Diagnostiske fag og klinisk beslutningsproces
Kursusindhold
Formålet med kurset er at give den studerende et basalt kendskab til de parakliniske/diagnostiske specialer (diagnostisk radiologi, patologisk anatomi og cytologi, klinisk genetik, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi, klinisk fysiologi og nuklarmedicin, klinisk biokemi), så den studerende kan anvende fagene i sin praktiske dagligdag som ’basic doctor’.
Diagnostic Sciences and Clinical Decision Making
Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk
kursus
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Generelt:
Viden
- Forklare det enkelte speciales placering i relation til de kliniske- og de andre parakliniske specialer
- Forklare specialernes terminologi
- Forklare henvisningsadfærd, ”Den gode henvisning”
- Beskrive de til specialerne hørende vigtigste diagnostiske
metoder, herunder apparatur.
Færdigheder
- Kunne tolke og anvende svar
Diagnostisk radiologi:
Viden
- Forklare forskellen mellem de radiologiske modaliteter, herunder styrker og svagheder, samt anvendelsen af kontraststoffer
- Forklare ulemper/bivirkninger ved forskellige undersøgelser
- Beskrive den radiologiske arbejdsgang – fra henvisning til svar
- Forklare principperne for strålehygiejne og risici ved røntgenstråler
Færdigheder
- Tolke de mest simple radiologiske undersøgelser
Patologisk anatomi og cytologi:
Viden
- Forklare procedurer og arbejdsgange i patologi (fra biopsi til svar)
- Forklare pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser
- Kende til biomarkører med betydning for diagnostik og behandling
- Kende til algoritmebaseret klassifikation af maligne sygdomme (diagnostiske og prognostiske grupper)
- Klassificere organernes sygdomme efter patogenetiske mekanismer (inflammation, neoplasi, nonneoplastiske vækstforandringer)
- Kende til lovgivning, attester og begæring om autopsi
Kompetencer
- Kende til pato-anatomiske manifestationer (makroskopisk og mikroskopisk) af væsentlige sygdomsprocesser og relatere disse til de kliniske fund
- Relatere biomarkør analysers anvendelse ved personlig medicin
Klinisk genetik:
Viden
- Kende principper for udredning af kendt eller mistænkt arvelig sygdom
- Kende principper for rationel anvendelse af laboratoriebaseret diagnostik (cytogenetik, biokemi, molekylærgenetik) herunder anvendelse af databaser til variantfortolkning
- Kende principper for genetisk rådgivning om tilstande med hhv mendelsk og kompleks arvegang
Færdigheder
- Kunne tolke og anvende genetiske svar
Kompetencer
- Kunne identificere kliniske problemstillinger hvor genetisk udredning/rådgivning er relevant
- Kunne reflektere over de særlige etiske problemstillinger ifm
genetisk rådgivning og udredning med respekt for det enkelte
individs værdisæt
Klinisk mikrobiologi:
Viden
- Have kendskab til mikrobiologiske analyser og deres relevans
- Forklare infektionshygiejniske principper på hospitalet
- Beskrive korrekt håndhygiejne.
Færdigheder
- Anvende klinisk mikrobiologiske svar og bruge dem til rationel udredning og behandling af infektionssygdomme
- Anvende korrekt håndhygiejne.
Klinisk immunologi:
Viden
- Beskrive principperne for fremskaffelse og produktion af blodkomponenter til transfusion samt celler, væv og organer til transplantation. Beskrive principperne for blodtransfusion ved livstruende blødning. Have kendskab til transfusionskomplikationer. Beskrive principperne i alloimmunisering og immundefekt.
Færdigheder
- Anvende klinisk immunologiske analysesvar og komponenter til rationel diagnostik og behandling af blødninger, anæmier og transplantation.
Klinisk fysiologi og nuklearmedicin:
Viden
- Forklare patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser
- Beskrive radioaktive lægemidler, strålebeskyttelse og biologiske effekter af radioaktive isotoper.
Kompetence
- Relatere patofysiologiske mekanismer, funktionssvigt og
funktionsvurdering ved væsentlige sygdomsprocesser til kliniske
fund og diagnostiske strategier.
Klinisk biokemi:
Viden
- Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser
- Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, som de enkelte analyser kan anvendes ved.
- Forklare fortolkning af svar til at afkræfte eller bekræfte diagnoser.
Færdigheder
- Screene syge og raske
- Vurdere prognose og risiko for sygdom samt monitorere forløbet og behandlingen.
Forelæsninger og studenteraktiverende holdundervisning.
SMEB24001E Lægeliv og Sundhedsvæsenet
SMEB24002E Kursus i hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24003E Eksamen i Hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24004E Tidlig patientkontakt, basal etik og førstehjælp
SMEB24005E Medicinsk dataforståelse
SMEB24006E Medicinsk genetik, Medicin
SMEB24007E Medicinsk celle- og vævsbiologi
SMEB24008E Centralnervesystemet
SMEB24009E Fordøjelselsessystemet og metabolisme
SMEB24010E Tidligt klinisk ophold og kommunikation
SMEB24011E Endokrinologi og reproduktion
SMEB24012E Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
SMEB24013E Basal forskningsmetodologi
Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Multiple choice
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
LYX, MathType og Maple eller lommeregneren indeholdt i Office-pakken.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan.
- Reeksamen
-
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Forklare de enkelte specialers placering i relation til de kliniske og andre parakliniske specialer
- Forklare specialernes terminologi
- Forklare den gode henvisning
- Beskrive gangen fra henvisning til svar
- Forklare strålehygiejne og risici ved røntgenstråling
- Beskrive de til specialerne hørende vigtigste/mest anvendte metoder, herunder apparatur
- Forklare styrker og svagheder ved de forskellige radiologiske modaliteter
- Forklare de pato-anatomiske manifestationer
- Forklare infektionshygiejniske principper, herunder håndhygiejne
- Forklare den vigtigste lovgivning omfattende de parakliniske specialer
- Forklare ulemper/bivirkninger ved radiologiske undersøgelser
- Forklare de forskellige pato-genetiske mekanismer
- Beskrive principperne for klinisk genetisk diagnostik og rådgivning
- Beskrive sikker og rationel transfusionsmedicin (blodkomponenter, celler, organer)
- Forklare pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser
- Beskrive strålehygiejne, radioaktive lægemidler samt biologiske effekter af radioaktive isotoper
- Forklare de mest almindelige spektra af tilstande og sygdomme, de enkelte analyser kan anvendes ved
- Forklare rationel anvendelse af klinisk kemiske, klinisk biokemiske og klinisk molekylærbiologiske analyser
Færdigheder
- Kunne tolke og anvende diagnostiske svar
- Kunne tolke de mest almindelige radiologiske undersøgelser
Kompetencer
- Relatere pato-anatomiske manifestationer til de kliniske fund
- Relatere pato-fysiologiske mekanismer, funktionssvigt og funktionsvurdering ved forskellige sygdomsprocesser til kliniske fund og diagnostiske strategier.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Holdundervisning
- 47
- Forberedelse (anslået)
- 60
- Eksamen
- 3
- Total
- 142
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEB24017U
- ECTS
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55 - Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Anne-Vibeke Lænkholm (5-6a77756a6e497b6e707278777c736a6e75756a776d376d74)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students