Eksamen i hjerte, kredsløb og lunger
Engelsk titel
Exam in Cardiovascular and Pulmonary Systems
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk
Bemærkninger
Ved eksamen evalueres kursus i hjerte, kredsløb og lunger.
Arbejdsbelastningen for eksamen i hjerte, kredsløb og lunger er
registreret under kursus i hjerte, kredsløb og
lunger.
Tilmelding
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
Eksamen
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer
- Prøveformsdetaljer
- ---
- Krav til indstilling til eksamen
-
Ingen
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Metabolisme plancher og Documenta Physiologica omdeles.
Adgang til VIRMIK. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden:
- Beskrive hjertets, lungernes og luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske anatomi samt embryonale udvikling
- Forklare fostrets respiration og kredsløb, herunder samspillet med placenta, og forklare omlægningerne ved fødslen samt redegøre for de mest almindelige udviklingsanomalier
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet, dels på det cellulære niveau (celletypernes elektrofysiologi i atrier, knuder og ledningsbaner samt impulsudbredningen), dels på det molekylære niveau (kanaler og ionstrømme) og på helkropsniveau (baggrunden for elektrokardiografien)
- Beskrive de mest almindelige rytmeforstyrrelser, herunder brady- og takykardi, AV-blok og atrie- og ventrikelflimmer
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber (viskositet, laminar strømning, turbulens, Poiseuilles lov, tyngdens indflydelse, konverteringer mellem trykenergi, kinetisk energi og potentiel energi)
- Redegøre for arteriesystemets funktion og for arterioletonus, herunder vindkedelfunktionen, betydningen af compliance og perifer modstand for blodtrykkene (systolisk, diastolisk og middelblodtryk), autoregulering og flowmedieret dilatation
- Redegøre for hjertets pumpefunktion og perfusion, pre- og afterload, trykudviklingen og trykgradienter, herunder eksitations-kontraktions-kobling i hjertemuskelceller, Frank-Starling relationen og begrebet kontraktilitet
- Redegøre for hjertets arbejde, herunder fibrenes længde-spændingsrelation, betydningen af pre- og afterload og den neurohumorale kontrol
- Redegøre for pre- og afterload samt beskrive trykudviklingen og trykgradienterne i hjertet
- Redegøre for stoftransporten over kapillærendothelet samt for dettes aktive funktioner
- Redegøre for vene og lymfesystemets funktioner
- Beskriv elektrokardiografi, herunder akser, nomenklatur, intervaller samt for det patologiske EKG i hovedtræk
- Redegøre for akut og kronisk blodtryksregulering, herunder baroreceptorfunktion, betydningen af det sympatiske nervesystem samt renin-angiotensin systemet og nyrens rolle via reguleringen af natrium og ekstracellulærvolumen
- Redegøre for kompensatoriske mekanismer ved blødning
- Redegøre for de enkelte organers perfusion
- Redegøre i hovedtræk for kredsløbsreguleringen ved hjerteinsufficiens og shock
- Redegøre for respirationsgassernes fysiske forhold for at forklare deres bevægelser i respirationssystemet samt i kredsløb og væv
- Redegøre for begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum, iltoptagelse, ventilatorisk udvekslingskvotient (RER), og kuldioksidudskillelse samt beregne disse størrelser ud fra målinger på eksspirationsluft
- Redegøre for respirationens mekanik under normale forhold
- Redegøre for pulmonale og non-pulmonale årsager til vævshypoksi
- Kunne anvende de klinisk vigtigste respirationsfysiologiske begreber korrekt, herunder hyper- og hypoventilation, taky- og bradypnø, samt hyper- og hypopnø
- Beregne, og redegøre for det fysiologisk grundlag og tolkning af den alveolær-arterielle iltdifference (AaDO2)
- Redegøre for lungernes ventilations-perfusionforhold, herunder betydningen af uens ventilations-perfusionsfordeling for den pulmonale gasudveksling
- Redegøre for diffusionen af respirationsgasser i lunger og væv
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt for transporten af ilt og kuldioxid i blodet
- Redegøre for respirationens regulering, herunder respirationens automati, den kemiske og nerurale regulering samt adaptation til ændringer i indåndingsluftens sammensætning og tryk
- Redegøre for det fysiologiske grundlag for inddelingen i restriktive og obstruktive lungelidelser
- Beskrive udførelses af en udvidet lungefunktionsundersøgelse med dynamisk spirometri, og helkropspletysmografi, og forstå det fysiologiske grundlag fra de væsentligste udledte parametre, herunder statiske og dynamiske lungevolumina og -kapaciteter
- Redegøre for lungernes betydning i neutralitetsreguleringen og redegøre kvalitativt og kvantitativt for simple syre-baseforstyrrelser, herunder kompensationsmekanismer.
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt (direkte og indirekte kalorimetri) for energiomsætningen, dens måling og dens regulering under forskellige forhold samt bestemmelse af den basale energiomsætningshastighed
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt for tilpasningen af ventilation og kredsløb til muskelarbejde (inklusive iltgæld)
- Redegøre for energiomsætningen under fysisk arbejde.
- Redegøre for energiomsætningens vigtigste stofskifteveje inklusive omsætning af alkohol og i denne sammenhæng begreberne respiratorisk kvotient (RQ) og respiratorisk udvekslingskvotient (RER)
- Redegøre for temperaturreguleringen
- Redegøre for organismens varmeproduktion og varmetab
- Redegøre for reguleringen af varmebalancen
- Redegøre for feber samt organismens reaktioner på hypo- og hypertermi
- Redegøre for makronæringsstof- og energiindtag i inaktive og fysisk aktive voksne
Færdigheder
- Genkende og benævne hjertets makroskopiske og mikroskopiske strukturer
- Genkende og benævne lungernes makroskopiske og mikroskopiske strukturer
- Genkende og benævne luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske strukturer
- Bestemme konditallet (V̇O2-max) direkte og indirekte
- Bestemme O2-gælden efter arbejde
- Beskrive bestemmelse af ”arterielle” PO2, PCO2 og pH-værdier under muskelarbejde
- Demonstrere respiratorisk acidose og alkalose samt metabolisk acidose på forsøgspersonen
- Grundlæggende kunne forstå sammenhængen mellem ventilation, dødt rum, alveolære O2- og CO2-fraktioner og -tensioner, O2-optagelse, CO2-afgivelse , blodgasser og syre-baseforhold
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Total
- 4
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEB12026E
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
-
Eksamen
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Jespersen (6-7a6e75706b7946797b746a34717b346a71)
- Jens Christian Brings Jacobsen
(8-726b6a7a71766f7b487b7d766c36737d366c73)
Delkursusansvarlig (anatomi) - Flemming Dela
(5-6b696a716645787a736933707a336970)
Delkursusansvarlig
Gemt den
03-04-2024
Are you BA- or KA-student?
Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:
Courseinformation of students
Courseinformation of students