Implementering af forskningsbaseret viden om neurorehabilitering - organisation og forandring
Kursusindhold
Kursets formål er at introducere de studerende til
implementering af optimeret neurorehabilitering i praksis, og til
de udfordringer der eksisterer i forbindelse med dette.
Undervisningen vil derfor bygge på teori om implementering og
organisationer, heriblandt barrierer og facilitatorer i forbindelse
med implementering samt hvordan disse kan identificieres i en
implementeringsproces. På kurset vil der være fokus på nedenstående
specifikke emner:
- Organisationsstruktur og kontekstuelle faktorer der har indflydelse på implementeringen, herunder faciliterende og hæmmende faktorer for implementering
- Implementering af neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Sikring af en multidiciplinær tilgang til neurorehabilitering
- Evaluering af effekten af organisationsforandringer set fra et organisatorisk perspektiv, et fagprofessionelt perspektiv eller brugerperspektiv
Implementation of research-based knowledge of neurorehabilitation - Organisation and change
Master i neurorehabilitering Master i Neurorehabilitering – Københavns Universitet (ku.dk)
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for udvalgte teoretiske retninger inden for organisations- og implementeringsteori
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering
- Redegøre for interessenter og kontekstuelle faktorer der er
kritiske for optimal implementering i en neurorehabiliterende
praksis
Færdigheder
- Anvende begreber inden for organisations- og implementeringsteori og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
- Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
- Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
Kompetencer
- Bidrage til implementeringsprocessen med henblik på forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
- Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem interessenter, kan anvendes til at forbedre praksis
- Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser
On-campus undervisning, gruppearbejde samt e-læring
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi,
sygepleje, bachelor- eller kandidatuddannelse i klinisk biomekanik
fra Syddansk Universitet, bachelor- eller kandidatuddannelse i
medicin eller psykologi. Dimittender med en bachelor- eller
kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation
for mindst 22,5 ECTS-point beståede studieaktiviteter inden for det
neurovidenskabelige fagområde.
Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen
Ansøg her
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 40. min.
- Prøveformsdetaljer
- Skriftligt gruppeaflevering
Mundtlig gruppe prøve, 40 minutter pr. gruppe - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Reeksamen
-
Ved reeksamen benyttes samme eksamensform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen "bestået" skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for udvalgte teoretiske retninger inden for organisations- og implenenteringsteori
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering
- Redegøre for interessenter og kontekstuelle faktorer der er
kritiske for optimal implementering i en neurorehabiliterende
praksis
Færdigheder
- Anvende begreber inden for organisations- og implementeringsteori og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
- Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
- Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
Kompetencer
- Bidrage til implementeringsprocesser med henblik på forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
- Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem interessenter, kan anvendes til at forbedre praksis
- Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Holdundervisning
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 150
- E-læring
- 10
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SNRM20004U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Detaljeret program findes på e-læringsportalen Absalon.
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Rasmus Feld Frisk (5-78847b857d5285878076407d8740767d)
Underviser
Der vil være eksterne undervisere tilknyttet kurset.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students