forløbs formål og praktiske forløb
- inddrage og mestre relevante antropologiske metoder i fremstillingen
- analysere og formidle forhold, processer og/eller arbejdsmetoder på arbejdspladsen i en akademisk kontekst
Kompetencer:
- udføre selvstændigt og professionelt arbejde samt at planlægge og koordinere arbejdsopgaver på en arbejdsplads
- diskutere løsninger af opgaver og perspektivere til antropolog-fagligt arbejde på feltet gennem akademisk refleksion og praktisk erfaring
- selvstændigt kunne opsøge og tilegne sig ny forskningsbaseret viden, der bidrager til løsninger på arbejdspladsen
7,5 ECTS projektorienteret forløb omfatter et ophold på 118
timer på arbejdsstedet. Den studerende skal være tilknyttet en
akademisk kontaktperson/supervisor på arbejdsstedet for at sikre
relevant faglig sparring.
15 ECTS projektorienteret forløb omfatter et ophold på 237½ timer
på arbejdsstedet. Den studerende skal være tilknyttet en akademisk
kontaktperson/supervisor på arbejdsstedet for at sikre relevant
faglig sparring.
Opholdet skal forhåndsgodkendes af koordinatoren for projektorienterede forløb. Forhåndsgodkendelsen, som er den underskrevne aftale, skal sikre, at opholdet fremstår så gennemtænkt som muligt. Aftalen er en skriftligt bindende aftale mellem koordinatoren, den studerende og arbejdsstedet, hvori rettigheder og pligter under opholdet præciseres. En aftaleskabelon på dansk eller engelsk findes på KUnet. I aftalen står de forskellige punkter, der skal dækkes.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Det projektorienterede forløb skal afsluttes med en individuel
hjemmeopgave, hvori forløbet evalueres og sættes i relation til
uddannelsen i antropologi.
Hjemmeopgaven skal indeholde en beskrivelse af stedet hvor det projektorienterede forløb har fundet sted, en redegørelse for formålet og det praktiske forløb (med beskrivelse af arbejdsopgaver) og en vurdering af det faglige udbytte af det projektorienterede forløb.
Længde på rapporten ved 7,5 ECTS: maks 10 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Politik for brug af generativ AI-software og Large Language Models i eksamener
Institut for Antropologi tillader brugen af generativ AI software og Large Language Models (AI/LLMs), såsom ChatGPT, i skriftlige eksaminer forudsat, at brugen af AI/LLMs fremlægges og specificeres (dvs. hvordan det er blevet anvendt og til hvilke(t) formål) i et bilag, der ikke tæller med i den pågældende eksamens omfang.
Hvis AI/LLMs anvendes som en kilde, gælder de samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
1. reeksamen: En ny rapport skal afleveres med ny frist.
2. reeksamen: En ny rapport skal afleveres senest ved næste eksamenstermin.
Kriterier for bedømmelse
Se målskrivelsen
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Det projektorienterede forløb skal afsluttes med en individuel
hjemmeopgave, hvori forløbet evalueres og sættes i relation til
uddannelsen i antropologi.
Hjemmeopgaven skal indeholde en beskrivelse af stedet hvor det projektorienterede forløb har fundet sted, en redegørelse for formålet og det praktiske forløb (med beskrivelse af arbejdsopgaver) og en vurdering af det faglige udbytte af det projektorienterede forløb.
Længde på rapporten ved 15 ECTS: maks 12 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Politik for brug af generativ AI-software og Large Language Models i eksamener
Institut for Antropologi tillader brugen af generativ AI software og Large Language Models (AI/LLMs), såsom ChatGPT, i skriftlige eksaminer forudsat, at brugen af AI/LLMs fremlægges og specificeres (dvs. hvordan det er blevet anvendt og til hvilke(t) formål) i et bilag, der ikke tæller med i den pågældende eksamens omfang.
Hvis AI/LLMs anvendes som en kilde, gælder de samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
1. reeksamen: En ny rapport skal afleveres med ny frist.
2. reeksamen: En ny rapport skal afleveres senest ved næste eksamenstermin.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 52
- Forberedelse (anslået)
- 118
- Projektarbejde
- 102
- Eksamen
- 150
- Total
- 422
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AANK16111U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lars Richard Rasmussen (22-7368797a3579706a6f68796b3579687a747c7a7a6c754768757b6f797635727c356b72)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende