Videnskabsteori

Kursusindhold

Undervisningen skal indføre den studerende i principper, begreber og positioner indenfor etisk og videnskabsteorisk tænkning og praksis.

Engelsk titel

Theory of Science

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation

Forelæsninger

Al undervisningsmateriale foreligger i kompendiet, der kan tilkøbes i bogladen på Panum. Der kan forkommer uploadede tekster på Absalon, fx. gamle eksamensopgaver med mere.

Kollektiv
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 24 timer
Prøveformsdetaljer
Hjemmeopgave 24 timer.
En side er ca. 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½
Krav til indstilling til eksamen

Ingen

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • Redegøre for den videnskabelige proces, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig, humanvidenskabelig og naturvidenskabelig tænkning og argumentation

  • Redegøre for, hvad etik er og for centrale etiske teorier anvendt inden for klinisk etik

  • Redegøre for hvilken betydning klinisk etik har for patientbehandling og pleje, for egen og professionens udvikling, for undervisning og for samfundet

 

Færdigheder

  • Identificere etiske problemstillinger og gennemføre rationel etisk argumentation under anvendelse af etiske grundbegreber vedrørende sundhedspraksisser i klinikken og have kendskab til lovgivning på området

  • Anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber

  • Diskutere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Forberedelse (anslået)
  • 31
  • Eksamen
  • 24
  • Total
  • 70

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SSUA15012U
ECTS
2,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Se Syllabus
Kapacitet
30 deltagere. Forbeholdt studerende fra den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Studienævn
Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
  • Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Jan Kyrre Berg Olsen Friis   (4-6d6e72694376787167316e7831676e)
Underviser

Peter Laurs Sørensen, Jeanette Bresson Ladegaard Knox, Jan Kyrre Berg Friis

Gemt den 09-04-2024

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students