Veterinært bachelorprojekt
Kursusindhold
Opgaven skal udarbejdes som et teoretisk litteraturstudie i videnskabelig oversigtsartikelformat (se KUnet – Absalon kursussiden for detaljer om formatet).
Den studerende kan frit vælge emne inden for et af bacheloruddannelsens fagområder.
Fælles projektseminarer/-forelæsninger
Forud for projektafviklingen udbydes tre fælles seminarer
/forelæsninger for alle projektstuderende om:
1) videnskabsteori og hypotesegenerering,
2) opbygning af naturvidenskabelige artikler (IMRAD systemet)
3) kritisk videnskabelig informationssøgning, læsning og skrivning.
Det forudsættes, at de studerende selvstændigt er i stand til
at søge litteratur i videnskabelige tidsskriftdatabaser,
alternativt skal de studerende inden eller i starten af
forløbet tage et kursus i litteratursøgning.
Projektaftale og vejledning
Der skal indledningsvis, inden kontraktudfærdigelse, afholdes en
samtale mellem gruppen af studerende og
hovedvejlederen om gensidige forventninger, mødeaftaler
m.m.
Vejledningen tager derefter udgangspunkt i den indgåede aftale og i de studerendes behov. Vejleder skal fungere som faglig sparringspartner og skal primært vejlede mht. strukturering af opgaven og analysemetoder (litteratur, væsentlige kilder mv.)
Vejleder skal godkende kontraktens:
- fagområde
- problemformulering
- væsentlige afgrænsninger
- foreløbig disposition
Vejleder skal ikke:
- gennemlæse større dele af opgaven
- bidrage med omfattende detailvejledning
- være ansvarlig for indholdet m.m. af den endelige opgave.
Veterinary BSc project
Bachelor i Veterinærmedicin - obligatorisk
Målet med bacheloropgaven, er at give de studerende en dybere forståelse for evidensbaseret viden og forskningsformidling. Dette søges opnået ved, at de studerende skriver en projektrapport udfærdiget som en faglig oversigtsartikel (på engelsk eller dansk) til et veterinært eller andet relevant tidsskrift, samt præsenterer et videnskabeligt mundtligt indlæg (på dansk eller engelsk) om emnet.
Studerende kan frit vælge projektemne inden for et af bacheloruddannelsens forudgående fagområder.
Viden
- Opstille videnskabelige problemstillinger og hypoteser
- Redegøre for veterinærmedicinsk viden og problemstillinger i relation til projektets fagområde med vægt på problemformulering og -analyse
- Vurdere resultater og hypoteser i den anvendte videnskabelige originallitteratur
- Søge, prioritere og referere litteratur
Færdigheder
- Søge, identificere og foretage kildekritisk vurdering af eksisterende eller ny viden indenfor et af uddannelsens fagområder
- Formidle behandlingen af problemformuleringen klart og overskueligt – både skriftligt og mundtligt – til den relevante målgruppe
- Formidle evidensbaseret forskning i skrift og gennem mundtlig fremlæggelse
- Fremlægge og formidle komplekse resultater og problemstillinger på skrift og via mundtlig præsentation
- Skrive en faglig oversigtsartikel på videnskabelig basis under hensyntagen til eventuelle fagspeficikke krav til layout og format og med overholdelse af reglerne for plagiering, copyright og citering.
Kompetencer
- Selvstændigt formidle veterinærmedicinske, videnskabelige forskningsresultater på et introducerende niveau
- Diskutere den veterinære problemstillings videnskabelige og samfundsmæssige betydning
- Forholde sig kritisk til litteratur, teorier/modeller og eventuelle data
- Selvstændigt videreudvikle sin viden og færdigheder i tilknytning til fagområdet og det erhvervsområde, som uddannelsen er rettet mod.
Bachelorprojekter kan gennemføres i grupper på 2-3 studerende
ved gruppeprojekter eller minimum 3 studerende ved klyngeprojekter.
Den studerende kan vælge at udarbejde opgaven individuelt. Det
samlede projekt skal have et omfang, der svarer til, at hver
studerende har en studiearbejdsbyrde på 10 ECTS.
