Integreret kursus i hjerte og lunger
Kursusindhold
De studerende skal formå at integrere biomedicinsk viden inden for områderne hjerte, lunge og blod i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng.
Integrated Course in the Heart and Lungs
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
- beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
- redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
- redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
- redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
- redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge-
og karsygdomme
Færdigheder
- forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
- diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme
Kompetencer
- analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
- redegøre for valg af ideelt studiedesign til løsning af et problem
Forelæsninger og problembaseret læring.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerte og lunger fremgår samlet af Eksamen i hjerte og lunger.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af porteføljebeskrivelser
- Krav til indstilling til eksamen
-
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet tre porteføljer som er godkendt af vejleder
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
- beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
- redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
- redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
- redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
- redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge-
og karsygdomme
Færdigheder
- forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
- diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme
Kompetencer
- analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
- redegøre for valg af ideelt studiedesign til løsning af et problem
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Opnået kursusattest (SSUA15038E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan
- Reeksamen
-
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
- beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
- redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
- redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
- redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
- redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge-
og karsygdomme
Færdigheder
- forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
- diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme
Kompetencer
- analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
- redegøre for valg af ideelt studiedesign til løsning af et problem
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 46
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 208
- Eksamen
- 1
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15038U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Tom Møller
(11-807b793a797b717878717e4c7e7173757b7a743a7077)
Kursusansvarlig - Mette Aadahl (12-7a728181723b6e6e716e75794d7f7274767c7b753b7178)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students