Pædodonti og klinisk genetik 1
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge
at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og
ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til
børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise
til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre
m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den
studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene
psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende
og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den
studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og
erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen,
herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Kurset skal ligeledes give den studerende forudsætninger for som
tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i
børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der
stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og
kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje,
videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier.
Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere
anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i
relation til forebyggende og behandlende børne- og
ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere
og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og
ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte
sygdomme.
Paedodontics and Clinical Genetics 1
Kandidatuddannelsen i odontologi 2. semester - obligatorisk
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
- redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
- redegøre for tanderuption og tandskifte, og afvigelser herfra
- beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdighed
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
- forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering
- diagnosticere afvigelser/forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
Kompetence
- udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
- foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
- foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
- vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- kunne gennemføre en prævisitation til ortodontisk visitation
- udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
- udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud
Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, øvelser og kliniske øvelser
Der henvises til kurset absalonside inklusiv vejledende litteraturliste.
Kursus i Anæstesiologi
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved
eksamen i pædodonti og klinisk genetik på 3. semester.
Det er et krav at den studerende har en ren børneattest for at
deltage i kurset. Denne indhentes af Københavns
Universitet.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
- redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
- redegøre for tanderuption og tandskifte
Færdighed
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik
- forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering
- diagnosticere forstyrrelser i tanderuption, tandskifte og
okklusionsudvikling, herunder tvangsføring og tandvandringer og
evt. behandling deraf og /eller henvisning til relevant regi
Kompetence
- planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3 og 2 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
- foretage diagnostik af tandtraumer og helingskomplikationer
- foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 3 og 2 og etablere en optimal kommunikation med barnet
- udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- udvise mødestabilitet og melde afbud i tilfælde af forfald
- organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne herunder empati overfor patienten medfølgende pårørende og deres situation
- udvise overblik over patienten og patientens behov ud fra læsning af journalen, samt kunne kommunikere dette til underviseren i fagtermer og til forædre/værge i lægmandssprog, og til patienten (barnet/den unge) i et til patienten aldersvarende lægmandssprog, samt udvise børnekompetence i situationen
- skabe et godt arbejdsklima for medstuderende og alle medarbejdergrupper, herunder efterleve SUNDs etiske kodeks
- indgive patienten og dennes forældre/værge tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation (børnekompetence), samt kunne opsøge egen læring ved patientafbud
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 104
- Klinik
- 90
- Total
- 220
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SODK19024U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 80 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Nuno Vibe Hermann
(4-757c7576477a7c756b35727c356b72)
Kursusleder for pædodonti og klinisk genetik
Se skema
- 25F-;OD2KA01;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA02;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA03;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA04;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA05;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA06;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA07;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA08;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA09;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
- 25F-;OD2KA10;;Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende