Patientforløb: Sygdom, diagnostik og behandling
Kursusindhold
I kurset gives en overordnet gennemgang af sygdomslære, diagnostiske metoder, behandlingsmetoder og teknikker, hospitalers indretning, fordeling af opgaver mellem primær og sekundær sektor og imellem afdelinger på et hospital. Patientens vej gennem sundhedssektoren gennemgås, og sundhedspersonalets opgaver i forhold hertil belyses. Kurset indeholder elementer af generel sygdomslære, diagnostisk metode og behandling.
Course in Patient Care: Disease, Diagnosis and Treatment
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab- valgfag
Viden
-
Redegøre for de store kroniske tilstande mht. diagnostik, behandling og forløb
-
Diskutere anvendelsen af teknologier i relation til diagnostik, behandling, registrering og forløb for de store kroniske tilstande
Færdigheder
- beherske et sprogbrug der gør det muligt for den studerende at
indgå i en professionel dialog med læger, sygeplejersker og andet
sundhedspersonale
-
Diskutere anvendelsen af teknologier i relation til diagnostik, behandling, registrering og forløb for de store kroniske tilstande
Forelæsninger og holdundervisning.
Der læses efter Basisbog i Medicin og Kirurgi suppleret med Cases i Medicin og Kirurgi. Endvidere indsamles i løbet af kurset relevant læsestof fra undervisere.
Viden om humanbiologi svarende til humanbiologi på bacheloruddannelsen i sundhed og informatik.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Udbydes ikke til udvekslingsstuderende
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 25 min med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- 30. min. forberedelse
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
-
i overordnede træk redegøre for de store medicinske og kirurgiske sygdomsgrupper samt diagnostik og behandling af disse
-
redegøre for hvilke opgaver, der varetages i primær og sekundærsektoren og give eksempler på opgaver, der typisk varetages under indlæggelse eller i forbindelse med ambulante forløb
-
redegøre for de faktorer, der har betydning for dette
-
redegøre for organisationsprincipper på et hospital og hvilke afdelinger, der typisk findes og hvilke typer af opgaver de enkelte afdelinger varetager
-
redegøre for, hvordan den enkelte patient bevæger sig igennem et undersøgelses- og behandlingsforløb i det danske sundhedsvæsen
-
redegøre for arbejdsdelingen mellem læger, sygeplejersker og andet sundhedsfagligt personale på et hospital
-
redegøre for, hvordan og med hvilke overordnede formål basale diagnostiske principper og metoder anvendes (kliniske undersøgelser, vævs- og blodanalyser, billeddiagnostiske undersøgelser, fysiologiske undersøgelser etc.)
-
redegøre for de basale forskelle ved akutte og kroniske sygdomsudredninger og behandlinger
-
diskutere principperne for hvordan kroniske sygdomme kan monitoreres og behandlingen kontrolleres
Færdigheder
- Kunne demonstrere hvordan man ud fra kendte arbejdsgange og forløb kan omsætte disse til funktioner i informationsudvekslings- og monitoreringssystemer
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 149
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SITK16002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Klaus Fuglsang Kofoed (12-74756a7e7c3774786f786e6d497b6e7072787771376d74)
- Stig Egil Bojesen (17-797a6f6d346b6d6f72346875706b796b7446786b6d6f75746e346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students