Sundhedsetik, videnskabs- og teknologifilosofi
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende forudsætninger for at kunne identificere og forholde sig til videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger i sundhedsvidenskabelige og it-faglige projekter. Kurset vil introducere de studerende til: forskellige videnskabelige tilgange (naturvidenskabelig, medicinsk, ingeniørvidenskabelig, samfundsvidenskabelig og humanistisk); generel teknologifilosofi (inklusiv vedr. udvikling og design) og specifik vedr. informationsteknologi; etisk tænkning i medicinske kontekster; etiske problemstillinger i forbindelse med design, implementering og brug af teknologi.
Philosophy of Science, Technology and Ethics
Bacheloruddannelsen i sundhed og informatik - obligatorisk
Viden
- Skelne mellem forskellige former for videnskab ud fra deres formål, metodologier, undersøgelsesteknikker og evidensstandarder
- Forstå de teorier om videnskab og teknologi som de er blevet introduceret til, således at de er i stand til at anvende centrale begreber og teorier på nye cases og kritisk analysere relevant litteratur
- Forstå etisk teorier og tilgange således at de kan identificere
etiske begreber og problemer i nye situationer, og analysere etiske
problemer med specifik reference til medicinsk etik.
Færdigheder
- Analysere en naturvidenskabelig argumentation
- Analysere de sæt af teorier, hypoteser m.v., der introduceres i løbet af kurset
- Analysere videnskabelige problemstillinger
- Formulere videnskaben som en proces
- Formulere og give eksempler på at sundhedsvidenskabelige projekter kan indeholde både en naturvidenskabelig og en humanistisk forskningstilgang og problemstilling
- Diskutere etiske grundbegreber og væsentlige etiske problemer
Kompetencer
- Overføre basale metoder og ræsonnementer fra videnskabs-, teknologi- og etik filosofi til anvendelse inden for det sundhedsvidenskabelige område fx på videregående kurser i sundhedsteknologiske sammenhænge, i teknologietik, eller i ansvarlig innovation.
-
Indgå professionelt i et sundhedsfagligt projektsamarbejde hvor den studerende bidrager til at løsninger udvikles med hensyntagen til etiske og sociale forhold, der inddrages enten i form af elementer i den teknologiske løsning eller i form af overvejelser indført et projekts beslutningsgrundlag.
Forelæsninger, eksaminatorier og holdundervisning
Kompendium
Udbydes ikke til meritstuderende
Udbydes til udvekslingsstuderende
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 48 timer
- Prøveformsdetaljer
- Flere interne bedømmere
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan på KUnet
- Reeksamen
-
Se eksamensplan på KUnet
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 til eksamen skal den studerende kunne:
Viden
- Skelne mellem forskellige former for videnskab ud fra deres formål, metodologier, undersøgelsesteknikker og evidensstandarder
- Forstå de teorier om videnskab og teknologi som de er blevet introduceret til, således at de er i stand til at anvende centrale begreber og teorier på nye cases og kritisk analysere relevant litteratur
- Forstå etisk teorier og tilgange således at de kan identificere etiske begreber og problemer i nye situationer, og analysere etiske problemer med specifik reference til medicinsk etik.
-
Analysere en naturvidenskabelig argumentation
Færdigheder
-
Analysere de sæt af teorier, hypoteser m.v., der introduceres i løbet af kurset
-
Analysere videnskabelige problemstillinger
-
Formulere videnskaben som en proces
-
Formulere og give eksempler på at sundhedsvidenskabelige projekter kan indeholde både en naturvidenskabelig og en humanistisk forskningstilgang og problemstilling
- Diskutere etiske grundbegreber og væsentlige etiske problemer
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 16
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Eksamen
- 48
- Total
- 150
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Engelsk
- Kursusnummer
- SITB18003U
- ECTS
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
2-3 uger
- Placering
- Efterår
Januar
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Ezio Di Nucci (4-677c6b714275777066306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students