BA-5. semester: Kirke- og Teologihistorie 3 (Inkl. Metode)
Kursusindhold
Hold B:
Stat og kirke – et umage par
Kurset begynder med bevægelsen fra senmiddelalderens diskussioner om forholdet mellem pave- og statsmagt over reformationens omdannelse af forholdet mellem stat og kirke til etableringen enevældens statskirke. På kursets anden halvdel skal vi beskæftige os med pietismen og oplysningen samt de folkelige bevægelsers betydning for indførelsen af religionsfrihed og demokrati i det 19. århundrede med henblik på at forstå de aktuelt gældende kirke- og religionsordninger i Danmark og til dels også i udlandet.
Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen: Gennem fælles læsning og diskussioner af oversigtslitteratur og centrale kilder skal deltagerne erhverve reflekteret kendskab til centrale kirke- og teologihistoriske temaer, samt opøve færdigheder i at afgrænse og fortolke tekster med perspektivering til den historiske kontekst.
Metode:
På denne del af KH3 beskæftiger vi os med kirkehistorisk metode. Vi behandler tre sammenhængende problemstillinger: (1) kirkehistorieskrivningens historie, (2) kildekritikkens fremkomst og den moderne historieskrivning og (3) de fortolkningsproblemstillinger, som kirkehistorien implicerer.
Kursets historiografiske del strækker sig fra evangeliernes historiekonstruktion til det 17. århundredes kirkehistorier.
Kursets behandler også forholdet mellem studiet af kirkehistorien og fremkomsten af de moderne videnskaber fra og med oplysningstiden. Vi undersøger, hvordan historieskrivningen generelt og kirkehistorien specifikt påvirkes af den nyorientering, der her finder sted.
På kurset diskuteres løbende de teologiske og hermeneutiske udfordring som kirkehistorieskrivningen rejser som disciplin inden for den videnskabelige teologi. Vi fokuserer særligt på opfattelser hos danske kirkehistorikere i det 20. århundrede, men inddrager også nyere perspektiver som kirkehistorie og globalhistorie, kirkehistorie og kønsteori, samt kirkehistorie og samtidshistorie.
Udgangspunktet for kurset er Sebastian Olden-Jørgensens Til kilderne! Introduktion til historisk kildekritik, som med fordel kan anskaffes inden semesterstart. Kurset er planlagt omkring en række øvelser.
Alle Kildetekster uploades til Absalon, hvor der også vil være links til forskningsartikler i REX. Kilderne læses på originalsproget: Oversættelser, hvor de findes, vil også være tilgængelige.
Church History 3
Teologi
Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen: Gennem fælles læsning af oversigtslitteratur og centrale tekster skal deltagerne erhverve reflekteret kendskab til centrale kirke- og teologihistoriske temaer, samt opøve færdigheder i at afgrænse og fortolke tekster med perspektivering til den historiske kontekst og relevante forskningsdiskussioner.
Holdundervisning
Se studieordningen
Latin 2 er en forudsætning for at kunne følge dette kursus
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30
- Prøveformsdetaljer
- Prøven er mundtlig af højst 30 minutters varighed inkl. bedømmelse med 30 minutters forberedelse med begrænsede hjælpemidler. Eksamensspørgsmålene består af et hovedspørgsmål samt et bispørgsmål vedrørende den historiografiske og metodiske del af pensum.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern censur
- Eksamensperiode
-
Vintereksamen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 125
- Eksamen
- 1
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- TTEA3KHBAU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Deltagergebyret er på: 3.750 kr. for et 7,5 ECTS kursus og 7.500 kr. for et 15 ECTS kursus.
- Skemagruppe
-
Første undervisningsgang i uge 36
- Kapacitet
- ..
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Udbydende fakultet
- Det Teologiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lars Cyril Nørgaard (3-7065724478697370326f7932686f)
- Anders Holm (3-656c734478697370326f7932686f)
Underviser
Hold B: Anders Holm
Metode: Lars Nørgaard
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students