Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme
Kursusindhold
Efter afsluttet kursus er det overordnede formål med denne fagintegrede periode 1, at den studerende skal kunne:
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Integrated Course in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism
Viden
-
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
-
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
-
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
-
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
-
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
-
Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetence
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Forelæsninger og problembaseret læring.
Den studerendes arbejdsbelastning for Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme fremgår samlet af Eksamen i Celle, væv, organ, ernæring og metabolisme
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af porteføljebeskrivelser
- Krav til indstilling til eksamen
-
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer, som er godkendt af vejleder.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
-
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
-
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
-
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
-
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
-
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
-
Kunne diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetence
- søge efter litteratur i medicinske databaser
- redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Opnået kursusattest (SSUA15019E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
-
Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet
-
Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser
-
Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker
-
Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser
Færdigheder
-
Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner
-
Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus
-
Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner
Kompetencer
- Søge efter litteratur i medicinske databaser
- Redegøre for søgestrategi herunder søgeord
- Afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i
porteføljen med referencer til litteraturlisten
- Skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Holdundervisning
- 16
- Forberedelse (anslået)
- 155
- Eksamensforberedelse
- 0,5
- Eksamen
- 0,5
- Total
- 206,0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15019U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglig kandidatuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Immunologi og Mikrobiologi
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mette Aadahl (12-78707f7f70396c6c6f6c73774b7d7072747a7973396f76)
- Thomas Peter Almdal
(19-786c73716577327469786976326570716865704476696b6d73726c32686f)
Kursusansvarlig
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende