Etnografisk tekst

Kursusindhold

Kurset Etnografisk tekst handler om at vie verden sin fulde opmærksomhed og skrive det vigtigste frem, herunder det, som kun beror på en fornemmelse og følelse. Det handler om at bruge sin fantasi som led i den etnografiske analyse og i overvejelsen over, hvordan man får sin læser til at tænke med og dermed involvere sin egen forestillingsevne. Endelig handler kurset om at stræbe efter at mestre sit håndværk og kende greb fra fiktionen, der kan tjene den etnografiske tekst.

Det er en stor fordel, hvis du på forhånd har indsamlet et materiale, som du kan bruge til at skrive ud fra. Det behøver ikke stamme fra et længere feltarbejde men kan være feltnoter skrevet på baggrund af et par dages observationer af mennesker, deres interaktioner og ytringer. Kan I ikke få det passet ind i jeres sommerplaner, så må I udføre to halvdagsfeltøvelser i løbet af semesteret. Erfaringen er dog, at studerende har rigeligt at tage sig til, når først semesteret er i gang. 

Vi læser eksemplariske tekster (af antropologer og andre forfattere som arbejder etnografisk) og tekster og bøger om håndværket. Vi læser for at se, hvordan andre etnografers opmærksomhed er reflekteret i deres tekst mhp. at lære af dem. Med udgangspunkt i etnografisk materiale afprøver vi forskellige genrer (listen, montagen og fortællingen) og diverse greb (person-, situations- og stedsbeskrivelse, virkelighedseffekter, dialog mm) for at undersøge, hvad de kan bringe frem i materialet, og hvordan det kan bidrage til erkendelse. Og vi bruger vores forestillingsevne, når vi skriver for at opnå indsigt og for at nå vores læsere. Aktiviteterne har det fælles mål at undersøge og få erfaring med, hvad forskellige etnografiske genrer kan gøre for tanken udfra en antagelse om at idéer bliver til i skriften.

Vi skriver som del af et fællesskab, hvis fornemmeste mål er at skabe bedre tekster. Det gælder for kursusdeltagerne såvel som for underviseren. Jeg deler undervejs et uddrag fra en af de tekster, jeg nørkler med.  Vi har alle brug for konstruktiv kritik. At skrive kan være kilde til glæde eller frustration, kun en ting er sikkert, det at skrive kræver tid og flid. Selv erfarne skribenter skriver deres tekster om og om igen i forsøget på at skabe en tekst, de kan stå inde for.

Engelsk titel

Ethnographic text

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
  • studerende fra danske universiteter

 

Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU.

  • Kandidatuddannelsen i Social Data Science
  • Kandidatuddannelsen i Statskundskab og Samfundsfag
  • Bachelor og Kandidatuddannelsen i Psykologi

 

Tilmeldte studerende registreres gennem selvbetjeningen. Kontakt venligst studieadministrationen på de enkelte uddannelser for spørgsmål vedrørende tilmelding.

Målbeskrivelse

Ved kursets afslutning forventes de studerende at have:

 

Viden:

  • Indgående kendskab til det at skrive etnografi som et håndværk
  • Kendskab til greb fra fiktionen, der kan anvendes i etnografiske tekster person-, situations- og stedsbeskrivelse; virkelighedseffekter (det konkrete), synspunkt (tid og sted hvorfra der fortælles); dialog/monolog).

 

Færdigheder:

  • Kunne læse etnografiske tekster med et litterært blik
  • Mestre forskellige etnografiske formgivninger (så som lister, montage, fortælling eller digte).

