Fra omics til personlig medicin
Kursusindhold
Få udbygget din basisviden om personlig medicin. Kurset giver
dig kendskab til metoder, grundlæggende begreber, nomenklatur og
faldgruber inden for omics, samt kompetence til at omsætte denne
viden, så du bliver i stand til at indgå i det tværfaglige arbejde
om personlig medicin inden for dit fagområde.
Du bliver fortrolig med terminologi/nomenklatur og i stand til at
forstå og forholde dig kritisk til fortolkning af omics-data med
særligt fokus på genomiske data. Du vil blive undervist i den
basale genetik, der danner grundlag for kobling af genomiske data
til fænotypen f.eks. via andre omics (herunder transcriptomics,
epigenomics, microbiomics, proteomics og metabolomics) og data fra
funktionelle studier.
Samtidigt vil du få en forståelse af hvilke data, der er relevante
for patienters udredning, behandling, forebyggelse, prognose,
rådgivning med mere, samt hvordan disse data bedst kan anvendes i
sammenhæng med data fra andre kilder, patientens (og familiens)
situation og patientens præferencer.
Kurset indeholder følgende emner:
- Basal genetik
- Generering af omics data (teori)
- Fortolkning af omics data
- Biomarkører
From Omics to Personalised Medicine
Dette kursus udbydes på Master i Personlig Medicin.
Masteruddannelsen er efteruddannelse for sundhedsprofessionelle.
Master i personlig medicin er udviklet i tæt samarbejde mellem de
fire sundhedsvidenskabelige fakulteter på hhv. Københavns
Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk
Universitet samt Danmarks Tekniske Universitet. På den måde sikrer
vi, at du bliver undervist af nationale eksperter fra
internationalt anerkendte forskningsmiljøer i Danmark.
Læs mere om uddannelsen på hjemmesiden:
www.personligmedicin.ku.dk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- skitsere princippet i genomics, transcripomics, proteomics, metabolomics, microbiomics
- forstå resultater fra genomsekventering formuleret med den anerkendte nomenklatur
- give eksempler på eksisterende praksis for anvendelse af omics-metoder i personlig medicin
- diskutere fremtidig anvendelse af omics-teknologierne indenfor personlig medicin
Færdigheder
- demonstrere kendskab til begreberne tilfældigheds- og sekundærfund (opportunistiske fund) og de etiske problemstillinger knyttet hertil
- beskrive begrebet VUS og diskutere muligheder for afklaring af sådanne varianters betydning
- demonstrere kendskab til hvordan omics-data præsenteres
- formidle et analyseresultat til fagpersoner med en akademisk uddannelse
- diskutere de særlige udfordringer, der er når man både er usikker på fænotype og genotype
- diskutere sensitivitet, specificitet og bias, herunder risiko for overfortolkning /-diagnosticering
Kompetencer
- medvirke til udvælgelse, vurdering og prioritering af anvendelse af sundhedsdata til brug for personlig medicin
- indgå i processen omkring forskning, udvikling, validering og implementering af ny diagnostik og behandling til brug for personlig medicin
- holde sig opdateret på og anvende nyeste viden indenfor fagområdet.
Undervisningsformen vil være en blanding af fremmøde og online undervisning. Forelæsninger vil give teoretisk indføring i pensum. Tilegnelse af forståelse for anvendelsen vil foregå gennem arbejde med cases i tværfaglige grupper. Den afsluttende case skal fremlægges i plenum.
Artikler og udvalgte bogkapitler
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
Læs mere om ansøgningskrav på uddannelsens hjemmeside. Find link til ansøgningskrav under fanen 'Tilmelding' nedenfor.
Du kan ansøge om deltagelse på kurset som enkeltfagsstuderende. Læs mere og ansøg på uddannelsens hjemmeside.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringMundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Afsluttende gruppearbejde med udgangspunkt i en case, der i et
oplæg præsenteres af gruppen skriftligt og mundtligt for hele
holdet.
Gruppearbejdet giver mulighed for evaluering af, hvorvidt der er opnået et passende niveau af færdigheder og kompetencer til at omsætte den teoretiske viden til praksis.
Da bedømmelsen er individuel, er det et krav, at de studerende hver især selvstændigt præsenterer en del af oplægget. Spørgsmål til oplægget fra kursusansvarlige adresseres til de studerende enkeltvis. Derudover bedes studerende om at trække et kort spørgsmål relevant for kursets læringsmål. Når den studerende er færdig med at svare, kan den studerende bede resten af gruppen om at uddybe.
Varighed af mundtlig eksamen: 20 min. (inkl. votering) for én studerende + 10 min. pr. ekstra studerende.
Ex. ved 4 studerende: (1x20 3x10min)= 50 min i alt. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
-
Se information om eksamenstidspunkt i uddannelsens eksamensplanen. Eksamensplanen offentliggøres på denne hjemmeside: https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/eksamensplaner/
- Reeksamen
-
Se information om tidspunkt for reeeksamen i uddannelsens eksamensplanen. Eksamensplanen offentliggøres på denne hjemmeside: https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/eksamensplaner/
Kriterier for bedømmelse
For at bestå, skal den studerende kunne:
Viden
- skitsere princippet i genomics, transcripomics, proteomics, metabolomics, microbiomics
- forstå resultater fra genomsekventering formuleret med den anerkendte nomenklatur
- give eksempler på eksisterende praksis for anvendelse af omics-metoder i personlig medicin
- diskutere fremtidig anvendelse af omics-teknologierne indenfor personlig medicin
Færdigheder
- demonstrere kendskab til begreberne tilfældigheds- og sekundærfund (opportunistiske fund) og de etiske problemstillinger knyttet hertil
- beskrive begrebet VUS og diskutere muligheder for afklaring af sådanne varianters betydning
- demonstrere kendskab til hvordan omics-data præsenteres
- formidle et analyseresultat til fagpersoner med en akademisk uddannelse
- diskutere de særlige udfordringer, der er når man både er usikker på fænotype og genotype
- diskutere sensitivitet, specificitet og bias, herunder risiko for overfortolkning /-diagnosticering
Kompetencer
- medvirke til udvælgelse, vurdering og prioritering af anvendelse af sundhedsdata til brug for personlig medicin
- indgå i processen omkring forskning, udvikling, validering og implementering af ny diagnostik og behandling til brug for personlig medicin
- holde sig opdateret på og anvende nyeste viden indenfor fagområdet.
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 78
- E-læring
- 15
- Projektarbejde
- 65
- Eksamensforberedelse
- 17
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SPMM21002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
Kurset afvikles i ulige år i efterårssemestret
- Pris
-
Pris: 15.000 Kr.
- Skemagruppe
-
Gå til hjemmesiden for Master i personlig medicin for at se kursusdetaljer vedrørende antal undervisningsdage, kursusdatoer og eksamensplan: https://personligmedicin.ku.dk/kursus/
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Inge Søkilde Pedersen (3-6f7976467874346a71)
- Lone Sunde (7-7133787a73696a457773336970)
Underviser
Kursusansvarlige:
Inge Søkilde Pedersen, professor, klinisk laboratoriegenetiker,
Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet.
Lone Sunde, overlæge, professor, Aalborg Universitetshospital og
Aarhus Universitet.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students