Korte introducerende seminarer i (se "Skemagruppe" for
placering), efterfulgt af selvstændigt, superviseret
projektarbejde, som afsluttes med en projektrapport udarbejdet som
en veterinærfaglig oversigtsartikel og en videnskabelig
præsentation.
Formatet af den veterinærfaglige oversigtsartikel skal være aftalt
med vejleder i forbindelse med indgåelse af kontraktaftale. Dette
kan enten være det generiske format, som er beskrevet på
kursussiden på Absalon, eller et format beskrevet (og krævet i
forbindelse med publikation af oversigtartikler) i et eksisterende
peer-reviewed videnskabeligt tidsskrift af veterinærrelevans.
Artiklen kan skrives på danske eller engelsk.
Anbefalet litteratur:
- How to write and publish a scientific paper, Robert .A. Day, University Press
Basale veterinære støttefag og veterinærmedicinske kurser på
bacheloruddannelsen til og med blok 3 på 3. år.
Kursus i litteratursøgning (udbydes for studerende af KU's
forskningsbiblioteker).
Projektet skal afvikles i løbet af uddannelsens sidste år.
Den studerende skal have bestået mindst 120 ECTS inden tilmelding
til bachelorprojektet(inden aflevering af
bachelorkontrakt).
Bachelorprojekter udarbejdes som udgangspunkt i grupper af 2 til 3 studererende. Den studerende kan dog vælge at udarbejde opgaven individuelt. Vejledningen foregår som klyngevejledning, hvis opgaven udarbejdes individuelt.
Tilmelding til bachelorprojekt foregår ved aflevering af bachelorkontrakt efter aftale med vejleder (se beskrivelse på KUnet)
Ved indgåelse af kontraktaftale med hovedvejleder skal der udarbejdes kort problemformulering og aftales hvilket videnskabeligt oversigtsartikelformat, der skal anvendes til pojektrapporten.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, studietid svarende til 10 ECTSMundtligt forsvar, Maksimalt 30 minutter inkl. præsentation
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen består af en videnskabelig præsentation (maks 15 min.
pr gruppe / ved individuel afvikling max. 10 min) og efterfølgende
eksamination (maks. 15 min. ved gruppeeksamination / maks 10 min.
ved individuel eksamination). Eksamination af gruppeprojekter kan
foregå som særskilt eksamination af de enkelte studerende uden
øvrige gruppemedlemmers tilstedeværelse, såfremt den studerende
ønsker dette. Hovedvejlederen fastsætter tid og sted for afholdelse
af eksamen efter aftale med de studerende og censor.
Mundtlig eksamen kan afholdes online, hvis både studerende og vejleder ønsker det. Vejleder og studerende skal sammen beslutte:
- Om eksamen udelukkende skal afholdes fysisk
- Om eksamen udelukkende skal afholdes online
- Om censor kan deltage online, hvis vedkommende ønsker det
Vejleder giver besked til eksamenskoordinator ved bestilling af censor
Der gives én samlet karakter for projektrapport, præsentation og efterfølgende eksamination, hvor rapporten vægtes 60% og præsentationen og det mundtlige forsvar vægtes med 40%.
Det skriftlige projekt bedømmes som en fælles opgave, uanset om de studerende kan definere, hvem der har skrevet de enkelte afsnit af opgaven. Den mundtlige præsentation af opgaven skal foregå samlet med bidrag fra alle i gruppen. Med udgangspunkt i vurderingen af den fælles skriftlige opgave og de efterfølgende individuelle præstationer i forbindelse med præsentation og eksamination gives en individuel bedømmelse af de enkelte studerende i gruppen.
Ved bedømmelsen vægtes de faglige og metodiske dele lige. Ud over det faglige indhold skal der også lægges vægt på den studerendes stave- og formuleringsevne, uanset hvilket sprog projektet er skrevet på, idet evnen til at formidle stoffet indgår i den samlede vurdering. - Krav til indstilling til eksamen
-
Aflevering af projektrapport skal ske senest til fastsatte afleveringsdato. Afleveringen skal ske elektronisk. Se KU.net for flere oplysninger om afleveringsprocedure.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Det er tilladt at anvende ChatGPT og lignende teknologier (Large Language Models – LLM) som hjælpemiddel under forudsætning af, at KU’s regler og retningslinjer for anvendelse overholdes ( link til KU-net). ChatGPT eller anden LLM er en kilde, hvilket stiller samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.
