Farmakologi og Innovation
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende kompetencer indenfor den basale kliniske forståelse og molekylære forståelse af lægemidlers virkning, bivirkninger, interaktioner og anvendelse i klinikken samt en basal innovationsforståelse, der muliggør nyttiggørelse af viden. Kurset lægger også vægt på at den studerende forstår innovationsprocesserne i sundhedsvæsenet, faktorer afgørende for implementering af nye tiltag og af bæredygtighed i udvikling, produktion og anvendelse af lægemidler og medicinsk teknologi.
Pharmacology and Innovation
Bacheloruddannelsen i medicin, Køge - obligatorisk kursus
Bacheloruddannelsen i medicin, København - obligatorisk
kursus
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Kompetencer
- Integrere den basale forståelse for lægemidlers virkning med brug i klinikken på et oplyst grundlag
- Relatere den basale forståelse for lægemidlets virkning, bivirkning samt interaktioner til praktisk anvendelse
- Sammensætte behandlingsforslag med udgangspunkt i den enkelte patient
- Diskutere processen for udvikling af lægemidler og teknologi i sundhedsvæsenet
- Integrere systemisk innovationsforståelse i et sundhedsfagligt og samfundsmæssigt perspektiv
- Designe og påbegynde den kreative proces for nyttiggørelse af viden
- Relatere principperne for bæredygtighed i udvikling, produktion og anvendelse af lægemidler og medicinsk teknologi
Færdigheder
- Identificere og strukturere medicinsk behandling ud fra kendskab til lægemidlers virkning, bivirkninger og interaktioner
- Beregne korrekt dosis til anvendelse af et lægemiddel i en patient
- Identificere mulige interaktioner mellem lægemidler og/eller fødevarer ved igangsættelse af medicinsk behandling
- Beskrive farmakologiske behandlingsprincipper rettet mod (1) nervesystemet, (2) mavetarmsystemet, (3) endokrinologi og reproduktion, (4) hjerte/kredsløb/lunge/nyrer, (5) hud og sanseapparat og (6) immunologi og mikrobiologi
- Beskrive grundlag for anvendelse samt virkning af de mest anvendte lægemiddelgrupper
- Beskrive problematikkerne bag risikosituationslægemidler
- Identificere mulige interaktioner mellem lægemidler og/eller fødevarer som årsag til nedsat virkning, bivirkninger eller toksiske reaktioner under medicinsk behandling
- Strukturere udviklingsfaser for lægemidler
- Strukturere udviklingsfaser for medicinsk teknologi
- Forklare muligheder og barrierer i sundhedsvæsenet for bæredygtig udvikling og brug af lægemidler og teknologi
- Praktisere og understøtte entrepreneurskab hvor udformning af en value proposition indgår
- Understøtte implementering af innovative løsninger og forandringer
- Forklare kommercialiseringsprocessen
- Anvende regler og love for beskyttelse af data og opfindelser (intellectual property rights (IPR))
- Udpege gode eksempler på innovative løsninger for udfordringer i sundhedsvæsenet
- Diskuter etiske perspektiver omkring udvikling og implementering af løsninger for udfordringer i sundhedsvæsenet
Viden
- Forklare basale farmakologiske grundbegreber, herunder bl.a. receptorbegrebet, agonisme, antagonisme, affinitet og dosis-virkning sammenhænge
- Beskrive farmakodynamiske, farmakokinetiske og farmakogenetiske grundbegreber
- Redegøre for overordnede forskelle i den kliniske anvendelse af små syntetiske molekyler, peptid-baserede og biologiske lægemidler inkl. immunterapier samt celle og gen-baseret terapi (ATMPs: advanced therapy medicinal products)
- Redegøre for lægemiddeloptagelse, molekylære virkningsmekanismer, virkning i kroppen, metabolisering og udskillelse samt betydning af genetisk variation for disse processer
- Forklare virkningsmekanismer, anvendelse, bivirkninger og interaktioner for udvalgte større lægemiddelgrupper (defineret på semesterets stofliste) med fokus på organsystemer gennemgået på bachelordelen: (1) nervesystemet, (2) mavetarmsystemet, (3) endokrinologi og reproduktion, (4) hjerte/kredsløb/lunge/nyrer, (5) hud og sanseapparat og (6) immunologi og mikrobiologi
