Kliniske metoder i diagnostik og behandling
Kursusindhold
Kurset bygger videre på tidligere opnået viden, især fra kurserne ”Sygdomslære”, ”Medicoteknik 1 og 2” og ”Introduktion til Matematisk Modellering”. Kurset fokuserer på medicotekniske aspekter herunder billeddiagnostiske metoders anvendelse i den kliniske hverdag. Dette gøres gennem undervisning i samspillet mellem symptomer, diagnoser og medicotekniske undersøgelser. Sygdomme og diagnostiske metoder indenfor tre overordnede sygdomsgrupper (onkologi, neurologi og kardiologi) vil tjene som eksempler.
Clinical methods in diagnosis and treatment
Bacheloruddannelsen i medicin og teknologi - valgfrit kursus
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive rationalet for anvendelsen af
almindelige medicotekniske metoder til diagnostik og behandling af
patienter indenfor udvalgte sygdomsgrupper. Disse sygdomsgrupper
udvælges og præsenteres ved kursusstart, eksempelvis:
- Anvendelse af EKKO, tryk-måling og billeddiagnostik ved udredning og behandling af iskæmisk hjertesygdom og hjerteinsufficiens
- Anvendelse af lungefunktionsundersøgelse, CT og PET/CT ved udredning og behandling af lungecancer
- Anvendelse af EEG/EP og MR ved udredning af neurologisk sygdom
(eksempelvis epilepsi, apopleksi og multipel sclerose)
- Forklare hvordan tekniske faktorer påvirker kvaliteten af almindelige medicotekniske undersøgelser (EKKO, LFU, CT, MR, PET og EEG/EP) og hvordan dette kan påvirke fortolkning og brug af metoden i den kliniske hverdag
- Beskrive metoder til vurdering af medicotekniske
modaliteter til klinisk diagnostik (Diagnostisk akkurathed,
reproducerbarhed og kryds-validering, betydningen af grænseværdier)
Færdigheder
- Udføre enkle kvantitative målinger indenfor fysiologiske-/billeddannende metoder
- Udføre basal fortolkning af disse data og påpege mulige fejlkilder/begrænsninger
- Sammenligne strålebelastning ved forskellige billeddiagnostiske undersøgelser og drøfte dette i relation til en klinisk problemstilling
- Formidle grundlæggende tekniske styrker og svagheder ved de præsenterede metoder
- Drøfte medicoingeniørens rolle ved anvendelse og implementering af medicotekniske metoder i klinikken
- Præsentere og drøfte et eksempel på en nuværende eller fremtidig anvendelse af en medicoteknisk modalitet i klinisk praksis
Kompetencer
- Overføre medicoteknisk viden og metoder til anvendelse i klinisk praksis og klinisk forskning
- Samarbejde og kommunikere effektivt med egen og andre faggrupper – herunder særlig klinisk arbejdende læger
-
Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden
-
Strukturere og reflektere over egen læringsproces
Forelæsninger og gruppearbejde samt praktiske øvelser
Vær venligst opmærksom på at udover kursusbeskrivelsen (SMTB20005U) og kursusattest (SMTB20005E), er der yderligere en eksamensbeskrivelse for eksamen (SMTB20006E)
Tilmelding på Campusnet, DTU
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
- Krav til indstilling til eksamen
-
Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Afleveringsdatoerne for hhv. abstracts og poster meddeles af kursusleder
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
-
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
-
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
-
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
-
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
-
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
-
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Færdigheder
-
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
-
Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
-
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
-
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Kompetencer
-
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, -
- Prøveformsdetaljer
- Fælles præsentation på 10 min. på baggrund af abstract + 5 min. eksamination pr. studerende.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Kursusattest i Kliniske metoder i diagnostik og behandling (SMTB20005E)
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan
- Reeksamen
-
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
-
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
-
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
-
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
-
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
-
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
-
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Færdigheder
-
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
-
Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
-
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
-
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Kompetencer
-
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 81,3
- Praktiske øvelser
- 22
- Øvelser
- 2
- Eksamen
- 0,2
- Total
- 137,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMTB20005U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
13 ugers kursus - følger DTU struktur og starter i uge 5
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Onsdag fra 8-12
- Kapacitet
- 60 studerende
- Studienævn
- Studienævn fra DTU
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Carsten Eckhart Thomsen (3-7375845083857e743e7b853e747b)
- Rasmus Sejersten Ripa (4-837a81725184867f753f7c863f757c)
Spørgsmål til undervisning eller holdsætning på dine KU-kurser, kontakt:
Undervisning@sund.ku.dk
Spørgsmål til og examiner på dine KU-kurser, kontakt:
eksamen@sund.ku.dk
Spørgsmål til studieplanlægning på SUND, kontakt:
vejledning@sund.ku.dk
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende