Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende kundskaber om og forståelse for hjertets, kredsløbets og lungernes anatomi og fysiologi, indføring i energiomsætningen i hvile og under fysisk arbejde og forståelse for sygdomme i hjertet, kredsløbet og lungerne.
Course in Cardiovascular and Pulmonary Systems
Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive hjertets, lungernes og luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske anatomi samt embryonale udvikling
- Forklare fostrets respiration og kredsløb, herunder samspillet med placenta, og forklare omlægningerne ved fødslen samt redegøre for de mest almindelige udviklingsanomalier
- Redegøre for hjertets elektriske aktivitet, dels på det cellulære niveau (celletypernes elektrofysiologi i atrier, knuder og ledningsbaner samt impulsudbredningen), dels på det molekylære niveau (kanaler og ionstrømme) og på helkropsniveau (baggrunden for elektrokardiografien)
- Beskrive de mest almindelige rytmeforstyrrelser, herunder brady- og takykardi, AV-blok og atrie- og ventrikelflimmer
- Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber (viskositet, laminar strømning, turbulens, Poiseuilles lov, tyngdens indflydelse, konverteringer mellem trykenergi, kinetisk energi og potentiel energi)
- Redegøre for arteriesystemets funktion og for arterioletonus, herunder vindkedelfunktionen, betydningen af compliance og perifer modstand for blodtrykkene (systolisk, diastolisk og middelblodtryk), autoregulering og flowmedieret dilatation
- Redegøre for hjertets pumpefunktion og perfusion, pre- og afterload, trykudviklingen og trykgradienter, herunder eksitations-kontraktions-kobling i hjertemuskelceller, Frank-Starling relationen og begrebet kontraktilitet
- Redegøre for hjertets arbejde, herunder fibrenes længde-spændingsrelation, betydningen af pre- og afterload og den neurohumorale kontrol
- Redegøre for pre- og afterload samt beskrive trykudviklingen og trykgradienterne i hjertet
- Redegøre for stoftransporten over kapillærendothelet samt for dettes aktive funktioner
- Redegøre for vene og lymfesystemets funktioner
- Beskriv elektrokardiografi, herunder akser, nomenklatur, intervaller samt for det patologiske EKG i hovedtræk
- Redegøre for akut og kronisk blodtryksregulering, herunder baroreceptorfunktion, betydningen af det sympatiske nervesystem samt renin-angiotensin systemet og nyrens rolle via reguleringen af natrium og ekstracellulærvolumen
- Redegøre for kompensatoriske mekanismer ved blødning
- Redegøre for de enkelte organers perfusion
- Redegøre i hovedtræk for kredsløbsreguleringen ved hjerteinsufficiens og shock
- Redegøre for respirationsgassernes fysiske forhold for at forklare deres bevægelser i respirationssystemet samt i kredsløb og væv
- Redegøre for begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum, iltoptagelse, ventilatorisk udvekslingskvotient (RER), og kuldioksidudskillelse samt beregne disse størrelser ud fra målinger på eksspirationsluft
- Redegøre for respirationens mekanik under normale forhold
- Redegøre for pulmonale og non-pulmonale årsager til vævshypoksi
- Kunne anvende de klinisk vigtigste respirationsfysiologiske begreber korrekt, herunder hyper- og hypoventilation, taky- og bradypnø, samt hyper- og hypopnø
- Beregne, og redegøre for det fysiologisk grundlag og tolkning af den alveolær-arterielle iltdifference (AaDO2)
- Redegøre for lungernes ventilations-perfusionforhold, herunder betydningen af uens ventilations-perfusionsfordeling for den pulmonale gasudveksling
- Redegøre for diffusionen af respirationsgasser i lunger og væv
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt for transporten af ilt og kuldioxid i blodet
- Redegøre for respirationens regulering, herunder respirationens automati, den kemiske og nerurale regulering samt adaptation til ændringer i indåndingsluftens sammensætning og tryk
- Redegøre for det fysiologiske grundlag for inddelingen i restriktive og obstruktive lungelidelser
- Beskrive udførelses af en udvidet lungefunktionsundersøgelse med dynamisk spirometri, og helkropspletysmografi, og forstå det fysiologiske grundlag fra de væsentligste udledte parametre, herunder statiske og dynamiske lungevolumina og -kapaciteter
- Redegøre for lungernes betydning i neutralitetsreguleringen og redegøre kvalitativt og kvantitativt for simple syre-baseforstyrrelser, herunder kompensationsmekanismer.