- Redegøre på et molekylært grundlag for interaktioner mellem lægemidler og biomolekyler
- Beskrive toksikologiske grundbegreber inden for almen lægemiddeltoksikologi
- Redegøre for begrebet personlig medicin
- Redegøre for begrebet innovation
- Gengive rettigheder og pligter ifm. opfindelser og patenteringsprocesser inkl. jura og kontrakter (eksempelvis samarbejdsaftaler)
- Beskrive IPR (intellectual property rights), re-purposing, start-up-virksomhed, virksomhedsdannelse, options- og licensaftaler og anden nyttiggørelse af innovative løsninger
- Redegøre for mulighederne for klinisk databeskyttelse og forskningsunderstøttende virksomhed
- Redegøre for vigtigheden af kommercialisering og implementering
- Beskrive understøttende organer for innovation på universitet, samt i regionen, staten og den private sektor
- Referere til nødvendige regulatoriske aktiviteter for at opnå myndighedsgodkendelse til markedsføring af et produkt til klinisk brug
- Beskrive moderne teknologier så som apparater, data og digitale løsninger
- Nævne eksempler på etiske udfordringer så som dilemmaer, bias, og interessekonflikter
Obligatoriske øvelser med undervisning og pitch for hinanden,
Virksomhedsbesøg, forelæsninger samt holdundervisning på
forskellige lokationer: Green light-house
RH Innovationscenter, BII, Symbion.
SMEB24001E Lægeliv og Sundhedsvæsenet
SMEB24002E Kursus i hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24003E Eksamen i Hoved, hals, bevægeapparatet og embryologi
SMEB24004E Tidlig patientkontakt, basal etik og førstehjælp
SMEB24005E Medicinsk dataforståelse
SMEB24006E Medicinsk genetik, Medicin
SMEB24007E Medicinsk celle- og vævsbiologi
SMEB24008E Centralnervesystemet
SMEB24009E Fordøjelselsessystemet og metabolisme
SMEB24010E Tidligt klinisk ophold og kommunikation
SMEB24011E Endokrinologi og reproduktion
SMEB24012E Hjerte, lunge, kredsløb, nyre og energiomsætning
SMEB24013E Basal forskningsmetodologi
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 15 minutter med 30 minutters forberedelse med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Hovedspørgsmål og bi-spørgsmål som afspejler kursets fagindhold og integration.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Eksamensforudsætninger består af:
Undervisningsdeltagelse i form af obligatoriske øvelser med undervisning og pitch for hinanden,
Virksomhedsbesøg, forelæsninger samt holdundervisning på forskellige lokationer: Green light-house, RH Innovationscenter, BII, Symbion.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
formelark og lommeregner er tilladt i forbindelse med spørgsmål i farmakokinetik.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme prøveform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Forklare basale farmakologiske grundbegreber, herunder bl.a. receptorbegrebet, agonisme, antagonisme, affinitet og dosis-virkning sammenhænge
- Beskrive farmakodynamiske, farmakokinetiske og farmakogenetiske grundbegreber
- Redegøre for overordnede forskelle i den kliniske anvendelse af små syntetiske molekyler, peptid-baserede og biologiske lægemidler inkl. immunterapier samt celle og gen-baseret terapi (ATMPs: advanced therapy medicinal products)
- Redegøre for lægemiddeloptagelse, molekylære virkningsmekanismer, virkning i kroppen, metabolisering og udskillelse samt betydning af genetisk variation for disse processer
- Forklare virkningsmekanismer, anvendelse, bivirkninger og interaktioner for udvalgte større lægemiddelgrupper (defineret på semesterets stofliste) med fokus på organsystemer gennemgået på bachelordelen: (1) nervesystemet, (2) mavetarmsystemet, (3) endokrinologi og reproduktion, (4) hjerte/kredsløb/lunge/nyrer, (5) hud og sanseapparat og (6) immunologi og mikrobiologi