 

Kompetencer:

  • Skrive en tekst med udgangspunkt i etnografisk materiale, der understøtter et (implicit) argument og fanger læseren vha. en kreativ brug af former og greb, der er blevet præsenteret i løbet af kurset.
  • Skrive etnografi der reflekterer etnografisk opmærksomhed og etnografisk fantasi (som defineret på kurset).
  • Skrive en tekst med en implicit analytisk pointe

Kurset består af en blanding af 1) korte underviser-oplæg, diverse skriveøvelser i klassen og diskussion af de resulterende tekster i mindre, faste skrivefællesskaber (nedsat af underviser) og i plenum; 2) to halvdags feltarbejder, der er en integreret del af kurset (for dem som ikke har indsamlet et etnografisk materiale før kurset; 3) deling, højtlæsning og feedback på tekststykker skrevet med udgangspunkt i kursusdeltagernes eget etnografiske materiale 4) læsning og diskussion af tekster med det formål at finde inspiration til at skrive, 5) søgning og fund af mindst en eksemplarisk tekst, der ikke er del af kursuslitteraturen og præsentation af tekstens kvaliteter. 5) Vi afrunder kurset med en Etnografisk salon, hvor vi præsenterer uddrag af vores tekster for hinanden.

KA-studerende skal inddrage supplerende litteratur i eksamensopgaven, som den studerende selv udvælger (fast tekst).

 

Bundgaard, H., og A. L. Dalsgård (2023). Etnografisk tekst. Om at forstå verden gennem skrift. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

 

Online tekster/Kompendium med kursets obligatoriske tekster.

Det er en fordel at have et mindre etnografisk materiale, som man kan
tage udgangspunkt i i kursets løbende skriveøvelser. Materialet behøver
ikke være indsamlet på et klassisk etnografisk feltarbejde men kan være
noter fra sommerferien eller fra studiejobbet. Når jeg anbefaler det, er
det fordi flere studerende oplever det som stressende at skulle nå to korte
feltarbejder i løbet af kurset.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Bunden skriftlig hjemmeopgave med eksamensforudsætninger.

Den skriftlige hjemmeopgave kan maksimalt skrives i grupper af op til 4 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag være tydeligt markeret i opgaven. Omfanget på den skriftlige hjemmeopgave må være max. 10 sider for BA-studerende og max. 12 sider for KA-studerende. For gruppebesvarelser tilføjes max. 3 sider pr. ekstra BA-studerende og max. 3 sider pr. ekstra KA-studerende. For grupper, hvor BA- og KA-studerende skriver sammen, gælder sideomfang svarende til KA-studerende.

Studerende skal angive på opgavens første side, om de er BA- eller KA-studerende. Det skal fremgå af en skriftlig gruppebesvarelse, hvilke dele af opgaven den enkelte studerende har skrevet.

Normalsidetallet opgøres ud fra en definition af, at en normalside udgøres af 2400 typeenheder inkl. mellemrum. Læs i øvrigt om formkrav ved skriftlige opgaver og eksamen Rammestudieordning for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
Eksamensforudsætninger

For at blive indstillet til eksamen skal den studerende have afleveret og fået godkendt 4 skriftlige opgaver i løbet af kurset.  

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Politik for brug af generativ AI-software og Large Language Models i eksamener

Institut for Antropologi tillader brugen af generativ AI software og Large Language Models (AI/LLMs), såsom ChatGPT, i skriftlige eksaminer forudsat, at brugen af AI/LLMs fremlægges og specificeres (dvs. hvordan det er blevet anvendt og til hvilke(t) formål) i et bilag, der ikke tæller med i den pågældende eksamens omfang.

 

Hvis AI/LLMs anvendes som en kilde, gælder de samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave med eksamensforudsætninger

1.reekesamen:

En ny skriftlig hjemmeopgave skal afleveres ved den udmeldte reeksamensdato. De udmeldte eksamensforudsætninger skal være opfyldt, inden reeksamen kan gennemføres.

 

2.reeksamen:

En ny skriftlig hjemmeopgave skal afleveres ved den udmeldte reeksamensdato. De udmeldte eksamensforudsætninger skal være opfyldt, inden reeksamen kan gennemføres.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse for kursus.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 100
  • Eksamen
  • 64
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
AANA18126U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Bachelor tilvalg
Kandidat
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Studienævn
Antropologi studienævn
Udbydende institut
  • Institut for antropologi
  • Institut for Psykologi
  • Institut for Statskundskab
  • Social Data Science
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Helle Bundgaard   (15-77747b7b743d71847d7376707081734f707d8377817e3d7a843d737a)
Gemt den 01-05-2025

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students