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt (direkte og indirekte kalorimetri) for energiomsætningen, dens måling og dens regulering under forskellige forhold samt bestemmelse af den basale energiomsætningshastighed
- Redegøre kvalitativt og kvantitativt for tilpasningen af ventilation og kredsløb til muskelarbejde (inklusive iltgæld)
- Redegøre for energiomsætningen under fysisk arbejde.
- Redegøre for energiomsætningens vigtigste stofskifteveje inklusive omsætning af alkohol og i denne sammenhæng begreberne respiratorisk kvotient (RQ) og respiratorisk udvekslingskvotient (RER)
- Redegøre for temperaturreguleringen
- Redegøre for organismens varmeproduktion og varmetab
- Redegøre for reguleringen af varmebalancen
- Redegøre for feber samt organismens reaktioner på hypo- og hypertermi
- Redegøre for makronæringsstof- og energiindtag i inaktive og fysisk aktive voksne
Forelæsninger, studenteraktiverende holdundervisning og øvelsesundervisning
Ingen
Kurset evalueres ved eksamen i hjerte, kredsløb og lunger.
Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan
forekomme i mindre omfang.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
UndervisningsdeltagelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- De obligatoriske elementer på kursus i hjerte, kredsløb og
lunger er:
- mødepligt til og deltagelse i laboratorieøvelser
- aflevering og godkendelse af øvelsesrapporter - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På kurset er alle hjælpemidler tilladt.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende:
Viden
- Redegøre for metoder til bestemmelse af hjertets elektriske aktivitet, herunder kunne redegøre for det normale EKG og vigtigste fortolkningsparametre til tolkning af et abnormt EKG
- Redegøre for metoder til bestemmelse af hjertets pumpefunktion herunder disses anvendelse i den daglige klinik
- Redegøre for metoder til bestemmelse af blodtryk (non invasive og invasive metoder) herunder disses anvendelse i den daglige klinik
- Redegøre for metoder til bestemmelse af blodgennemstrømning i kar, herunder disses anvendelse i den daglige klinik
- Redegøre for metoder til bestemmelse af lungefunktion, herunder
disses anvendelse i den daglige klinik.
Færdigheder
- Bestemme energiomsætningshastigheden i hvile og under muskelarbejde, herunder bestemme nyttevirkningen under muskelarbejde
- Bestemme konditallet (VO2-max) direkte og indirekte
- Bestemme O2-gælden efter arbejde
- Beregne substratomsætningen af kulhydrat, fedt og protein ud fra kalorimetriske data og målinger af nitrogen i urinen
- Undersøge ”arterielle” PO2, PCO2 og pH-værdier under muskelarbejde
- Demonstrere respiratorisk acidose og alkalose samt metabolisk acidose på forsøgspersonen
- Illustrere begrebet ”respiratorisk steady state”
- lllustrere sammenhængen mellem ventilation, alveolær ventilation, skadeligt rum, respirationsfrekvens, alveolære O2- og CO2-fraktioner og tensioner, O2-optagelse, CO2-afgift og puls.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 39
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 244
- Øvelser
- 16
- Eksamensforberedelse
- 9
- Total
- 336
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEB12012U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Jespersen
(6-776b726d68764376787167316e7831676e)
Kursusansvarlig - Jens Christian Brings Jacobsen
(8-6f6867776e736c7845787a736933707a336970)
Delkursusansvarlig (anatomi) - Flemming Dela
(5-6866676e634275777066306d7730666d)
Delkursusansvarlig
Timetable
- 24E-;401A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;401B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;402A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;402B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;403A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;403B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;404A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;404B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;405A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;405B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;406A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;406B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;407A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;407B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;408A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;408B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;409A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;409B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;410A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;410B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;411A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;411B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;412A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 24E-;412B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;401A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;401B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;402A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;402B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;403A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;403B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;404A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;404B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;405A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;405B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;406A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;406B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;407A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;407B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;408A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;408B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;409A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;409B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;410A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;410B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;411A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;411B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;412A;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
- 25F-;412B;;Kursus i hjerte, kredsløb og lunger
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students