Evt. brug af ChatGPT skal angives i metodeafsnit.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Blokuge 9 og 10 i blok 4, dog tidligst 48 timer efter ordinære eksamen i SVEB13024E Retsmedicin og Forsøgsdyrkundskab er afsluttet.
Det mundtlige forsvar kan udsættes til en af de følgende uger i juli eller august, såfremt det er nødvendigt af hensyn til censors og/eller eksaminators tid. - Reeksamen
-
Aftales med studieleder i samarbejde med vejleder.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Beherske følgende kompetencer gennem den skriftlige projektopgave, afsluttende mundlige præsentation og efterfølgende eksamination
Viden
- Opstille videnskabelige problemstillinger og hypoteser
- Redegøre for veterinærmedicinsk viden og problemstillinger i relation til projektets fagområde med vægt på problemformulering og -analyse
- Vurdere resultater og hypoteser i den anvendte videnskabelige originallitteratur
- Søge, prioritere og referere relevant litteratur
Færdigheder
- Identificere og kritisk vurdere eksisterende eller ny viden inden for et af uddannelsens fagområder
- Formidle behandlingen af problemformuleringen klart og overskueligt – både skriftligt og mundtligt – til den relevante målgruppe
- Formidle evidensbaseret forskning i skrift og gennem mundtlig fremlæggelse
- Fremlægge og formidle komplekse resultater og problemstillinger på skrift og via mundtlig præsentation
- Skrive en faglig oversigtsartikel på videnskabelig basis og som overholder de relevante krav til layout og format, herunder regler for plagiering, copyright og citering
Kompetencer
- Selvstændigt formidle veterinærmedicinske, videnskabelige forskningsresultater på et introducerende niveau
- Diskutere den veterinære problemstillings videnskabelige og samfundsmæssige betydning
- Forholde sig kritisk til litteratur, teorier/modeller og eventuelle data
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 3
- Projektarbejde
- 267
- Vejledning
- 5
- Eksamen
- 0,5
- Total
- 275,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SVEBBSCH1E
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
Det skriftlige projektarbejde skal udarbejdes indenfor fem fuldtidsstudieuger inkl. eventuelle helligdage og ferieuger. Ved eventuel ikke-normeret men meriterende kursus/eksamensaktivitet under BA-projektforløbet kan afleveringsfristen forlænges indenfor det pågældende semester med op til 1 uge pr. 1,5 ECTS anden studieaktivitet efter dispensation fra studienævnet. - Placering
- Blok 4
- Introducerende projektseminarer afvikles i første uge af blok 3. Tidspunkterne offentliggøres sammen med øvrige forårsemester-undervisningaktiviteter på Skema.ku.dk . Selve bachelorprojektet afvikles i blok 4.
- Skemagruppe
-
Projektarbejde. Vejledningsforløb aftales med vejleder
- Kapacitet
- Ingen begrænsning. Forbeholdt veterinærstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
- Institut for Klinisk Veterinærmedicin (IKV)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Birgitte J Vennervald
(3-727a865083857e743e7b853e747b)
Medansvarlig for og underviser på introducerende seminarer - Charlotte Reinhard Bjørnvad
(3-7382725083857e743e7b853e747b)
Studieleder, ansvarlig for veterinærvidenskabelige faglighed
Underviser
Hovedvejlederen på BSc-projekter skal være adjunkt, lektor eller
professor ved IVH, IKV eller et andet institut ved SUND og have
videnskabelig kompetence til at vejlede projekter med veterinær
relevans indenfor den veterinære bacheloruddannelses fagområder.
Hovedvejledning fra andre fakulteter og institutioner kræver
dispensation fra Studienævnet for Veterinærmedicin og
Husdyrvidenskab.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students