Videnskabsteori
Kursusindhold
Undervisningen skal indføre den studerende i principper, begreber og positioner indenfor etisk og videnskabsteorisk tænkning og praksis.
Theory of Science
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
-
Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation
-
Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik
-
Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet
Færdigheder
-
Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området
-
Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber
-
Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation
Forelæsninger
Al undervisningsmateriale foreligger i kompendiet, der kan tilkøbes i bogladen på Panum. Der kan forkommer uploadede tekster på Absalon, fx. gamle eksamensopgaver med mere.
Ingen
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 24 timer
- Prøveformsdetaljer
- Hjemmeopgave 24 timer.
En side er ca. 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½ - Krav til indstilling til eksamen
-
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
-
Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation
-
Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik
-
Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet
Færdigheder
-
Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området
-
Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber
-
Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 31
- Eksamen
- 24
- Total
- 70
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15012U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt studerende fra den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jan Kyrre Berg Olsen Friis (4-6d6e72694376787167316e7831676e)
Underviser
Peter Laurs Sørensen, Jeanette Bresson Ladegaard Knox, Jan Kyrre Berg Friis
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students