Seminar: Velfærdsstatens udfordringer
Kursusindhold
Velfærdsstaten er et centralt emne såvel indenfor samfundsvidenskaberne som politisk. Analyser af velfærdsstatens opbygning, udvikling og udfordringer findes både indenfor økonomi og sociologi. Økonomiske studier af effekterne af det samlede velfærdssystem findes bl.a. for den danske velfærdsstats vedkommende i Velfærdskommissionens omfattende analyser og forslag til reformer af velfærdsstaten. Sociologiske studier af forståelsen af velfærdsstatens opbygning og forskellige typer af velfærdsstatsmodeller giver et indblik i hvordan forskellige velfærdsmodeller er opstået, deres effekt og betydning for forskellige befolkningsgrupper og de udfordringer som de forskellige velfærdsmodeller står overfor.
I Danmark handler en meget stor del af den politiske debat og kamp om forskellige bud på hvordan velfærden bedst sikres. I EU’s reviderede Lissabon traktat spiller sikring af velfærden og kampen mod fattigdom også en central rolle. Sikring af ’velfærden’ og ’velfærdsstaten’ er helt centralt placeret i dansk politik.
Målet med seminaret er at foretage analyser af en eller flere af de udfordringer som velfærdsstaten står overfor, herunder analyser af de politiske reformer og reguleringer, der er foretaget i Danmark eller andre lande for at imødegå velfærdsstatens udfordringer og sikre velfærdsstatens overlevelse på længere sigt.
Emner indenfor seminarets område kan være:
- Velfærdsstatens udvikling fra beskyttelse mod fattigdom til sikring af middelklassen
- Den nationalstatsbaserede velfærdsstat i en globaliseret verden
- Velfærdsstatens serviceydelser (sundhed, uddannelse, børnepasning, ældrepleje)
- Velfærdsstatens finansiering – skattefinansiering eller brugerbetaling eller en kombination
- Velfærdsstatens organisering – offentligt udbud eller privatisering
Desuden kan man indenfor disse og andre emner beskæftige sig med tværgående temaer som fx:
- Udviklingen i de europæiske velfærdsmodeller
- EU – en trussel mod velfærdsstaten?
- Velfærdsstaten og befolkningens aldring
Det vil også være relevant at se på udviklingen i enkelte dele af velfærdsstaten som fx
- Det danske alderspensionssystem – fra folkepension til alle til arbejdsmarkedspension for de udvalgte
- Det danske sundhedssystem – udviklingen i de offentlige sundhedsydelser og privatiseringen af sundhedsvæsnet
Seminar: Challenges to the welfare state
Efter endt seminar forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i målbeskrivelsen i fagstudieordningen.
Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren.
Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for
underviseren og de andre studerende. De
studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens
præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige
fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på
indledningen.
En introduktion til en række af de problemstillinger, som man kan beskæftige sig med i forbindelse med seminaret findes Jørgen Henrik Petersen og Klaus Petersen: 13 udfordringer til den danske velfærdsstat, Syddansk Universitetsforlag (2004)
- herunder Niels Ploug ’s ’Fremtidens velfærdsstat’
mens en introduktion på engelsk til en større række temaer indenfor problemfeltet findes i
- Gösta Esping-Andersen (ed): Why we need a new welfare state, Oxford University Press, 2002.
Grundigt kendskab til det danske samfunds økonomi og organisering herunder de centrale velfærdsinstitutioner – sundhedssystemet, uddannelsessystemet det sociale systemet og arbejdsmarkedets organisering samt de roller som centrale aktører – staten, regioner, kommuner og interesseorganisationer spiller,, f.eks via Samfundsbeskrivelse på 1. år af Bacheloruddannelsen i Økonomi, KU eller lignende. Godt kendskab til Danmarks økonomiske historie, f.eks via faget Økonomisk Historie, Bachelor i Økonomi, Københavns Universitet eller lignende.
BA i Økonomi eller lignende.
Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage
før semesterstart
• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.
• Evt. ekstra møder/introducerende undervisning/vejledning: Se
Absalon.
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: Senest
28. februar /30. september.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før
præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.
• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for
efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte
datoer i Absalon.
• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00
for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for
forårssemesteret.
For indskrevne studerende: Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Planlæg din uddannelse - Studiets opbygning - Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på KA uddannelsen i økonomi.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen - Eksamensforudsætninger
-
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.
Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI-værktøjer er tilladt i seminaropgaver. Studerende skal forklare, hvordan de har brugt værktøjerne. Nå tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Deadline endelig seminar opgave: 3. juni 2025 inden kl 10.00.
Eksamens information:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen, hvor yderligere information kan findes fra midt i semesteret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
- Reeksamen
-
Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet: kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKK08083U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Niels Ploug (18-716c686f76316d786f6c647131736f72786a4368667271316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students