- Redegøre på et molekylært grundlag for interaktioner mellem lægemidler og biomolekyler
- Beskrive toksikologiske grundbegreber inden for almen lægemiddeltoksikologi
- Redegøre for begrebet personlig medicin
- Redegøre for begrebet innovation
- Gengive rettigheder og pligter ifm. opfindelser og patenteringsprocesser inkl. jura og kontrakter (eksempelvis samarbejdsaftaler)
- Beskrive IPR (intellectual property rights), re-purposing, start-up-virksomhed, virksomhedsdannelse, options- og licensaftaler og anden nyttiggørelse af innovative løsninger
- Redegøre for mulighederne for klinisk databeskyttelse og forskningsunderstøttende virksomhed
- Redegøre for vigtigheden af kommercialisering og implementering
- Beskrive understøttende organer for innovation på universitet, samt i regionen, staten og den private sektor
- Referere til nødvendige regulatoriske aktiviteter for at opnå myndighedsgodkendelse til markedsføring af et produkt til klinisk brug
- Beskrive moderne teknologier så som apparater, data og digitale løsninger
- Nævne eksempler på etiske udfordringer så som dilemmaer, bias, og interessekonflikter
Færdigheder
- Identificere og strukturere medicinsk behandling ud fra kendskab til lægemidlers virkning, bivirkninger og interaktioner
- Beregne korrekt dosis til anvendelse af et lægemiddel i en patient
- Identificere mulige interaktioner mellem lægemidler og/eller fødevarer ved igangsættelse af medicinsk behandling
- Beskrive farmakologiske behandlingsprincipper rettet mod (1) nervesystemet, (2) mavetarmsystemet, (3) endokrinologi og reproduktion, (4) hjerte/kredsløb/lunge/nyrer, (5) hud og sanseapparat og (6) immunologi og mikrobiologi
- Beskrive grundlag for anvendelse samt virkning af de mest anvendte lægemiddelgrupper
- Beskrive problematikkerne bag risikosituationslægemidler
- Identificere mulige interaktioner mellem lægemidler og/eller fødevarer som årsag til nedsat virkning, bivirkninger eller toksiske reaktioner under medicinsk behandling
- Strukturere udviklingsfaser for lægemidler
- Strukturere udviklingsfaser for medicinsk teknologi
- Forklare muligheder og barrierer i sundhedsvæsenet for bæredygtig udvikling og brug af lægemidler og teknologi
- Praktisere og understøtte entrepreneurskab hvor udformning af en value proposition indgår
- Understøtte implementering af innovative løsninger og forandringer
- Forklare kommercialiseringsprocessen
- Anvende regler og love for beskyttelse af data og opfindelser (intellectual property rights (IPR))
- Udpege gode eksempler på innovative løsninger for udfordringer i sundhedsvæsenet
- Diskuter etiske perspektiver omkring udvikling og implementering af løsninger for udfordringer i sundhedsvæsenet
Kompetencer
- Integrere den basale forståelse for lægemidlers virkning med brug i klinikken på et oplyst grundlag
- Relatere den basale forståelse for lægemidlets virkning, bivirkning samt interaktioner til praktisk anvendelse
- Sammensætte behandlingsforslag med udgangspunkt i den enkelte patient
- Diskutere processen for udvikling af lægemidler og teknologi i sundhedsvæsenet
- Integrere systemisk innovationsforståelse i et sundhedsfagligt og samfundsmæssigt perspektiv
- Designe og påbegynde den kreative proces for nyttiggørelse af viden
- Relatere principperne for bæredygtighed i udvikling, produktion og anvendelse af lægemidler og medicinsk teknologi
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Holdundervisning
- 50
- Forberedelse (anslået)
- 95
- Teoretiske øvelser
- 8
- Ekskursioner
- 6
- Seminar
- 6
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEB24015U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- Studerende pr. semester:
København: 248
Køge: 55 - Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mette Rosenkilde (10-7875796b74716f726a6b46797b746a34717b346a71)
- Lærke Smidt Gasbjerg (3-7c83775083857e743e7b853e747b)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students