Specialeforberedende kursus
Kursusindhold
Dette kursus har til formål at forberede den studerende til eget fremtidigt arbejde med kandidatspecialet, herunder opøve den studerendes evner til at planlægge, udvikle, gennemføre og formidle et sundhedsfagligt forskningsprojekt.
Engelsk titel
Health research master thesis planning
Uddannelse
Obligatorisk kursus på den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Målbeskrivelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for hovedfaser og –elementer i planlægning og udførelse af et sundhedsfagligt forskningsprojekt
- Redegøre for tidsstyringsredskaber og skriveteknikker
- Redegøre for gældende regler for godkendelse af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, herunder krav til databehandler- og samarbejdsaftaler
- Redegøre for principperne bag god videnskabelig praksis/ansvarlig forskningspraksis
Færdigheder
- Identificere mulige projektideer og vejledere
- Præsentere projektideer og forskningsspørgsmål
- Vurdere andres ideer og forskningsspørgsmål
- Udarbejde en tidsplan og forholde sig til gennemførbarhed
- Reflektere over projekt-/forskningsprocessen
Kompetencer
- Selvstændigt at planlægge sit projekt
- Selvstændigt at formidle projektidé (skriftligt og mundtligt)
- Give og modtage feedback (peer review/fagfællebedømmelse/opponance) på andres projektidé (skriftligt og mundtligt)
Undervisningsform
Forelæsning og holdtimer
Feedbackform
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden
feedback)
Eksamen (Kursusattest - SSUA15072E)
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Undervisningsdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Kurset bestås gennem aktiv kursusdeltagelse, herunder aflevering af abstract/projektplan og deltagelse i peer-feedback.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen godkendt, skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for hovedfaser og –elementer i planlægning og udførelse af et sundhedsfagligt forskningsprojekt
- Redegøre for tidsstyringsredskaber og skriveteknikker
- Redegøre for gældende regler for godkendelse af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, herunder krav til databehandler- og samarbejdsaftaler
- Redegøre for principperne bag god videnskabelig praksis/ansvarlig forskningspraksis
Færdigheder
- Identificere mulige projektideer og vejledere
- Præsentere projektideer og forskningsspørgsmål
- Vurdere andres ideer og forskningsspørgsmål
- Udarbejde en tidsplan og forholde sig til gennemførbarhed
- Reflektere over projekt-/forskningsprocessen
Kompetencer
- Selvstændigt at planlægge sit projekt
- Selvstændigt at formidle projektidé (skriftligt og mundtligt)
- Give og modtage feedback (peer review/fagfællebedømmelse/opponance) på andres projektidé (skriftligt og mundtligt)
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 7
- Holdundervisning
- 7
- Forberedelse (anslået)
- 54
- Eksamen
- 1
- Total
- 69
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15072U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Suzanne Forsyth Herling (26-76787d6471716831697275767c776b316b68756f6c716a3133344375686a6c72716b31676e)
- Ellen Frøsig Moseholm Larsen
(4-6a6b727145787a736933707a336970)
ellen.froesig.moseholm.larsen@regionh.dk
Gemt den
09-04-2024
Are you BA- or KA-student?
Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:
Courseinformation of students
Courseinformation of students